Föryngring

Hybridlärk att köpa

9 inlägg 2499 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hybridlärk att köpa

Peter Grö  
#685186 God kväll.
Jag undrar hur, var jag kan komma över lite lärk till vårens plantering? Jag behöver 600 st. Enligt skogsinspektorn rska det redan vara slut med plantor av hybridlärk.
Jag bor i Ulricehamns trakten.

Vi hörs!

/PGrö



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Hybridlärk att köpa

certis  
#685206 Ring Kristian på Våxtorp plantskola tidigare NPC nordic plant center han fixar det

Användarvisningsbild

Re: Hybridlärk att köpa

Peter Grö  
#685269
certis skrev:Ring Kristian på Våxtorp plantskola tidigare NPC nordic plant center han fixar det


Jag tackar för svaret!

/Peter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hybridlärk att köpa

Peter Grö  
#685393 Det verkar som att lärkplantorna är "pausade" överallt. Jag vet inte varför detta intresse eller om det bara produceras för lite plantor.
Om jag som det nu inte verkar kommer över några lärkplantor, kan ni då ge mig förslag på alternativa plant att sätta.
Det handlar om en sydsluttning, 0,6 ha om delvis äe markberett. Det var svårt att komma fram med grävaren då det är brant och mycket sten. Marken är en G30 utanför Ulricehamn i Västergötland. Den ligger utmed ett bete och jag vill inte plantera gran utan något annat trädslag. Jag var inne på att hägna och plantera löv men jag ångrade mig eftersom stora stenar gör samt en hel del arbete med hägn (och kostnad )detta svårt.
Vad hade ni rekommenderat? Jag sprutar gärna Trico på plantorna.
Hit me!

/Peter Grö

   TS
Avatar Fallback

Re: Hybridlärk att köpa

nilsszzon  
#685396 eftersom du gärna sprutar med trico så är mitt tips björk, stora barrot 2 åriga kommer växa med bra tryck där

men vill ändå flika in att plantera gran på så bra mark, du slipper oroa dig alltför mkt för vilt ( rådjur och kanske ev sork )

lärken är nog pausad pga väldigt hög efterfrågan av den, den växer ju så det knakar. jag fick slåss för att få tag i min ranson lärk för våren.

Avatar Fallback

Re: Hybridlärk att köpa

nilsszzon  
#685398 kolla med nextforest.se med , jag vet inte om det är pausat där med men värt ett försök

Användarvisningsbild

Re: Hybridlärk att köpa

Peter Grö  
#685403
nilsszzon skrev:eftersom du gärna sprutar med trico så är mitt tips björk, stora barrot 2 åriga kommer växa med bra tryck där

men vill ändå flika in att plantera gran på så bra mark, du slipper oroa dig alltför mkt för vilt ( rådjur och kanske ev sork )

lärken är nog pausad pga väldigt hög efterfrågan av den, den växer ju så det knakar. jag fick slåss för att få tag i min ranson lärk för våren.

Tack igen för bra svar!
/Peter

   TS
Avatar Fallback

Re: Hybridlärk att köpa

Värmlänning  
#685489
Peter Grö skrev:
nilsszzon skrev:eftersom du gärna sprutar med trico så är mitt tips björk, stora barrot 2 åriga kommer växa med bra tryck där

men vill ändå flika in att plantera gran på så bra mark, du slipper oroa dig alltför mkt för vilt ( rådjur och kanske ev sork )

lärken är nog pausad pga väldigt hög efterfrågan av den, den växer ju så det knakar. jag fick slåss för att få tag i min ranson lärk för våren.

Tack igen för bra svar!
/Peter

Sök ädellövsstöd och plantera ek! Täcker stor del av kostnaden och du får bidrag för gräsrensning, röjning osv

Avatar Fallback

Re: Hybridlärk att köpa

uffejohan  
#685496 Jag har beställt hos Sydplantor för någon månad sedan och då var det ingen brist!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).