Föryngring

Stödplantering av gran, vilka plantor och övriga tips.

23 inlägg 6079 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stödplantering av gran, vilka plantor och övriga tips.

simon.91  
#685650
Lars Lundqvist SLU skrev:
r0bin skrev:Att det inte brukar löna sig menar du att många plantor inte klarar sig eller att det är en dyr och arbetskrävande åtgärd?

Mellberg tänker antagligen på de studier som finns av hjälpplantering. De visar att om den ursprungliga föryngringen börjar närma sig en meters höjd så är det för sent att hjälpplantera


Såg man att även hjälpplanterade granar hamnade (ohjälpligt?) efter i granbestånd?

Att dom som sätts senare inte växer ikapp med dom äldre är ju klart, men jag hade trott att dom dom
istället skulle växa in i ett lägre (hämmat?) skikt.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Stödplantering av gran, vilka plantor och övriga tips.

Lars Lundqvist SLU  
#685659 Om så skulle ske, vad skulle vitsen vara med att lägga pengar och tid på att skapa fläckar av plantor/träd som är ohjälpligt efter i ett eget skikt?

Avatar Fallback

Re: Stödplantering av gran, vilka plantor och övriga tips.

simon.91  
#685688 Det är väll just det jag funderar på, om dom stödplanterade blir
A: något som röjs bort tidigt = kostnad
B: något som gallras bort = begränsat värde
C: något som röjs bort som underväxt = kostnad
D: något som finns kvar i slutavverkningen= visst värde

Användarvisningsbild

Re: Stödplantering av gran, vilka plantor och övriga tips.

Älgfoderodlare  
#685748
simon.91 skrev:Det är väll just det jag funderar på, om dom stödplanterade blir
A: något som röjs bort tidigt = kostnad
B: något som gallras bort = begränsat värde
C: något som röjs bort som underväxt = kostnad
D: något som finns kvar i slutavverkningen= visst värde


Nu har jag ju läst en del om hur många övriga här på SFo gör i planteringar, så var skillnaden ligger i att röja stödplanterade / olikåldriga jämfört med likåldriga, unga bestånd, då syftet verkar vara att få till ett bestånd med så bra o växtliga träd som möjligt. Skillnaden i det jag gör o där har jag inte sett någon skillnad i tillväxt på vare sig Tall eller Gran. Är ju hur jag sköter de övervuxna i förhållande till de senare komna plantorna. Och om de största träden i en plantering är omkring 1 m, så bör nog inte plantor som sätts mellan de som redan finns där, ha ett sämre utgångsläge. Däremot om de äldre har nått höjder upp mot 3-4-m så blir det nog svårare. För behöver man stödplantera i ett område där plantorna inte är högre än 1 m o står så glest att en hjälpplantering behövs, knappast några problem. Men om det är så tätt att plantor på 1 m hämmar nya plantor, då lär man nog heller inte behöva stödplantera. Lättast ser man ju detta på hur självföryngring kan komma upp o vart. I de redan etablerade Björkskärmar jag har med underväxt Gran som står mycket tätt. Där är ju i de flesta fall tillväxten hos Granen likartad oavsett höjd på trädet. Skillnaden i höjd kan variera från 1 - 6 m. Men jag har ju andra skötselmetoder. Och som du skriver under punkt D, så är det ju faktiskt vad man har till slut som räknas. Och då Gran är rätt tacksam på det visat att de faktiskt KAN växa i skuggan av andra träd, så med rätt skötsel, lägre gallringsgrad på bra marker. Bör ju man ju även av något undertryckt Gran, kunna få ut en hel del massaved vid en slutavverkning utan att det hämmar dominanterna. Men som sagt, nu gör ju inte jag som de flesta andra.

Användarvisningsbild

Re: Stödplantering av gran, vilka plantor och övriga tips.

Mellberg  
#685796 Mycket svårt att göra något, när det finns föryngring över 1 meter eller ett glest bestånd däröver. Ytan måste då vara minst 30 * 30 meter. Hjälpplantering bör helst ske senast 3 år efter den första planteringen och då med äldre eller större plantor.

30 ha utan att markbereda, hur tänkte ni då. Föryngringsfasen kan bli upp till 20 år eller oändlig 🤓 . Frisk/fuktigmark där björk kommer in rikligt kan klara sig utan någon form av markberedning.

Annars är det som kallas grönrisplantering något som rekommenderas om man hoppar över markberedningen 😎

Användarvisningsbild

Re: Stödplantering av gran, vilka plantor och övriga tips.

r0bin  
#687630 Tack för input, ja varför det inte markbereddes vet jag inte. Jag har bestämt mig för att testa plantera i vår. Tänkte markbereda med gripen i den mån det är möjligt och se vad det ger, sen hacka ner stora barrotsplantor. Blir i närheten av där tallarna kommit upp som längst. Så får jag hålla efter gräset och när jag ändå är där kanske jag röjer bort gräs kring tallplantor som kvävs av gräset. Jag återkommer med resultat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stödplantering av gran, vilka plantor och övriga tips.

axwell  
#687676
r0bin skrev: Jag har bestämt mig för att testa plantera i vår. Tänkte markbereda med gripen i den mån det är möjligt och se vad det


@rObin tror att det var Seb macahan som hade utvecklat gripen med fjäderpinnar.

Avatar Fallback

Re: Stödplantering av gran, vilka plantor och övriga tips.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687961 Originalet heter väl Garpgripen eller Garpgrep

https://images.app.goo.gl/yPrmS5zjDALfmLy17

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).