Traktorer och processorer

Volvo T425 död. Ingen gnista

22 inlägg 3043 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volvo T425 död. Ingen gnista

Elmhult  
#685049 Kan någon hjälpa mig med felsökning?
Den har varit svårstartad en längre tid. Tagit mer o mer körande på startern innan den startat. Nu är den död. Ingen gnista.

Vad jag kollat:
Spänning fram till spolen - check.
"Förgasaredödarreläet" fungerar.
Bensin kommer fram.
Kabel till brytaren från spole är hel.
Bytt spole från min fungerande Volvo 240.
Bytt tändkablar från min 240
Batterispänning finns - 6V

Vad jag önskar kolla men inte vet hur: Kondensator. Har ingen liggande. Vill helst inte slänga grejer på den utan att först lokaliserat problemet.

Tack för tips.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Avslutat-02  
#685050 Och ampere?
orkar den hålla startmotorn i varv?

Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Elmhult  
#685053
vinterrojarn skrev:Och ampere?
orkar den hålla startmotorn i varv?


Startmotorn går utan problem. Länge. Optimabatteri med bra drag.
Farsan säger att den är otroligt känslig för fukt. Och det vet jag ju. Den brukar tvärvägra start om det regnar. Men nu har den stått under tak länge. Ouppvärmt iofs.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Avslutat-02  
#685055 provat med en hårtork på kondensatorn?
så att det inte är just fukt...

Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Elmhult  
#685058 Bra tips. Enkelt. Nu har vi gnista. Ingen start dock. Får nog ladda batteriet. 👍 👍 👍 👍 💪 🚜

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Avslutat-02  
#685059 Hoppas det hjälper.
lycka till.

Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Botvig  
#685067 Kolla så att det inte är en spricka i fördelarlocket.(fuktproblem)
Kolla så att nocken inte är nedsliten.
Kolla att fördalar rotorn inte är bränd.
Brytare och kondensator ok?

Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Elmhult  
#685068 Brytaren är som ny. Den har alltid avskytt väta säger far. Han har tydligen varit med om samma grej sedan farfar köpte den 1960. Den gillar inte fukt. Kör på vinterrröjarens lösning. Teststart kommer så snart batteriet är laddat

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Botvig  
#685072 Jag tror det var Saab som hade problem med att kylfläkten blåste fuktig luft direkt på fördelaren vilket gav upphov till överslag. De löste det med att sätta ett skydd framför fördelaren, på senare modeller flyttades fördelaren.
En spricka i fördelarlocket är svår att upptäcka men ger en försvagad gnista p.g.a. överslag.

Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Elmhult  
#685073
Botvig skrev:Jag tror det var Saab som hade problem med att kylfläkten blåste fuktig luft direkt på fördelaren vilket gav upphov till överslag. De löste det med att sätta ett skydd framför fördelaren, på senare modeller flyttades fördelaren.
En spricka i fördelarlocket är svår att upptäcka men ger en försvagad gnista p.g.a. överslag.


Har för mig att farfar fick en liten skyddsplåt från Vallberga Lantmän efteråt som satt som skydd för fördelare då det var vanligt att de vägrade starta vid regn. Den sitter där ännu. Får kanske ta o slå till på en ny fördelare när decembers alla utgifter är avklarade och timret skickat. 🌳

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

totte  
#685085
Botvig skrev:Jag tror det var Saab som hade problem med att kylfläkten blåste fuktig luft direkt på fördelaren vilket gav upphov till överslag. De löste det med att sätta ett skydd framför fördelaren, på senare modeller flyttades fördelaren.
En spricka i fördelarlocket är svår att upptäcka men ger en försvagad gnista p.g.a. överslag.


Det var SAAB tvåtakt, trubbnosmodellen fram t o m 1964. Fördelaren satt längst fram på motorn precis bakom grillen. Kylaren satt bakom motorn. På grillens insida satt en liten plåtkåpa som skulle skydda mot att vatten slog rakt på. Brukade ändå ofta börja misstända när det regnade. En burk 5-56 var obligatoriskt tillbehör, nytt fördelarlock en gång i halvåret samt minst en gång i månaden ta ut locket och tvätta det och kablarna kemiskt rena.

Användarvisningsbild

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

totte  
#685086
Elmhult skrev: Får kanske ta o slå till på en ny fördelare när decembers alla utgifter är avklarade och timret skickat. 🌳


Fördelarlock skall vara spegelblanka, annars fastnar det damm och fukt och så blir det överslag. Ta och byt den där kondensatorn också.

Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

jannee  
#685096 När jag körde rallye hade jag besprutat alla tändkablar/fördelarlock med silikonspray.
Vet inte om det hjälpte men hade i alla fall aldrig några tändningsproblem.
Tag in fördelarlocket, rotorn, låt allt bli knastertorrt, skrapa bort eventuell oxid, även eventuell beläggning på rotorn därefter prova.
Kolet är väl ok?
Ingen oxid vid tändspolen?
Du hade väl kopparkablar på 240, annars finns risken att du inte får igenom tillräcklig stark spänning.
Inga avstörda tändhattar?

Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Botvig  
#685106 Kom att tänka på att du bytt tändspolen.
240 har väl 12 voltsystem. Risk att du inte får tillräckligt hög spänning med 6v.

Avatar Fallback

Re: Volvo T425 död. Ingen gnista

Elmhult  
#685108
Botvig skrev:Kom att tänka på att du bytt tändspolen.
240 har väl 12 voltsystem. Risk att du inte får tillräckligt hög spänning med 6v.


Spole är väl spole? Eller? Har kört med vanlig bilspole alltid.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).