Skogsnyheter

Skatterabatt på maskininvesteringar 2021

7 inlägg 2682 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skatterabatt på maskininvesteringar 2021

Fredrik Reuter  
#685079 Regeringen föreslår idag att näringsidkare som gör investeringar i ex maskiner under 2021 erhåller en skatterabatt. Anledningen är coronapandemin som minskat investeringarna hos Svenska företag. Skattereduktionen är föreslagen till 3,9% av anskaffningsvärdet och kommer om förslaget går igenom att gälla från och med 1 januari 2021.

Eftersom rabatten, eller reduktionen som förslaget skriver, ska gälla från och med inkomståret 2021 så kan man först erhålla reduktionen i samband med deklarationen. Reduktionen utbetalas då först 2022 om jag förstår det rätt.

Alla näringsidkare har rätt till skattereduktionen och beräknas kosta statskassan 5,5 miljarder kronor under 2021. Ett krav är dock att investeringen täcks av så kallad avskrivning. Direktanskaffade investeringar täcks inte av detta (bara större investeringar).

Läs mer: https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... pa-remiss/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skatterabatt på maskininvesteringar 2021

JörgenO  
#685098 Perfekt timing, precis när Navaran kommer med en ansiktslyftning 🙂
(redovisning o sånt är inte min starka sida så jag lever gärna i villfarelsen att man får en skatterabatt så man har råda tt betala vägtrafikskatten)

Avatar Fallback

Re: Skatterabatt på maskininvesteringar 2021

bgl  
#685100 Räcker det ens till ökning på bilskatten på Navarran som kommer nästa år?

Avatar Fallback

Re: Skatterabatt på maskininvesteringar 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685102 Det är nog inte meningen att ni ska köpa bilar.

Avatar Fallback

Re: Skatterabatt på maskininvesteringar 2021

Elmhult  
#685112 Bilar är väl så otroligt stigmatiserat i Sverige att det blir nog svårt att dra av.

Men innebär inte detta att det blir som ROT? Säljarna höjer priset för att ta ut mer samtidigt som du tycker du gör en bra affär (och skattebetalarna förlorar). Sossepolitik - Här, ta en massa pengar, det är inte våra ändå och det kommer ju nya hela tiden. 👎

Användarvisningsbild

Re: Skatterabatt på maskininvesteringar 2021

Arvid0  
#685123 Om ni läser texten i länken ovan så klarnar det nog:
"Förslaget är en temporär åtgärd och omfattar investeringar som görs under kalenderåret 2021 i form av förvärv av maskiner och andra inventarier om utgifterna för anskaffningen dras av genom årliga värdeminskningsavdrag. Den som under 2021 förvärvar inventarier får rätt till en avräkning mot sin beräknade skatt. Avräkningens storlek utgörs av 3,9 procent av anskaffningsvärdet på de förvärvade inventarierna. "

Avatar Fallback

Re: Skatterabatt på maskininvesteringar 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685125 Hmm, köpte min maskin någon månad för tidigt då... 😢

" Det kan vara energisnåla kylar och frysar till matvarubutiken, en lastbil med mindre utsläpp till åkeriet eller kanske nya dragskåp till laboratoriet"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).