Motorsåg och handhållet

339 XP oljepump

21 inlägg 2559 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

339 XP oljepump

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684578 Hej,

Min 339 nöp fast kedjan och verkar gått torr. Såg inget uppenbart fel när svärdet lossades, så den behöver lite kärlek. Förslag på tågordning i felsökningen? Efter rengöring av oljetanken förstås.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

tallen100  
#684581
nisse skrev:Hej,

Min 339 nöp fast kedjan och verkar gått torr. Såg inget uppenbart fel när svärdet lossades, så den behöver lite kärlek. Förslag på tågordning i felsökningen? Efter rengöring av oljetanken förstås.

Diesel i oljetanken och gasa, låt den stå, och upprepa proceduren så brukar det lösa sej..

Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

Avslutat-02  
#684584 Av med kopplingen, ta bort pumpdrevet och kolla så att det är helt..

Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

Hepo  
#684613 Hej jag tror också på pumpdrevet då det kom tvärt. annars kan man doppa pumpen i aspen 2t över natten brukar lösa upp stel olja om det nu är löstagbar pump på denna.

Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

Avslutat-02  
#684627
HUSI2018_AAaa_339XP_2010-02.pdf


skiss HVA 339XP

Användarvisningsbild

Re: 339 XP oljepump

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684718 Vissa oljor är grymma om sågen står ett tag. Pumpen sätter sig och drevet ryker när man försöker köra.
Står pumpen still och koppling drar så går gängorna på pumpdrevet.
Är det så så byt olja...

Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684925 På min 339 så bytte jag plastpumpdrevet i helgen eftersom det gamla var kass. Ibland kommer det olja ibland inte. Skruvar jag justerskruven i bott så går pumpen trögt. Sätter jag lite tryckluft på tanken så flödar det olja. Så dieseln borde löst upp allt skräp. Funderar på vad jag ska hitta på.

Användarvisningsbild

Re: 339 XP oljepump

Rotvältaren  
#684940 Har du rätt plastdrev? Jag råkade nämligen få fel drev till en Jonsered såg, axeldiametern var samma men själva hjulet var mindre så det nuddade bara pumpdrevet. Kolla att dreven har bra kontakt med varandra.
Nu vet jag inte exakt hur din oljepump ser ut men kan det vara så att ställskruven när den går i botten trycker så hårt hårt på pumpaxeln så att det blir spänningar? Går den lättare igen om du släpper lite?

Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684948 Rätt drev är det annars hade pumpaxeln inte snurrat. Släpper jag ställskruven till 1/2 varv så går det lätt igen. Tror det stod 1/2-1 1/2 varv i instruktionen.

Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

Bosse1  
#684951 För mig har oljeslangen lossnat från nipplarna några gånger,en gång var det veck på oljeslangen på en NY såg.

Användarvisningsbild

Re: 339 XP oljepump

Rotvältaren  
#684958 Kollade sprängskissen vinterröjarn lade upp. Verkar vara fjäder och brickor som axeln går igenom. Är allt det där slitet och det är glapp finns det risk att axeln börjar kärva när man drar skruven

Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685196 Kom att tänka på en möjlig orsak. Ska det vara en backventilsfunktion i filtret i tanken?

Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

Avslutat-02  
#685211 det tror jag inte men bara att kolla i skissen där bör den finnas isåfall...

Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685268 Tänkte att det kunde varit att det skulle varit en backventil inuti mässingsklumpen på filtret. Precis som till en vattenpump.

Avatar Fallback

Re: 339 XP oljepump

Avslutat-02  
#685275 Jaha.. Nja det vete tusan.. Men tvivlar..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).