Motorsåg och handhållet

Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

28 inlägg 4810 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Hepo  
#663759 gjorde i ordning denna såg satt på ny kolv o cylinder tror det är till en äldre 61 denna hade plast tank nu har den 162 för värme o hål för på av knappen o 162 mangnapull nu vill jag bygga om så jag får hantagsvärme men då vevaxeln har m8 mutter så då passar inte 162 svänghjul o generator har jag satt dit som synes på bilden har även båge o knapp.
Nu söker jag svänghjul till 272 o även motsvarande Jonsered som passar. Har det varit den äldre 61 har det nog svänghjulet passat då det är m10 mutter.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Hepo  
#665008 Hej har satt dit bågen koppat kablar och summerat verkar fungera nu behöver jag bara ett svänghjul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Hepo  
#684651 Hej verkar inte få tag på något svänghjul finns passande på ebay orginal och kopior men är utan värme. så nu tänker jag ta 162a reservdels såg sätta 61ans cylinder å kolv på å använda 162ans vevaxel å vevhushalvor. för då kan jag använda 162ans svänghjul med värme ska se om jag kan beställa en ny hantagsbåge 272ans borde passa är lite tjockare vilket jag tycker bättre om. har även ny 2 delat spole som det ska vara. kanske byter ramlager med ska åka förbi butiken å köpa vevhuspackningen om det blir så, ska riva 162 för å se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684734 De senare 61 hade samma båge som 272.

Varför kan du inte ta svänghjul från 162 o sätta på 61? Är det en nyare 61?

De tidiga 61 och 162 har samma vevhus

Avatar Fallback

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Hepo  
#684743
Mange skrev:De senare 61 hade samma båge som 272.

Varför kan du inte ta svänghjul från 162 o sätta på 61? Är det en nyare 61?

hej det är den nyare med en spole som syns på bilden och gängan på till svänghjulsmutter är m8 å m10 162.
cylindern som sitter på bilden är en med öppna kanaler men delad som en vägg på mitten svårt å förklara men tror att det är en 61 practika. har gått max en timma. Den cylinder å kolv som hör till halvorna där är cylinder helt öppna kanaler går nog att använda med ny ring. vilken föredrar du rent konstruktionsmässig.
Sen har jag sett att det ligger ute 2 nya nos spolar å förstärkare till röjsåg 140r dom ser lika ut som på 162 funderar på buda på dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Hepo  
#684744
Hepo skrev:
Mange skrev:De senare 61 hade samma båge som 272.

Varför kan du inte ta svänghjul från 162 o sätta på 61? Är det en nyare 61?

hej det är den nyare med en tändspole som syns på bilden och gängan på till svänghjulsmutter är m8 å m10 162.
cylindern som sitter på bilden är en med öppna spolkanaler men delad som en vägg på mitten svårt å förklara men tror att det är en 61 practika. har gått max en timma. Den cylinder å kolv som hör till halvorna där är cylinder helt öppna kanaler går nog att använda med ny ring. vilken föredrar du rent konstruktionsmässig.
Sen har jag sett att det ligger ute 2 nya nos spolar å förstärkare till röjsåg 140r dom ser lika ut som på 162 funderar på buda på dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684748
Hepo skrev:
Mange skrev:De senare 61 hade samma båge som 272.

Varför kan du inte ta svänghjul från 162 o sätta på 61? Är det en nyare 61?

hej det är den nyare med en spole som syns på bilden och gängan på till svänghjulsmutter är m8 å m10 162.
cylindern som sitter på bilden är en med öppna kanaler men delad som en vägg på mitten svårt å förklara men tror att det är en 61 practika. har gått max en timma. Den cylinder å kolv som hör till halvorna där är cylinder helt öppna kanaler går nog att använda med ny ring. vilken föredrar du rent konstruktionsmässig.
Sen har jag sett att det ligger ute 2 nya nos spolar å förstärkare till röjsåg 140r dom ser lika ut som på 162 funderar på buda på dom.

Jag minns inte riktigt nu men har flyttat o grejat en del med dessa även satt värme på 61'or.
De kallar jag finger portade cylindrar. Ett litet stöd i mitteln till ringen. Har du en portad kolv så är det perfekt.
De praktica som jag har eller har haft här med vit toppkåpa har inte haft en spole eller denna cylinder.
61Rancher och 61 hade den om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Williamm  
#684759 Är hva 61 en "farmar" eller "proffs" såg?

Användarvisningsbild

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684812 61 Praktica och 61 Rancher klassafes som farmar såg.
61 klassades som semipro.

Användarvisningsbild

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Williamm  
#684817 Tack! Betydde Partica och Rancher något särskilt?

Användarvisningsbild

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

totte  
#684818 Hva:s påhittade namn för det som vi ofta kallar farmarsågar. "Rancher" är ju en direkt hänsyftning på att det är en såg för gårdsbruk. "Practica" låter påhitt från försäljningsavdelning.

Användarvisningsbild

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Williamm  
#684821
totte skrev:Hva:s påhittade namn för det som vi ofta kallar farmarsågar. "Rancher" är ju en direkt hänsyftning på att det är en såg för gårdsbruk. "Practica" låter påhitt från försäljningsavdelning.

Tack!

Avatar Fallback

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Avslutat-02  
#684824 Hade inte en "practica" plast tank istället för aluminium magnesium?
Har för mig att jag sett Hva 44 med båda dessa tankar...den ena var nog en "practica"..
Säker är jag ej...

Rancher var och är oftast precis som totte skriver farmarsågar med lite större cc...
typ 50,55,455...

Användarvisningsbild

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684833 Det är marknadsförings kategorier.
Praktica seien var först ut.
Rancher kom senare och används än idag.
61 och 44 fanns först som praktica, sen Rancher.
61 var sist ut då med orange kåpa och inget annat än 61.

Användarvisningsbild

Re: Projekt handtagsvärme i husqvarna 61

anersimyra  
#684836
vinterrojarn skrev:Hade inte en "practica" plast tank istället för aluminium magnesium?
Har för mig att jag sett Hva 44 med båda dessa tankar...den ena var nog en "practica"..
Säker är jag ej...

Rancher var och är oftast precis som totte skriver farmarsågar med lite större cc...
typ 50,55,455...

Angående praktican, eller rättare sagt den vita färgen på toppkåpan så såg jag i går på tradera en såg som jag först trodde var ett hopplock av en 444 och en 44 praktica. Sågen såldes som en 444 men hade upphöjningen för det större luftfiltret på den vita kåpan..🤔 på märkplåten var siffrorna 4442 instansade. Jag kan inte minnas att jag sett någon 444 med vit toppkåpa, däremot så minns jag att en HVA röjsåg hade vit toppkåpa. https://www.tradera.com/item/301792/412 ... -item-main

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).