Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 135784 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#684149
Uvskogen skrev:
Vedproducent skrev:
Uvskogen skrev:Har du slipat kvistknivarna än, och i så fall hur?

Tog lite försiktigt med en plattfil nu när jag bytte olja efter 231 timmar. Hur går det för dig då med maskinen?

Har inte kört så mycket än, ska börja gallra i egen skog efter nyår. Fullt med jobb åt andra nu, både skog och annat. Men det jag kört känns väldigt bra.
Det jag saknar är automatiskt återgång av sågsvärdet.
Sen är det förstås en utmaning att vänja sig med vinschen. Den är ju brutalsnabb och stark. Motorn på tomgång annars går det på tok 🤣

Jo vinschen är snabb. Är det ett problem för dig så vet jag att man kunde göra något för att minska farten. Men jag har glömt vad. Men i så fall prata med Kranman. Svärdet kan ju vara lite störande i början men man vänjer sig snart. Det har nog en poäng att det är så också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Ratelle  
#684171 I början så tyckte jag att det var dumt att svärdet inte gick tillbaka automatiskt, undrade varför det inte är som på vedmaskinen Kisa 350 där är det en kraftig fjäder som drar tillbaka svärdet och det fungerar perfekt, viserligen har
det hänt att den gått av nån gång men lätt att byta, och med tanke på alla kubik som har kapats så funkar det bra.
Men när man kört ett tag med p25 så vänjer man sig så det är helt ok.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

ananders  
#684184
Uvskogen skrev:
Vedproducent skrev:
Uvskogen skrev:Har du slipat kvistknivarna än, och i så fall hur?

Tog lite försiktigt med en plattfil nu när jag bytte olja efter 231 timmar. Hur går det för dig då med maskinen?

Har inte kört så mycket än, ska börja gallra i egen skog efter nyår. Fullt med jobb åt andra nu, både skog och annat. Men det jag kört känns väldigt bra.
Det jag saknar är automatiskt återgång av sågsvärdet.
Sen är det förstås en utmaning att vänja sig med vinschen. Den är ju brutalsnabb och stark. Motorn på tomgång annars går det på tok 🤣



Går det att köra vinschen med en spak så kan det finnas en skruv där som det går att ställa hur mycket man kan öppna sliden.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#684233 Ja det var nog detta jag läst om hastigheten på vinschen. Hastigheten styrs av motorvarvet ( det vet vi ju ) och om man tycker det går för fort ändå finns möjlighet att byta till en större hydraulpump för lugnare gång.

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/58948/delad.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684340 Det står större hydraulpump i artikeln men undrar om inte journalisten hade otur när han skrev?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#684342
Skogsola skrev:Det står större hydraulpump i artikeln men undrar om inte journalisten hade otur när han skrev?

Ja jag tänkte på det med. Vet faktiskt inte vilket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

550  
#684351 Kanske menade han större hydraulmotor till vinschen (vilket ger starkare, men långsammare, vinsch). Byter man själva pumpen så borde fler funktioner gå långsammare. För pumpen som driver vinschen driver väl annat också? Verkar vara åtminstone två pumpar på maskinerna.

I artikeln nämns också större pumpar som ger 10-15 % flöde. Som jag förstår det är det på modellen med dieselmotorn, med tanke på diskussionen vi hade tidigare i tråden @Uvskogen

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vinkelvolten  
#685690 Trevlig tråd det här och fint resultat verkar det blir i gallringarna! Jag har sneglat på P25an ett tag och skulle gärna hänga med någon som har maskinen ut en dag för att se funktionen innan man slår till. Håller till i Västernorrland så vore ju naturligtvis intressant om någon fanns där i närheten men kan förstås åka en bit också.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#685756
Vinkelvolten skrev:Trevlig tråd det här och fint resultat verkar det blir i gallringarna! Jag har sneglat på P25an ett tag och skulle gärna hänga med någon som har maskinen ut en dag för att se funktionen innan man slår till. Håller till i Västernorrland så vore ju naturligtvis intressant om någon fanns där i närheten men kan förstås åka en bit också.

