ATV och UTV i skogen

Vilken sorts batteri till kranvinschen?

18 inlägg 7369 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken sorts batteri till kranvinschen?

Ent  
#685473 Jag har omväxlande kört kranvinschen med 70 A fritidsbatteri och utrangerade vanliga 70 A startbatterier. Nu börjar de bli ganska utpinade, startbatterierna är nog från 2004 och jag behöver uppgradera.

Vad säger kunskapen här, är startbatteri eller fritidsbatteri mest lämpligt som vinschbatteri? Det går ju tungt, men ska ändå orka lång tid.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

Avslutat-01  
#685485 fritidsbatteri ska väl klara fler i- och urladdningar påstås det...för övrigt vete tusan vad som är bäst

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

bgl  
#685486 Teoretiskt bäst är ett LiFePO4-batteri men det kostar 4 ggr så mycket. Hur laddar du? Lyfter du ur batteriet någon gång? Då blir ett lithiumbatteri mycket lättare.

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685497 Jag kör fritidsbatteri på bagageräcket istället för originalet på min Yamaha. Lifepo4 har jag i husbilen. Skulle inte fungera då min BMS (skydds kretsen för lifepo4 cellerna) skulle stänga av vid så stora strömmar.

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

Ent  
#685569
bgl skrev:Teoretiskt bäst är ett LiFePO4-batteri men det kostar 4 ggr så mycket. Hur laddar du? Lyfter du ur batteriet någon gång? Då blir ett lithiumbatteri mycket lättare.


Så länge vikten inte överstiger ett normalt bilbatteri spelar det mindre roll. Vinschbatteriet sitter i en låda invid kranstolpen och när det är slut flyttar jag dit det andra som åker i murarbaljan på främre lasträcket. Laddas på respektive plats så inget onödigt lyftande hur som helst. Litium låter väldigt cool, men liite för påkostat för årsveden🙂.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

bgl  
#685578 Har kollat,@palte har rätt, inget lithiumbatteri för rimliga pengar klarar den startström som vinschen kräver.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

wol  
#685676 Ett startbatteri klarar stora urladdningar på kort tid men dom behöver ha kontinuerlig laddning för att må bra för dom tål inte att tömmas så bra.
Ett fritidsbatteri är bättre om man skall använda det som strömkälla utan laddning och dom tål att tömmas mera men dom klarar inte stora urladdningar på kort tid så bra.
Ett startbatteri skall användas för att starta en motor och ett fritidsbatteri bör användas till alt annat.
Sedan finns det lite andra typer av batteri som jag har dålig koll på.

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

Ent  
#685693
wol skrev:Ett startbatteri klarar stora urladdningar på kort tid men dom behöver ha kontinuerlig laddning för att må bra för dom tål inte att tömmas så bra.
Ett fritidsbatteri är bättre om man skall använda det som strömkälla utan laddning och dom tål att tömmas mera men dom klarar inte stora urladdningar på kort tid så bra.
Ett startbatteri skall användas för att starta en motor och ett fritidsbatteri bör användas till alt annat.
Sedan finns det lite andra typer av batteri som jag har dålig koll på.


Min erfarenhet är att det någorlunda nya (6-7 år?) fritidsbatteriet var bättre än de utrangerade bilbatterierna, men de är å andra sidan från 2003 eller 2004 och hade sett sina bästa dagar när de lyftes ur 2013. Såna finns på skroten dessutom, man får flera stycken för ett nytt fritidsbatteri. Men, det är ökigt att ha med sig flera halvdåliga batterier i stället för ett skapligt och ett i superskick.

Så rent principiellt har fritidsbatterier mer lämpliga egenskaper än startbatterier i denna tillämpning, trots ett högt strömuttag. Kanske. Fler synpunkter, någon?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

Avslutat-01  
#685729 tror det bästa är ett fritidsbatteri på vagn / fyrhjuling som laddas av fyrhjulingen.
har länge haft planer på skiljerelä till min fyrhjuling

https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

Ent  
#685814
bork skrev:tror det bästa är ett fritidsbatteri på vagn / fyrhjuling som laddas av fyrhjulingen.
har länge haft planer på skiljerelä till min fyrhjuling

https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018


Skiljerelä är förstås en fiffig idé, då kopplar det isär när spänningen blir för låg? Jag är annars lite betänksam mot att involvera hjulingen i vinscheriet. Min är traktor a med automatiskt halvljus som inte går att stänga av. (Det går förstås att sätta en brytare men jag har inte hittat nån lämplig, kapslad dito).

I skogen blir det mycket stopp och start och korta körningar på låga varv, frestar på batteriet. Finns ingen 'handgas' heller så det går inte att ha den puttrandes med förhöjt varv för att ladda.

En annan aspekt är att det går mycket driftstimmar om hjulingen ska gå för att alstra ström. Därför tar jag med ett extra batteri plus startkablar, då kan jag koppla ihop bägge när det börjar vara tomt och sista biten ska på.
Senast redigerad av Ent lör 12 dec 2020, 09:19, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

bgl  
#685819 Biltemas skiljerelä ger inte mycket hjälp vid kallare väder.
Bäst för 2 separata batterier är CTEK D250A, men som tyvärr kostar drygt 3000kr.

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

Ent  
#685826
bgl skrev:Biltemas skiljerelä ger inte mycket hjälp vid kallare väder.
Bäst för 2 separata batterier är CTEK D250A, men som tyvärr kostar drygt 3000kr.


Jo, eftersom jag har ett gäng laddare i storlek 6-250 A, både smarta Ctek och järnspett i varierande ålder så är det nog lite overkill med ytterligare en🙂. Men cool👍.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

bgl  
#685849 Ha´ru kollat hur den ska användas?

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

Ent  
#685885
bgl skrev:Ha´ru kollat hur den ska användas?


Bara läste lite övergripande och det är nog en kanon-laddare. Men jag laddar hjulingen med lilla Cteken, vinschbatterierna laddas med den stora Cteken och en av de gamla yx-laddarna så den biten funkar ändå ganska bra. Problemet är som sagt att de äldsta startbatterierna börjar vara på sista versen. Men tack för tipset🙂👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken sorts batteri till kranvinschen?

halvproffs  
#685901 En vinter körde jag fram en hel del virke med vagnen med warnwinch och gammalt bilbatteri. Använde Ctecladdaren med snabbkopplingen och laddade varje natt.
Tog aldrig slut i batteriet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).