Gallring

Rensa "dikesallér"?

2 inlägg 3451 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rensa "dikesallér"?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6850 Hej!

Kanske inte direkt gallring, men...

Ska rensa lite diken, både i skog o åker och tänkte höra om forumet har ngra tips. Längs dikena står allér av allt från 3m sly till 15meters björk.Blir nog röjsåg först o motorsåg efter.Eller tvärtom. Bra motion, åsså slipper man flamsa runt på ngn skidsemester i påsk :)

Härikring betalas det 140:-/ton TS för trädbränsle vid väg, så jag tänkte leja ngn med traktorvagn att "skota" ut det som ligger bra till. Den lilla erfarenhet jag har av att rafsa ihop sly med grip är att det tar tid.Åtminstone för en amatör.
Någon som har ett smart tips?

Ett par hundra björk duger nog både till massa o ved. Vad tror ni betalar sig bäst? Massa ligger på ca 260:-/fub listpris.

/Nisse



   TS
Malwa
Avatar Fallback

svar

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8930 det blir ju mer kubik om du inte kvistar björkarna. För det är ju lönlöst att kvista om du skall flisa det. Nåt som går väldigt snabbt och smidigt är om man tar en lunningvinsch och drar ihop det som ska flisas. Det är ju då en fördel om du har en traktor med vinsch så slipper du leja in för då kanske vinsten försvinner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).