Traktorer och processorer

Gallringspelle Mark 2

33 inlägg 10414 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Sörmlandsskog  
#685490 Jag var ute och vinschade vindfällen med gårdens Gallringspelle senast igår. Vi har hjulsatsen monterad.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685510 Den hjulaxel jag hörde nämnas va till att få under lasset bak. Då kunde man lyfta fritt från marken och köra hem lasset med en gång utan omlastning till kärra.

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Sörmlandsskog  
#685513 Aha, så vet jag att min morfar gjorde när han fortfarande var ute i skogen. Den axeln han använde finns kvar (hyfsat rostig efter rätt många år utomhus) , men jag vet inte om det är orginalgrejer, trodde det var eget påhitt. Jag har inte provat att använda den.

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Skogstraktorn  
#685770
Sörmlandsskog skrev:Jag var ute och vinschade vindfällen med gårdens Gallringspelle senast igår. Vi har hjulsatsen monterad.


Lust att ta en närbild på hur axlen ser ut? Har en gammal Pelle som farsan köpte för länge sen. Väldigt smidig!

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Sörmlandsskog  
#685816 Visst, ska försöka komma ihåg att fota imorgon. Menar du den lösa axeln eller hjulen som är monterade på själva "pellen"?

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Skogstraktorn  
#685920 Ta gärna flera kort på båda delar! Vill se hur det ser ut så man kan kopiera:)

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Sörmlandsskog  
#685979 Här kommer lite bilder. Jag frågade morfar ang den lösa bakaxeln, han närmar sig 102 år men minnet är det inte något större fel på. Han berättade att när han skulle köpa en bakaxel från mannen som tillverkade Gallringspelle hade denne lagt ner tillverkningen och hade inga axlar att sälja. Så bysmeden här tillverkade vår axel efter kontakt med Gallringspelle-tillverkaren. Vet ej hur lik originalet den är, men morfar var mycket nöjd med konstruktionen. Nu när jag har griplastare känns det lite överflödigt, lättare att lägga av lasset och ta det med gripen när man kommit ut ur beståndet. Men jag har å andra sidan bara använt pellen till att hämta vindfällen, hittills inte hunnit prova den i någon gallring.

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686047 Var roligt att se vad gubben pratade om .

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Skogstraktorn  
#686084 Stort tack för bilderna!

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

Ratelle  
#686160 Har ochså en Gallringspelle som används för vindfällen och fröträd gillar den skarpt. När jag köpte den så fick man spänna fast virket manuellt detta var inte så bra så jag skaffade ett fyrkantsrör 12x12 cm och satte dit en hydralkolv och en sk gul kedja som är mycke stark så kunde jag sköta sträckningen det från hytten. En hydraulisk banke blev sedan mer eller mindre standard.
Skogsola undrade varför den fick namnet Gallringspelle, det var för att hjärnan bakom det hela hette Per K därav namnet. Gallringspellen tillverkades inte på Seleskos maskin utan där sattes endast det sista ihop men den såldes där.

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

isteskog  
#686195 Jag gjorde en taggbanke till min. Med hydraulisk björning kan du bryta av lite murkna bitar hur lätt som helst... gäller att inte ha dom högst upp!

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Skogstraktorn  
#687667 Har nu ordnat fram två st axeltappar från en gammal vagn, ska bara fixa ett par lämpliga hjul så är jag snart i hamn!

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Kallkällene  
#732219 Ja skrev ju i ett tidigare inlägg att ja sålt min å sökte efter en ny, nu ha ja bytt till mig en under helgen, har tänkt att bygga hydraulisk sträckning på kättingen som en del av dom på slutet hade, eller om man skulle bygga klämbanke på den, är det någon här som har en som kunde ta några bilder på det ? tex hjulet som kättingen går runt å även där cylindern sitter.
Tacksam för svar

Avatar Fallback

Re: Gallringspelle Mark 2

Ratelle  
#732260 Hej har gjort en hydraulisk sträckning till min
som blev bra, ska se om jag kan fota nån dag, just nu är jag upptagen med älgjakt här i värmlandsskogarna.

Användarvisningsbild

Re: Gallringspelle Mark 2

Kallkällene  
#732275
Ratelle skrev:Hej har gjort en hydraulisk sträckning till min
som blev bra, ska se om jag kan fota nån dag, just nu är jag upptagen med älgjakt här i värmlandsskogarna.



Ja ta det när du får tid, då håller vi till i samma skogar då, tack så länge

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).