Logistik, Transport

Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

33 inlägg 23563 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685117 Kraven skärps på skogsbilvägar.
För kommande 74 ton bil krävs vändplan på min 26m!
Ponera att jag har en gallring som netto ger 50000kr
Om jag då måste bygga 200m väg med vändplan för att få ut viket.
Sparar jag inte då 50 000kr på att strunta i vägbygget, skogen får stå.
I det här fallet Södra tror jag de på sikt kommer mista virke med mastodontbilar i skogen
Omlastning höjs till 25kr/kbm



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685127 Jo, de sparar några kronor per kubikmeter med att köra med större bilar, men de är inte de som betalar för att bygga ny väg.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

jannee  
#685136 Kan inte för allt i världen begripa varför vändplatsen ska ha en diameter på hela 26 meter.
Man SNURRAR lätt på 16 meter och då med en 25.25 FULLASTAD

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

Hilux  
#685139 Vart står de kraven? Å vem kräver 26m?

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685145 Biometrias hemsid kan ni se kraven och vilka vägar som är klassade. Med ett vänd T är det helt andra mått. Man bygger det man vill. Avdraget gäller bara när bilarna själva väljer att ställa släpet.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685147 Din kalkyl är väl mycket förenklad för att jag skulle vara nöjd med den. En skippad gallring kräver vanligen mer tid för röjning så där får du lägga till en minuspost. Nyttan av vägen är mycket sällan inskränkt till en enda skötselåtgärd, beroende på bonitet så bör det åtminstone var ytterligare en gallring eller en slutavverkning den kommande 30-årsperioden som ska vara med och betala på vägen.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685152 Krav på 26 meters vändplan har det varit länge. Att bygga 200 meter väg kostar inte många kronor. Den dagen skogen ska slutavverkas kommer de att säga: "Tänk så framsynt gubben var som byggde väg medan det var billigt och inte så byråkratiskt."

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

jannee  
#685154 Pengar man investerar i att bygga en skogsbilväg HÖJER värdet på fastigheten mer än kostnaden.
Framförallt om man ser långsiktigt.
Senare underhåll, skrapning, gruspengar är pengar man sparar in då på tillgänglighet, tid och bränsle.
Själv har jag två rågrannar, som betalar ALLT underhåll (grus).

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

Bosse1  
#685158 Flytta bara in prissättningsstället till stubben :-bd
Senast redigerad av Bosse1 tis 15 mar 2022, 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

550  
#685190 Beror på om marken är sådan att det inte går att ta sig fram utan väg. Annars är det knappast lönsamt med så korta sträckor om det går att skota 200 m. Marken vägen tar i anspråk är väl ca 0,15 ha mer än en basväg tar, kostar ca 10k beroende på vad det är för mark förstås. Anslutningsavgift om skogsvägen ansluter till allmän väg kostar några tusen till. Sedan är det en massa arbete, dikesröjning varje år, helst skrapa vägen några gånger, klippa grenar ibland, grusa och ploga snön om den ska användas på vintern... Man får kort sagt ha ganska mycket nytta av att det gå fortare att ta sig fram för att det ska täcka tiden man lägger på underhåll. Bästa är ju att ha som jannee att grannar använder vägen så mycket att man slipper betala underhållet 😀

Förstår att bolagen gärna gör reklam för hur mycket bättre det är med skogsvägar överallt. Lättare att redovisa netto i gallringarna om skogsägaren har gjort det billigt för bolaget att få ut virket. Kanske också är enklare att grusa på en väg än att rätta till när maskinerna har kört sönder marken. Vilket förstås kan vara ett argument att man ska gräva sönder marken innan man får den sönderkörd.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685246 Hur mycket kostar en väg att bygga per meter där ni bor? Här får vi räkna med 3-400:-/m

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685270 100 kr får man nog räkna med. Det som kan fördyra är om det saknas material på något ställe så det ska bäras i skopan och larvas med.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

latrok  
#685307 85 kronor meter +8 tusen för vändplan plus trummor kostade vår väg som vi byggde ifjol. Den var 950 meter lång

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogsbilväg eller strunta i gallring?

halvproffs  
#685313 100kr+m här också + trummor och sprängning om det behövs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).