Tack för synpunkten. Jag finns ju i Norra Bohuslän inte långt från Kranmans fabrik. Så det kan ju bli lite långt för dig. Men ring Kranman och hör. Vet inte vad dom har för återförsäljare där uppe. Men det borde ju vara runt 200 maskiner sålda för min var nr 151. Så konstigt om det inte gick att få se någon maskin på närmre håll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

svampbob  
#685775
Vinkelvolten skrev:Trevlig tråd det här och fint resultat verkar det blir i gallringarna! Jag har sneglat på P25an ett tag och skulle gärna hänga med någon som har maskinen ut en dag för att se funktionen innan man slår till. Håller till i Västernorrland så vore ju naturligtvis intressant om någon fanns där i närheten men kan förstås åka en bit också.


Kolla med

https://johanssonmaskin.se/produkter-tj ... niskotare/.
dom har en filial i Arnäsvall och säljer på stora delar av norrland

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685905 Vägnära användning av maskinen. Väldigt bekvämt att få ner tallarna (ca 30) från sluttningen och samtidigt sprida dem lite. Var ju lite trångt och trafik på vägen.
Körde ihop allt med Bison sen i hög för att hämta med traktorn. (Ni får läsa Alstor och Bison i tråd namnet, verka onödigt göra en ny tråd bara för det. Den här är så bra. Om någon störs av att jag skriver här, säg till)
Lär mig allt mer om bästa sättet köra, inte minst att finlira med kvistknivarna. Behövs särskilt med gårdstall som kan ha kvistar av alla sorter. Ibland behövs batterisågen tas fram!
Funderar på att göra något sorts skydd över boggin då slangarna löper risk fastna i som bilden visar.
1607756400_received_157288172797942.jpeg
1607756409_20201210_114306.jpg

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#685962
Uvskogen skrev:Vägnära användning av maskinen. Väldigt bekvämt att få ner tallarna (ca 30) från sluttningen och samtidigt sprida dem lite. Var ju lite trångt och trafik på vägen.
Körde ihop allt med Bison sen i hög för att hämta med traktorn. (Ni får läsa Alstor och Bison i tråd namnet, verka onödigt göra en ny tråd bara för det. Den här är så bra. Om någon störs av att jag skriver här, säg till)
Lär mig allt mer om bästa sättet köra, inte minst att finlira med kvistknivarna. Behövs särskilt med gårdstall som kan ha kvistar av alla sorter. Ibland behövs batterisågen tas fram!
Funderar på att göra något sorts skydd över boggin då slangarna löper risk fastna i som bilden visar.
1607756400_received_157288172797942.jpeg
1607756409_20201210_114306.jpg

Ja kör du på en väg (helst din egen skogsväg) så kan du ju gallra bra långt in utan körning i beståndet. Nackdelen är ju lite att det blir lite ris att köra bort. Grova tallgrenar är teknik att kvista men man lär sig. Sen måste ju motorsågen ändå vara med för fällningen och kan vara bra till dubbelstammar med.
Fortsätt gärna i samma tråd det gör inte mig något alls i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Bax  
#685976 Fortsätt i den här tråden du.


Är det inte nån här på forumet som har en och finns i Stödetrakten, eller minns jag fel?

Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686086 Ni som kört ett tag kanske har ett mått på hur mycket man kör igenom per timme i ren gallring? Läser man mellan raderna så kanske 15-20 träd i timmen a` 0,05-007 fub = 1 m3fub är rimligt? Så finns det ju stålmän som säger sig hugga en kubik i timmen med bara sågen i förstagallring men det är inget som jag tänker försöka mig på. 😉

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#686349
Skogsola skrev:Ni som kört ett tag kanske har ett mått på hur mycket man kör igenom per timme i ren gallring? Läser man mellan raderna så kanske 15-20 träd i timmen a` 0,05-007 fub = 1 m3fub är rimligt? Så finns det ju stålmän som säger sig hugga en kubik i timmen med bara sågen i förstagallring men det är inget som jag tänker försöka mig på. 😉

Jag räknar mellan 20-30 träd i timmen. Beroende på grovlek. Klenare träd går fortare. Men då är dom fällda och då tillkommer tid för det. Men då kanske du har en medelstam på 0,05 och 30 träd. Då blir det 1,5 m3 i timmen. Men med lite smörjning, tankning och motorsågsfällning så är det nog rimligt att säga att det också tar i alla fall 20 procent i tid. Så då är du nere i 1,2 fub per timme.

Med lite blandat första och andragallring så blir det ju förstås mer. Men är det klent ska man inte tro det sprutar ut kubik. Säger det igen. 20-30 stam i timmen och sen får du räkna på grovlek. Det är rimligt men då ska dom vara fällda.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).