Skotare

kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

10 inlägg 3827 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

fordfairlane  
#685292 Hej

Jag har fått ett bekymmer på skotaren. All hydraulik lägger av sporadiskt Jag kan inte klura ut varför eller under vilka omständigheter. Jag har funderat på väder, fuktighet, vibrationer men har inget riktigt samband klarlagt än.

Det sitter en lindepump med HV09 ventilpaket som styrs med ipsboxar och minispakar. Tidigare har vi haft lite problem med ipsboxar och kort. lödat lite och bytt något kort. Haft ett sporadiskt fel på rotator åt ett håll ibland men det felet har jag glömt bort i och med detta nya felet :).

Felet kan uppstå när som helst. Du kan jobba 3 timmar eller 5 minuter helt plötsligt vinklar pumpen inte på flöde, motorn belastas inte, och när du kör en funktion är allt stendött. Ibland kan man få lite reaktion om motorn rusas men det duger knappt till att lägga upp kranen på lasset. Ibland är det också helt dött. Stäng av och starta brukar ej ha effekt. Går du hem så funkar den nästa dag igen ett obestämt tag.

IPSboxarna indikerar signal från spakarna så det verkar funka. Om jag får ut något från boxen till ventilpaketet är oklart. Grinden som ligger utanför IPSboxarna funkar inte heller när detta problem uppstår. Dock så fungerar orbitrolstyrningen precis som vanligt men terrängstyrning är död.

Var ska jag börja felsöka? Hur får pumpen signal om att vinkla på? Är det mest troligt ett elektriskt fel eller hydrauliskt / mekaniskt? Servotrycket kanske? Kan jag gå ut och tvångköra en funktion direkt på ventilpaketet när felet inträffar för att utesluta hela IPSsystemet? Hur gör jag detta enklast?

Jag är oändligt tacksam för tips som leder i rätt riktning för det är ganska ledsamt att inte kunna planera sin körning utan det funkar lite när det känner för det.

/ Mvh Samuel Steen, Älmhult



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

AKKAMAAN  
#685330 Låter som maskinen tappar signaltrycket...
Det är väl avlastat konstanttrycksystem
När man drar i en spak så så flyttas riktningsventilsliden så att ett kontrollflöde klipps av och sänder en trycksignal till pumpen. Kontrollflödets storlek begränsas av en lite strypning på ca 0.7 mm. Om den strypningen sätts igen så blir det inget kontrollflöde och därmed heller ingen trycksignal.
Den här strypning ken antingen sitta inbyggd i ventilpaketets inloppsgavel eller sitta i en adapter på en ledning som ansluter till ventilpaketet.
Maskinen lär väl vara ombyggd de dessa i original var bestyckade med Olsbergs hydraulik. Om det fortfarande sitter Olsbergs ventil paket på maskinen så har jag i nuläget ingen hjälp åt dig om du inte har ett hydraulschema från original-instruktionsboken...

Avatar Fallback

Re: kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

fordfairlane  
#685331 Korrekt. Tack för input AKKAMAN. Just en av dem jag gärna önskade skulle kika i tråden :).Det gick att få dem med avlastat konstanttryck (Monsun-tison) eller lastkännande avlastat konstanttrycksystem (Hiab-Ergomatic). Detta är det tidigare av dem. Jag ska återkomma ikväll med bilder på de sakerna som jag tror sitter på maskinen ifrån mina manualer samt kanske några bilder på maskinen. Det sitter en del extraslangar och ställbara tryck/flödesventiler jämte ventilpaketet som inte ser original ut men som kanske är det. Jag vet inte riktigt vad det är till för men din slutsats känns rimlig. Återkommer med info ikväll.

   TS
Avatar Fallback

Re: kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

AKKAMAAN  
#685333 Har hittat instruktionsbok och hydraulschema. Det verkar som om Kockums styr pumpens tryckpålastning lite annorlunda och det finns ingen strypning för kontrollflöde som alla andra tillverkare använder. Troligen pga att standardutförande från början var Olsbergs hydraulik. Så det ska finnas två små ventiler på signalledningssystemet, mest troligt på 1/4" slangar som ansluter till pumpens kompensator. Jag skulle nog kolla upp så att dessa två ventiler funkar som de ska. Kanske skräp i dem. För övrigt så är den ena för kranventilen och terrängstyrningen och den andra för orbitrol, hydr grind och ev schaktblad.
Så frågan är fungerar pumpen på funktionerna för orbitrolstyrning, hydr grind och ev schaktblad?

Avatar Fallback

Re: kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

AKKAMAAN  
#685334 Går tillbaka till ditt ursprungsinlägg och ser att det sitter HV09 ventil på maskinen, är det ett antagande eller står det HV09 på ventilens typskylt? En Instruktionsboken så anges det HV03.

