Motorsåg och handhållet

Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower tere?

60 inlägg 11357 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower tere?

Williamm  
#685762 Hej!

Jag undrar om sågarna tål längre svärd i england och amerika?
Jag har sett att i där har de 20" 24" svärd på 50cc sågar utan att jag hört något om problem på grund av det. och här rekommenderas max 15" på samma såg.
Här går ms200 med 12"-14" och där har jag sett den med18"

Varför rekommenderas kortare svärd här?
Förutom behovet av långa svärd är mindre här.

Hälsningar William.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685763 Nja over there så är det helt enkelt vanligt med långa svärd, så även om man rekommenderar säg 15" så nog ska sågen levereras med 20" allt..

Det är enligt många där borta lite manligare,, enligt mig tvärtom..stor såg med normalt svärd är manligare för sågen blir starkare och mer hanterbar..bara att tänka vad man kan göra då..

visst är det lämpligt att kunna gå raklång och kvista men inte nödvändigt mon man har skydd..

men när en 40cc såg har 16-20" svärd blir det löjligt...

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

machonisti  
#685764 Riktiga män har långa svärd men fan vad snabb man är med ett kort!

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Rotvältaren  
#685765 Om man tänker sig den med ett par skogshuggare i huvudrollerna...


Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Nyborg  
#685766 Små sågar klarar väl långa svärd vid mindre arbeten, men har man grovt och hårt virke kan man nog döda en såg med kort svärd också. Fällde och kapade upp några grövre stammar med 346:an och 13" härom veckan, osade rätt bra om den sedan. Bäst att avbryta i tid. 😮

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685767 Man vet ju att med rätt teknik så är ett litet svärd en enorm framgång..
medans med ett stort tungt svärd så kanske man inte ens orkar lyfta sågen..
ett långt svärd är betydligt farligare att jobba med än ett kort..
men underlättar enormt vid sågningen av brytmånen..får man till den fint så går resten bra oftast.
men det kan vara lite osäkrare med korta svärd ibland..instick bakom brytmån och få den jämn hela vägen...

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685768
Nyborg skrev:Små sågar klarar väl långa svärd vid mindre arbeten, men har man grovt och hårt virke kan man nog döda en såg med kort svärd också. Fällde och kapade upp några grövre stammar med 346:an och 13" härom veckan, osade rätt bra om den sedan. Bäst att avbryta i tid. 😮


jämför man antal sågar vi har med jänkarna, så är jag övertygad öm att de mördar sina sågar på löpande band.
Det är därför som youtube svämmar över av renoveringar....tänker jag..

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685769
machonisti skrev:Riktiga män har långa svärd men fan vad snabb man är med ett kort!

Hellre liten och rapp, än lång och slapp... 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

anersimyra  
#685793 Besöker man diverse facebooksidor med skoglig inriktning så inser man snabbt att både kubik och långsvärdssjukan sprider sig på ett minst sagt skrattretande sätt här i landet, där kan man se folk springa omkring med en 70 cc såg med 24” som med stressade ryckiga rörelser tror att de är ena riktiga fenor på kvistning..😅 nä, tacka vet jag det vi fick se vinterröjarn prestera med sin 55:a apterad med ett 13” svärd..☝️🙂

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Fredrik Gustafsson  
#685798 Jänkarna ligger säkert 30 år efter Sverige när det gäller att hugga. Titta bara på Axmen. Rena skämtet. Tycker jag iallafall

Användarvisningsbild

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

machonisti  
#685802 Beror på hur man ser det. I sverige tar man sjukledigt och väntar på tandläkaren. I axmen drar han ut tanden själv under arbetspasset.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685803 Här i Sverige verkar å andra sidan kortsvärdssjukan ha fått fäste.

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685804
Fredrik Gustafsson skrev:Jänkarna ligger säkert 30 år efter Sverige när det gäller att hugga. Titta bara på Axmen. Rena skämtet. Tycker jag iallafall


De där galningarna är bara till för att ha dramatik på tv...
De riktiga fällarna och kopplarna där borta har yrkesstolthet och en helt annan verksamhet för sig....

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685805
machonisti skrev:Beror på hur man ser det. I sverige tar man sjukledigt och väntar på tandläkaren. I axmen drar han ut tanden själv under arbetspasset.


Har de tänder?
Det var värst... 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Klarar sågarna längre svärd bara för att de bor i ower t

Avslutat-02  
#685806
anersimyra skrev:Besöker man diverse facebooksidor med skoglig inriktning så inser man snabbt att både kubik och långsvärdssjukan sprider sig på ett minst sagt skrattretande sätt här i landet, där kan man se folk springa omkring med en 70 cc såg med 24” som med stressade ryckiga rörelser tror att de är ena riktiga fenor på kvistning..😅 nä, tacka vet jag det vi fick se vinterröjarn prestera med sin 55:a apterad med ett 13” svärd..☝️🙂

👍 👍 👍 tackar, det var snälla ord

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).