Motorsåg och handhållet

Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

97 inlägg 20596 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mikey_AX  
#685401 Hejsan där ute!
Några frågor om rubriken.

1. Vad använder ni?? och varför??
2.Vad tycker ni är dem stora skillnaderna??


Senast redigerad av Mikey_AX ons 09 dec 2020, 20:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja

Avslutat-02  
#685407 Till vad? motorer, transmissioner, sågkedjeolja,hydraulik?...

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja

totte  
#685416 Vi utgår väl från att det handlar om sågkedjeolja eftersom det är i den avdelningen. Annars kommer tråden att flyttas.

Använder enbart ren rapsolja, den som man köper för en hygglig peng i livsmedelsaffären. funkar minst lika bra som de mångdubbelt dyrare biooljorna som såghandlarna och andra säljer. Billigt, miljövänligt, hälsosamt, smörjer och kyler bra, geggar inte igen kanalerna i sågen. Möjligen lite knepig om man nu nödvändigt skall ut och hugga när det är kallare än -20 C.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja

Mikey_AX  
#685417 Sorry om jag var lite otydlig. 😉
Självklar kedjeolja när vi är i kategorin Motorsåg och handhållet. 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Williamm  
#685422 Jag kör också Rappsolja. Och pumpen på max.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja

Avslutat-02  
#685425 Har alltid kört med mineral sågkedjeolja tidigare..
Nu för tillfället kör jag med Icas rapsolja..
duger men är inte helt nöjd...

Största skillnaden emellan mineral och ekologisk har varit att om sågen står en stund med ekologisk olja i så fastnar den igen och kedjorna blir stela och måste åtgärdas innan man kan använda dem igen.

så mer stök och bök med miljö än med mineral..
minst stök med raps enligt flera här på forumet..

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mikey_AX  
#685430 Jaså, rapsolja.. Hur har jag kunna missa det.
Jag har alltid kört Bioolja, men i början av veckan körd jag i Mineral i sågen.
Kan inte tycka att jag känner någon skillnad ännu.
För utom att det tig längre tid att tanka då den blev väldans tjock flytande vid +2 gradigt väder ute.
Men skillnaden kanske kommer när sågen har ståt ett tag och den ska göras rent.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Avslutat-02  
#685431 Främst tyckte jag att skillnaden var när såg och kläder skulle tvättas..
mineralolja är inga problem, knappt att sågen är skitig..
men med bio...fy vad det sitter och kladdar..
men det löste jag med ättika och grönsåpa när jag tvättade.
såpan löser upp.
ättikan är istället för sköljmedel vilket kan göra att kläderna inte känns hundra bra, till och med skada vissa material.
men det gör inte ättika..den bara gör kläder mjuka och sköna..
bra tips till er som använder skjorta..

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

jannee  
#685432 Använder mig av rapsolja till väldans mycket.
Kedjeolja helt perfekt.
Men även till grillen, häller lite olja på kolen tillsammans med lite tändvätska.
Frugan använder en hel del i matlagningen.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

anersimyra  
#685437 Jag har snart gjort slut på 20 liter sthil bioolja som inte verkar stelna som var fallet med biooljor för ett antal år sedan..🤔

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Sture Andersson  
#685442 Rapsolja till sågen ,vedmaskin ,smörja med,gänga med ,bara söla på inga problem om det hamnar på backen.

Avatar Fallback

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685500 Har du certifierat din skog så ska bio-olja användas.
Den funkar bra men råttor gillar den också.
Äter på påfylln. korkar mm.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685503 Har under lång tid nu enbart kört Willys Rapsolja. Ser inga negativa effekter alls.
I de fall kunderna filar själv så sliter det lite mer kanske men det är nog mer för avsaknad av skärpa mer än annat.
Minst 5 års lagringstid i såg.

Pumparna på max o kör så det ryker.

Tidigare var Scandia oils EP mineralolja bäst, den finns inte mer så jag har inte hittat nåt bättre än raps på länge.
Man mår bra av den, sågen med...

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

Elis76  
#685553 Eftersom jag inte hört talas om detta tidigare, blev jag nyfiken och kontaktade en stor tillverkare/leverantör av kallpressad Rapsolja i Skåne.

Så här svarade de:

- Vi har inte hört att man använder ren rapsolja, vi säljer en hel del sågkedjeolja som är kallpressad rapsolja utblandat med additiv för bättre vidhäftning på sågkedjan. Det enda som min kollega kan tänka sig är problematiskt med att använda den vanliga rapsoljan är att viskositeten blir för lös, men annars bör det funka.

Användarvisningsbild

Re: Mineralolja eller Bioolja som kedjeolja

totte  
#685563 Ja, de där additiven är det som ofta ställer till det. Inte alla men många av de s k biooljor som sålts har ofelbart satt igen oljekanalerna om sågen fått stå oanvänd. Att den ökade vidhäftningen är nödvändig har man tagit tagit för givet genom åren.

I öppna kedjetransmissoner, t ex cykel- och motorcykelkedjor, är det förstås nödvändigt med god vidhäftning eftersom det inte sker en konstant tillförsel och man inte vill smörja om efter varje användning. Den logiken faller när kedjan får en kontinuerlig tillförsel av olja. Men om man inte satt till någonting till oljan, eller åtminstone hävdar det, är det ju svårt att motivera att den skall vara många gånger dyrare än den olja den baseras på.

Ur en rent affärsmässig synvinkel är det alltså självklart att kedjeolja måste vara, eller i varje fall beskrivas som, något annat än ren rapsolja. I annat fall skulle den inte gå att sälja för 50 - 60 kr litern.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).