Motorsåg och handhållet

Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower tere?

60 inlägg 11351 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

machonisti  
#685807 Antalet minskar!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685809
Mangan skrev:Här i Sverige verkar å andra sidan kortsvärdssjukan ha fått fäste.

Vilken sjuka har inte fäste här?

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685810
machonisti skrev:Antalet minskar!

av huggare eller tänder?.. 🤣

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

isteskog  
#685827 13" tänder menade han nog ....... 😉

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

machonisti  
#685830
vinterrojarn skrev:
machonisti skrev:Antalet minskar!

av huggare eller tänder?.. 🤣

Vartefter huggare drar ut sina tänder med en bobcat minskar antalet tänder. Titta och lär! 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

anersimyra  
#685833
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:Besöker man diverse facebooksidor med skoglig inriktning så inser man snabbt att både kubik och långsvärdssjukan sprider sig på ett minst sagt skrattretande sätt här i landet, där kan man se folk springa omkring med en 70 cc såg med 24” som med stressade ryckiga rörelser tror att de är ena riktiga fenor på kvistning..😅 nä, tacka vet jag det vi fick se vinterröjarn prestera med sin 55:a apterad med ett 13” svärd..☝️🙂

👍 👍 👍 tackar, det var snälla ord

Lugnt fint tempo är vägvinnande i längden och utmärker en kunnig huggare..🙂 men den som nära nog använder svärdet som en yxa och tror sig om att vara en riktig hejare på huggning ser enbart löjlig ut..😅

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685837 Håller helt med.
Det ska flyta med metodiskt tempo, inte fäja runt som en galning och inte ha koll på varken fötter eller sågen..
det farligaste vid kvistningen är när fötterna viker sig eller bara far iväg..har man då inte riktigt koll på sågen då kan det bli farligt..

sedan vill man ju ha energi kvar efter jobbet, inte komma hem och ha ont eller somna direkt..
fel arbetsmetod sliter ont på kroppen och blir farligt för kamraterna ...

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

totte  
#685843 När vi pratar om vilken svärdslängd en såg tål handlar det om att använda längden till stor del. Det som avgör om sågen håller är förstås hur hårt den belastas och det avgörs främst av hur mycket trä den har att skära i. Givetvis är ett längre svärd också en belastning i sig, det blir mer friktion för att bara dra runt kedjan, men främst är det hur många tänder som samtidigt är i trä som bestämmer belastningen.

Så, om man nu har idén att det är bra att stå raklång och peta nere vid marken med den främsta fjärdedelen av sitt 27" svärd så är det klart att sågen håller hyggligt även om den är på 50 kubik. Förutsätter då att oljepumpen förmår att mata det som behövs.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Williamm  
#685844 Jag syftade på att använda hela svärdet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

machonisti  
#685845
vinterrojarn skrev:Håller helt med.
Det ska flyta med metodiskt tempo, inte fäja runt som en galning och inte ha koll på varken fötter eller sågen..
det farligaste vid kvistningen är när fötterna viker sig eller bara far iväg..har man då inte riktigt koll på sågen då kan det bli farligt..

sedan vill man ju ha energi kvar efter jobbet, inte komma hem och ha ont eller somna direkt..
fel arbetsmetod sliter ont på kroppen och blir farligt för kamraterna ...

Är varken yrkeshuggare eller godsägare men nog ställer jag mig tvivlande mången gång till "huggare" på pappadagiset lokalbaren. Pratet om 5 -6 tankar då man själv bara orkat tre. Ändå är egen hög flerfalt större än storpratarens. Det är för mig ett mysterium, ändå är det en upplevelse som jag bekantar mig med ännu fast jag blivit betydligt äldre.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Williamm  
#685847 Det kan vara så att merparten av sågarna där har öppnad dämpare och då inte gör varma lika lätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

totte  
#685848 Jo naturligtvis snackar du om hela svärdet, men det är ju just det dom oftast inte gör, i diverse idiotfilmer från USA. Använder man hela långa svärdet är det givetvis ingen skillnad mellan sågar med samma kubik i USA och här.

Och att det skulle bero på öppnade dämpare tror jag inte på.

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

johan eriksson  
#685850 Totte var inne på en av orsakerna med, hur många tänder som är i arbete samtidigt. I USA är skiptooth kedjor vanligt, och då har du bara hälften så mycket tänder på kedjan. På så vis kan man ha ett längre svärd utan att överbelastar sågen.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685851 En dunk med bränsle kör man ur ganska fort..men det handlar lite mer om hur man kör än med vad man kör..
Jag kan säga att jag förbrukar bränsle som det vore hål i dunken.

men jobbar lugnt och metodiskt ändå.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685852
williamm skrev:Det kan vara så att merparten av sågarna där har öppnad dämpare och då inte gör varma lika lätt?


Nja att dämparen är modifierad gör att motorn andas och går bättre, så helt fel ute är du inte williamm.
men själva hettan som gör att de värme nyper finns ju där ändå och beror mest på körsätt,skärpa,bränsle..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).