Öppna kategorin

Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

11 inlägg 7013 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

Hugin  
#685898 Avslutar kvällen med flugsmällan. Var kommer de ifrån och varför sådan mängd - och nu till vintern? Orenlighet drar ju till sig flugor/ohyra, men vill påstå att det inte är orsaken idetta fall. Inte vanliga små husflugor, nej stora feta fula rackare som gillar att svärma kring belysningspunkter inomhus i decembermörkret.
Hur kommmer de in - varifrån och varför?
Någon mer som känner igen situationen?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

Pannben  
#685900 Stora feta flugor vars larver levt på något näringsrikt som kött? En död mus är tillräckligt att föda en stor svärm är min erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

Knagge  
#685902 Eldar du med ved så kan det komma med spyflugor som övervintrar i veden in . När dom blir uppvärmda av rumstemperaturen så tror dom att det är vår .

Användarvisningsbild

Re: Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

Vardon  
#685933 Intressant har samma bekymmer om det vore veden så borde ju det ju vara motorväg från pannrummet.

Det enda jag kommit fram till är att jagar man med dammsugaren blir det inte lortfläckar som efter flugsmällan.

Avatar Fallback

Re: Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

isteskog  
#685948 Har samma erfarenhet som dig, Hugin! Kan trösta dig med att de dör på löpande band. Bara att suga upp dom vartefter.....

Användarvisningsbild

Re: Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

Torbjörn Johnsen  
#685957 Har upplevt samma sak här i stan också. Var lite lugnare några dagar när det var minusgrader ute men nu kommer de in igen. Har inte lyckats lista ut hur än men tror att det finns ledtrådar här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindsflugor?wprov=sfti1

Avatar Fallback

Re: Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

jannee  
#685958 Jag har aldrig fått in några flugor eller getingar förrän jag tog in ved som legat ute under ett plåttak. Då vart det plötsligt gott om både flugor och getingar.

Avatar Fallback

Re: Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

isteskog  
#685969 Är nog som Torbjörn beskriver det! Nästan varje höst har man såna där (bompingar kallar jag dom) som ska drumla omkring i tak och i lampor. De brukar då vara lugna när man ska sova... iaf om man har mörkt i rummet.

Användarvisningsbild

Re: Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

Granstorp  
#685995 Samma sak i mitt gamla trähus! Jag kan inte somna när jag hör en sån där fet luden fluga studsa mot taket! Vet inte hur många gånger jag fäktat runt naken och slagit efter dom. Katten vet direkt vad det är frågan om och sitter beredd att avnjuta offren som jag lyckas avliva😂

Har svårt att tro att flugorna kryper in genom väggarna. Måste väl vara flugor som kommer in under sommaren och sedan väljer att övervintra bakom taklister och fönsterfoder? Dessa blir sedan väckta när man sätter på värmen i huset eller om det blir extra varm en dag?

Avatar Fallback

Re: Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

Ekman  
#686127 Samma problem här. Mitt hus står på underhållsvärme på vintern och det blir nästan äckligt när det börjar bli varmt.
Anticimex brukar få dimma ngn gång på hösten men de säger att vissa trähus drar till sig flugor, men kan inte förklara varför. Hjälper väl lite kanske när de varit på plats men det är samma visa nästa år igen.
Förutom att de skitar ned så drar de till sig småfåglar som pickar på fönstren. Ett himla knackande ibland 😐

Avatar Fallback

Re: Flugor inomhus - i mängd, till jul ...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686146 Jag håller med Granstorp om det där med att fäkta runt naken innan man ska sova.
I förra veckan fäktade jag med mina för dagen nya kalsonger, det slutade med att klädespersedeln högg fast i en sticka i taket, så det blev ett hål mitt för ena skinkan 🤬

Förra ägaren sa att det har vart mer eller mindre invasion varje år.
Läser man på så kallas de husflugor och brukar studsa omkring lite halvslött inomhus på höstarna. Ibland drabbas hus högre belägna värre än lägre belägna hus.

Jag anar att de kommer från vinden, gjorde man en insats med lindrev eller latexsprutan så blir det nog bättre.

Så här ser det ut i ett oanvänt rum, då har jag ändå dammsugit i modern tid, typ tidigt i höst. 🤔
1607814706_img_20201213_001008.jpg


Drar jag på värmen i verkstan så blir det ett väldigt surr, men märkligt nog nästan bara runt en armatur. Måste komma något särskilt njutbart ljus från just de rören.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).