Verkstan

Vilket smörjfett ska jag använda?

24 inlägg 10160 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilket smörjfett ska jag använda?

Maskinälskare  
#685877 Hej alla maskinälskare! Har lite frågor kring vad ni använder för smörjfett till era maskiner? Jag har fått ta över gården och tittat mig omkring för lite tips om bra smörjfett för en vettig peng!

Tack på förhand! 😀



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685909 Köper en låda patroner på Granngården då och då. Om du just har tagit över en gård så är inte smörjfettet den största frågan.

Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

jsn  
#685915 Den frågan är rätt relevant när man ska börja rundsmörja maskinerna första gången och inte har något fett hemma..
Jag hade ingen fettspruta heller men köpte biltemas spruta och fett eftersom de ligger rätt nära och hade öppet när jag behövde grejerna. Om fettet är bra eller billigt har jag ingen aning om.

Jag fyller på med frågor, vad behöver ett bra fett ha för egenskaper? Eller är det bara säljsnack? Duger det med billigast möjliga?
Har hört att de körde med svarta skogssniglar i tränaven förr och bananer när det krisar i Afrika..

Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Avslutat-02  
#685916 Allt är relativt..
Det är lite frågan vad du ska smörja också.
Men jag använder texacofett..
Till vardags smörjningen...

Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Avslutat-02  
#685917
jsn skrev:Den frågan är rätt relevant när man ska börja rundsmörja maskinerna första gången och inte har något fett hemma..
Jag hade ingen fettspruta heller men köpte biltemas spruta och fett eftersom de ligger rätt nära och hade öppet när jag behövde grejerna. Om fettet är bra eller billigt har jag ingen aning om.

Jag fyller på med frågor, vad behöver ett bra fett ha för egenskaper? Eller är det bara säljsnack? Duger det med billigast möjliga?
Har hört att de körde med svarta skogssniglar i tränaven förr och bananer när det krisar i Afrika..


Rent generellt så duger allt, men olika fett har olika egenskaper.
Det viktigaste är att smörja, sedan om man får göra det 2 gånger i veckan eller en gång per månad är strunt samma

Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Avslutat-02  
#685918 Hur väljer man smörjfett? Tänk på det här!
https://www.galindberg.se/sv/nyheter/20 ... smorjfett/

Mer att läsa.

Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Bibliofilus  
#685932 Lantmannas Agrol Entrepenad Super EP2 är ju allt i allo och när det blir kallt Agrol Multi Syntet EP1,5 har jag kört på skogsmaskiner i flera år.

Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

axwell  
#685943 Det flesta typer duger även Biltemas som jag kör med. Fettets uppgift är i första hand att transportera bort oönskade partiklar.

Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

enbhen  
#685946 Ett standardfett duger till de flesta applikationer. För specialapplikationer kan specialfett behövas, snäckväxlar med hög belastning är ett sådant exempel (då kuggarna vrids mot varandra).
Har jobbat på ett massa-/kartongbruk och där användes samma fett på 95% av alla smörjpunkter.
Biltema eller motsvarande duger utmärkt enligt mig!

Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

TIH  
#685959 Köp en milwaukee batterismörjspruta med Tubi skruvpatronbehållare ( tillbehör ). Sen är det bara att köpa skruvpatroner, då är det kladdfritt och lättsamt att smörja, jag har sådana i skördaren och skotaren och hemma på gården.

Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

bgl  
#685960 Snabbare rörelser som lager kan kräva speciellt fett, annars duger det mesta.
En alltför ofta upprepad klassiker som går att dra en gång till.
Den ivrige försäljaren av dyra LE- fettpatroner hävdar vid demonstration att: "smörjintervallen kan förlängas 5 gånger", varpå en bonde svarar: " det har vi redan gjort för länge sen"!

Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

BloM 230  
#685977 Spara inte pengarna på fettet köp inte det allra billigaste. Lika viktigt som fettet är att du har reservnipplar i alla dimensioner du har på maskinerna och bra munstycke på fettsprutan så att fettet går i dit det ska och inte hamnar på maskinerna eller golvet! Går 95% av fettet in i nipplarna och inte bredvid så blir inte fettet så dyrt:)

Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Erre  
#686014 Som dom säger här hemma på gården.

"jag är ju inte så flitig med att smörja så jag köper gärna ett bra fett som kostar lite extra så det sitter kvar till nästa gång andan faller på"

Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Göt  
#686018 Molybdenfett fick jag lära mig när jag gick på lantbruksskola för snart 40 år sedan och det har jag kört sedan dess. Rätt eller fel vet jag inte men det har funkat.

Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Bert1  
#686043
bgl skrev:Snabbare rörelser som lager kan kräva speciellt fett, annars duger det mesta.
En alltför ofta upprepad klassiker som går att dra en gång till.
Den ivrige försäljaren av dyra LE- fettpatroner hävdar vid demonstration att: "smörjintervallen kan förlängas 5 gånger", varpå en bonde svarar: " det har vi redan gjort för länge sen"!


Smörjer man bara var 5e gång så kan det se ut så här

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).