Avatar Fallback

Re: kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

fordfairlane  
#685338 jag 99% säker på att det är HV09. Det är ett stort paket med alla funktioner i samma ventilpaket. HV03 är separerat som du säger mellan kran och resten av funktionerna. Det finns en tryckventil på 1/4 slang också som jag gissat sedan tidigare att det är justering av servotryck. Det sitter tryckmätare anslutet till lågtrycks servokretsen kretsen utanför fönstret och jag har en tryckmätare för högtrycket anslutet som visar arbetstryck när man använder funktioner. Inget utom orbitrol funkar när problemen uppstår. Maskinen har ej shaktblad. Denna funktion har vi istället använt när vi kör tippflak på maskinen men det är inte kopplat just nu. Grinden är hydraulisk men den går ej heller vid problem fast den ligger på on/off strömbrytare utanför IPSsystemet. För övrigt har jag ett par ergo digistick på väg hem för att helt eliminera IPSboxarna ur ekvationen men jag tror som du att det är något annat som spökar denna gången.

   TS
Avatar Fallback

Re: kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

AKKAMAAN  
#685361 Hela systemet är då helt ombyggt i efterhand.Troligen från Olsberg då...
Då är det nog en kontroll-strypning med i spelet som troligen har ett skräp som studsar fram och tillbaka.
Strypningen kan sitta i en sk CUI nippel i inlopps-gaveln. Enkel att plocka ur och göra ren. Försäkra dig om att hela 1/4" slangsystemet är rent från skräp också. Ofta är det småbitar från en havererad tätning som vandrar runt i systemet.
Håll utkik efter skräppartiklar så kanske vi får reda på vad som ev orsakat detta....
Se bild

Länk till HV09 ventilen komplett info

1607529153_avlastat_konstanttryck_cui_nippel.jpg

Avatar Fallback

Re: kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

fordfairlane  
#685447 Nu har jag lite bilder och mer info. Tog bilder efter jobbet sen startade jag maskin och körde 3 timmar helt utan problem idag förutom att rotator höger la av ett par gånger. När detta fel inträffar är det likadant som när hela kranen lägger av fast bara på den funktionen. Lysdiod på IPSbox registrerar spakrörelse men ingenting händer ute. Jag har inbillat mig att lite skak med kran eller "fingra" på sladdarna ute på paketet kan bota just det här problemet så det kan såklart vara ett elfel till de stora felet också. Som sagt jag väntar också hem nya spakar samt ny kabelhärva med nya hirschmankontakter till ventilpaketet så att den felkällan försvinner.

På bilderna och hydraulschemat nedan kanske vi kan lokalisera var som ska rengöras ifall det nu fastnat skit i signalledningen iallafall?

Vad är det för manicker / hydraulblock som sitter jämte ventilpaketet? Är det här det kan fastna skit?

Edit - Nu kom alla bilder i bakvänd ordning mot hur jag tänkte men de är där iallafall :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

AKKAMAAN  
#685480 Bra
Här sitter kontroll-strypningen på schemat
$matches[2]

Det är i den den sk CUI-nippeln från min föregående bild. Det lilla hålet ser ut så här
1607558015_0.7_mm_cui_nippel.jpg
1607558015_banjo_strypning1.jpg
1607558015_cui_nippel_funktion.jpg


Den sitter i samma ände av paketet som där stora tryckledningen från pumpen ansluter.
Ta ut CUI-nippeln och låt det rinna lite olja så kanske skräpet följer med ut.Vill do spola lite mer så kör ett eller två klick på startmotorn med "stoppknappen utdragen". Ett varv på dieselmotorn gör att pumpen spottar ut nån deciliter. eller vad nu pumpdeplacementet är. Antar att du har stoppmagnet så om du känner dig osäker så kan du ta bort säkringen eller dra ur nå stick plugg etc

Avatar Fallback

Re: kockums 84-35 el, ventil eller pumpproblem

fordfairlane  
#695174 Det har tagit ett tag men nu är ipsboxar och spakar utbytta mot ergo digistick. Det blev en hel del elsanering i samband med det.

Felet som gav upphov till tråden kvarstod dock så vi har skruvat ur nippeln som du tipsade om Akkaman. Mycket riktigt var det skräp i det lilla hålet. Efter rengöring fungerade maskinen igen. Stort tack för bra tips och vägledning Efter det har det hänt två gånger till under veckan med mycket minusgrader. och jag haft haft nippeln ute utan att det var så illa som första gången. Men jag tror ändå att vi är något på spåret här. Kanske att minusgraderna i veckan och okänd hydraulolja har kunnat blockera eller gett isproppar. Jag testar vidare och ser hur funktionen är vid mildväder och ett oljebyte planeras in för säkerhets skull

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).