Motorsåg och handhållet

Tändstift

79 inlägg 9171 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tändstift

Hepo  
#685935
vinterrojarn skrev:Autotune sågar har inte CJ6-7Y stift de har CMR6H eller RZ7C.
NGK. CHAMPIONS.

CMR6H känner jag igen från 550 sågarna på jobbet. men på 261 m tronic som vi också har där är det bpmr7a. varför väljer hva mindre gänga på stiftet?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tändstift

Avslutat-02  
#685936 För att skilja sig från resten.
Det ska även ha varit för att få tändningen mer exakt, och samverka med datan i spolen..
Det är därför man valt detta stift..

Avatar Fallback

Re: Tändstift

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685944
Hepo skrev:Hej hur mäter man stiftet i multimetern? hur ska vredet stå. ska även prova cj7y, bpm7a hva 1100cd då den missar ibland o går upp å ner. brukar köra hva egna r stift. Men autotune sågar ska väl ha rstift så datan inte blir ut störd?

Ställ ohm mätaren på kilo ohm börja med 200 kilo ohm
och skall du mäta tändpulserna då måste du ha ett oscilioscope med tillhörande prob som klarar strömen.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

anersimyra  
#685953 🤔 själv så plockar jag ut stiftet ur förpackningen, monterar det i sågen och rycker i snöret.. 😮

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändstift

Avslutat-02  
#685956
anersimyra skrev:🤔 själv så plockar jag ut stiftet ur förpackningen, monterar det i sågen och rycker i snöret.. 😮

Ungefär som jag gör en gång i månaden.. 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Erre  
#685965
anersimyra skrev:🤔 själv så plockar jag ut stiftet ur förpackningen, monterar det i sågen och rycker i snöret.. 😮

Det är tydligen inte rätt.
Men det funkar nog. 😁

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686023 När man mäter lite blir man fundersam på vad det spelar för roll med motståndet eller inte.
Det verkar funka eller in mer än nån viss gräns för en viss tändning.
Mätte en hög 357 ett tag. Hade lite för många tändningsbyte ett tag och försökte ta reda på varför. Enda samband jag såg var att det var vanligare på de med R stift än de utan.
Har inte sett nåt som ändrat min åsikt än.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

bmbamse  
#686036 Resistorn är för avstörning. Den minskar elektromagnetisk strålning. Läser man på lite hos fabrikanterna så brukar det framgå att resistorn ska sitta så nära tändstiftet som möjligt. Förr fanns det tändhattar med inbyggd resistor men sätter man resistorn i stiftet så är den ju ännu närmare. Exakta effekten av denna resistor i kombination med den höga spänningspulsen som förs över vet jag ej.

Avstörning är för att skydda elektronik runt omkring, så jag gissar att en autotune-såg och en mer acancerad tändmodul mår bättre utan allt för höga elektromagnetiska vågor omkring sig. (Jag skruvar kontorsmaskiner, vilka alstrar högspänd spänning internt och är alltför väl medveten vad som händer med elektroniken när denna högspända spänning tar vägen dit där den inte borde vara...)

Tillägg:
Jag kan även säga att eftersom pulsen som kommer har så hög spänning men nästan obefintlig ström så kommer en resistor i den "kretsen" att också påverka effekten i gnistan obefintligt. I stort sett oavsett värde på resistorn.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686053 Delar man ett stift så ser man skillnaden.
Tänstiftanslutningen går genom isokatorn det till resistor. Som jag fattar det är det en metall spiral/fjäder som sitter i höjd med sockelns överkant.
Under denna är det kolstav som är mittelektråd man ser underifrån.
Vanliga har kolstav hela vägen ner från anslutningen.
Jag har inte rätt grejer o dela med så det blir snyggt. Så bilder visar inte mycket.
De R stift jag kollat efter de slutat funka har den här spiralen/fjdern smält.
Det här har nog knaggen redan sett med röngtensyn eller ocillioskop, ni andra som inte är superskruvare kanske tycker detta är intressant.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686058 De R stift som slutar fungera har sporadisk eller ingen kontakt vilket retade mig nog att dela några och kolla.

Avatar Fallback

Re: Tändstift

Hepo  
#686061 jag är då väldigt intresserad å är det bättre å ha stift utan r i hva motorsåg 180 å 160 familjen oavsett om det är en s eller cd?

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Erre  
#686062

Allt kan hända.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

bmbamse  
#686064
Hepo skrev:jag är då väldigt intresserad å är det bättre å ha stift utan r i hva motorsåg 180 å 160 familjen oavsett om det är en s eller cd?

Är det brytarspetsar så kommer den bara störa dina radiokåpor.

Är det elektronisk tändning så har nog tillverkaren av sågen svaret... Men jag gissar att en CD-tänding är så enkel i uppbyggnaden att den inte bryr sig... Den är uppbyggd med en kondensator som "fyras av" genom en spole när den triggas på lämpligt vis... troligen väldigt okänslig för EMP (elektromotorisk puls) Däremot tror jag att en konstruktion som ska ändra tändningskurva med säkerhet innehåller någon form av logik, och logik brukar sällan gilla magnetfält.

Användarvisningsbild

Re: Tändstift

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686065
Hepo skrev:jag är då väldigt intresserad å är det bättre å ha stift utan r i hva motorsåg 180 å 160 familjen oavsett om det är en s eller cd?

Inte R!

Avatar Fallback

Re: Tändstift

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686067
Mange skrev:Delar man ett stift så ser man skillnaden.
Tänstiftanslutningen går genom isokatorn det till resistor. Som jag fattar det är det en metall spiral/fjäder som sitter i höjd med sockelns överkant.
Under denna är det kolstav som är mittelektråd man ser underifrån.
Vanliga har kolstav hela vägen ner från anslutningen.
Jag har inte rätt grejer o dela med så det blir snyggt. Så bilder visar inte mycket.
De R stift jag kollat efter de slutat funka har den här spiralen/fjdern smält.
Det här har nog knaggen redan sett med röngtensyn eller ocillioskop, ni andra som inte är superskruvare kanske tycker detta är intressant.


Men varför tar du inte reda på vad det beror på då resistor smälter om du nu är så nyfiken
För den skall klara värmen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).