Avverkning (slutavverkning)

Kraftig Gran

25 inlägg 5867 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kraftig Gran

Mikey_AX  
#685394 Hejsan där ute!
Jag stötte på jag tror är en ovanligt stor gran som skulle fällas på ett jobb i måndags.
Granen mätte strax över 80cm i bröst diameter och var jätte fin.
Tyvärr skulle den bort för att på samma plats skulle det byggas ett attefallshus.
För mig är det lite ovanligt med så här stora granar i Mälardalen, men vad vet jag.

Vad är dem största träden ni har stött på att fälla???

Dock trevligt kändes det trevligt att ägaren skulle göra plank av den till det nya attefallshus.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Kraftig Gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685402 Mitt rekord är 66 cm vid det första Vänerblocket på längd 2,60. Då åkte 18" svärdet på som bara används vid extrema tillfällen.

Avatar Fallback

Re: Kraftig Gran

isteskog  
#685409 Hade en hästhagsgran som var 72 cm i stubben. Blir kanske drygt 60 i brösthöjd. Minns att jag fick kapa till den i toppen för att den skulle vara leveransduglig. Men den tog jag som all annan skog med 13" svärd!

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685410 Känns som en ädelgran så diametern är väl som man ger det.

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

Mikey_AX  
#685412 😀 Jag fick plocka fram mitt 24" svärd till min 560XPG.
Men maskinen orkade med väldigt bra måste jag ändå säga.

Det vart jobbigare att kvista dock, 😢 Jösses vad tungt allt var.
Skulle behöva investera i en lite mindre och smidigare kvistnings maskin. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Kraftig Gran

Avslutat-02  
#685415 Ät mer gröt...
💪 💪 💪

kan ju inte väga mer än en jonsered 2186 med 28"svärd..
och den tycker jag är ganska lätt... 👍

Avatar Fallback

Re: Kraftig Gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685428 Vad har man en sån till? Bortsett från att någon kanske blir imponerad?

Avatar Fallback

Re: Kraftig Gran

Avslutat-02  
#685429 du menar jonsereden?

Kapar ved i välta..
Före det så fällde jag mycket grovt..
Det var inget ovanligt med 90 cm i rot och uppåt.
gör man det varje dag så krävs styrka i sågen för att det ska hålla..

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

JohannesG  
#685448 Har ett eller ett par exemplar här som jag mätt till runt 90cm i brösthöjd. Höjden lär vara 36m, inte alls omöjligt att de är mer än så. I samma bestånd står en gran som mätts till ca 42-43m, men denna är smalare i brösthöjd. Detta är i en sluttning Västra Götaland.

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

bodaedet  
#685449
Skogsola skrev:Vad har man en sån till? Bortsett från att någon kanske blir imponerad?

När jag i min ungdom fällde för processor kom min kollega med en jätte Jonsered många siffror stor, jag hade en kvarna 154 vill jag minnas. Till frukost hade han fällt nästan dubbelt så mycket, vid kaffe lika mycket när dagen var slut hade jag fällt mer. När vi gick hem var mina armar lika långa som när vi startade, han såg ut som en orangutang 🤣
Dagen efter hade han en mindre såg 😉

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

anersimyra  
#685450 Den grövsta gran som jag sett var en relativt lågväxt historia med en stubbdiameter på 140 cm som arbetskamraten med ” bävermetoden ” fällde med en HVA 444 och 13.” 😅 Höjdmässigt så blir granar i bäckraviner klart högst, medelhöjden på gran i Getåravinen var för ett antal år sedan drygt 35 meter, de granarna är i dag samtliga angripna av barkborre varför ravinen nu är ett kalhygge då all gran utom de största ” naturvårdats ” bort genom beslut av någon klåpare. Ramundsbäcken som även den återfinns i Kolmården är en sprickdal med riktigt höga grova granar. Harbroravinen som är belägen nära Tumba centrum hyser ett bestånd av grov gran där vissa individer tangerar 40 meter. På många ställen utefter Mälaren återfinns granar av jätteformat där terrängen stupar brant ner mot sjön, området Mälarhöjden och söderut till Alby Hallunda är ett sådant område. Ett annat område med ovanligt grov hög tall och gran är Skogskyrkogården. Höjdmässigt verkar 27 meter annars vara en vanlig maximal höjd på gran i många bestånd i Mälardalen. I övrigt är den absolut grövsta tall jag stött på en högst tio meter hög individ som var så grov att två man gick åt för att famna tallen.

Avatar Fallback

Re: Kraftig Gran

Avslutat-02  
#685452 liten såg kräver mer teknik, stor såg orkar mer, väger mer..kräver bara styrkan att orka med...

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

anersimyra  
#685462 Att besöka olika skogsrelaterade fb grupper känns rent surrealistisk när man ser bilder på folks skärutrustning där den kortaste börjar på 24” och där vissa visar upp sin stolthet på 42”..😂

Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

Mikey_AX  
#685470 Jag brukar fälla det mesta med mitt 13" svärd, det räcker till det mesta.
Denna gång var mina 18" kedjor slöa så jag fick gå upp på nästa steg som är 24"
Normalt fäller jag inte med 24"
Jag använder mig mest av 13" och 18" när jag fäller.
24" åker fram vid klyvning.
Ska vi prata längst svärd så har jag 54" liggandes hemma. 😀 😉 Men det är också för klyvning, INTE FÄLLNING!
Trevlig kväll! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraftig Gran

anersimyra  
#685474
Mikey_AX skrev:Jag brukar fälla det mesta med mitt 13" svärd, det räcker till det mesta.
Denna gång var mina 18" kedjor slöa så jag fick gå upp på nästa steg som är 24"
Normalt fäller jag inte med 24"
Jag använder mig mest av 13" och 18" när jag fäller.
24" åker fram vid klyvning.
Ska vi prata längst svärd så har jag 54" liggandes hemma. 😀 😉 Men det är också för klyvning, INTE FÄLLNING!
Trevlig kväll! 👍

Jo, betänker man att brytmånen i stort inte behöver bestå av mycket mer än splintveden så är det lätt att räkna ut vilken diameter man klarar med 18.” ..🙂👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).