Motorsåg och handhållet

Gammal såg vs. ny

29 inlägg 5296 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gammal såg vs. ny

johan eriksson  
#684579 I kap har vi konstaterat att både Homelite XL12 och Stihl 08 Super var snabbare än Husqvarna 550.
Detta gjordes vid Osby skogsbruksskola för några år sedan.
Och då talar vi om sågar från 60tal. Homelite mini på 35cc höll ganska jämna steg i kapet, kanske något lite saktare, men det skyller jag på en dålig koppling.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gammal såg vs. ny

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684589 Korleis er avibreringa på eldre sager i forhold til eks vis ei 261 eller ei 550?

Användarvisningsbild

Re: Gammal såg vs. ny

totte  
#684671
johan eriksson skrev:I kap har vi konstaterat att både Homelite XL12 och Stihl 08 Super var snabbare än Husqvarna 550.
Detta gjordes vid Osby skogsbruksskola för några år sedan.
Och då talar vi om sågar från 60tal. Homelite mini på 35cc höll ganska jämna steg i kapet, kanske något lite saktare, men det skyller jag på en dålig koppling.


Minns minen på 550-föraren i Osby, vi stod i varsin ände på en ganska jämntjock stock 🤣

Jonsereds 60kubikare från sent 60- och tidigt 70-tal spöar de mesta i samma storleksklass av senare årgångar, vad gäller kap.

Avvibrering är en annan historia, den har blivit bättre. De Johan nämner har ingen AV alls, dåtidens Jonsereds var inte särskilt bra, Partner var nog lite bättre, idén med handtagen förenade var bra. Men Husqvarna kom längst med AV redan på 70-talet med motorn och tanken separerade.

Användarvisningsbild

Re: Gammal såg vs. ny

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684723 Jag gillar gummidämparna mer än stålfjädrar. Det är olika för alla.
De som gillade köra 254 gillade ofta inte 262 då de hade stålfjädrar.

Avatar Fallback

Re: Gammal såg vs. ny

Hepo  
#684732
Mange skrev:Jag gillar gummidämparna mer än stålfjädrar. Det är olika för alla.
De som gillade köra 254 gillade ofta inte 262 då de hade stålfjädrar.

Hej går det att skifta soppa tankarna i mellan dom? får kolla i bladen innan jag somnar då suporten verkar spöka på hvas hemsida.

Användarvisningsbild

Re: Gammal såg vs. ny

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684737 Kanske, vet inte riktigt säkert då jag inte provat. Varför skulle man det?

Användarvisningsbild

Re: Gammal såg vs. ny

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684751
anersimyra skrev:HVA 140 minns jag att vi när den väl fungerade tyckte var ett riktigt under gentemot de partner r22 vi hade i skogsskolan i mitten på sjuttiotalet.. 😀

Anersimyra, hur står 140 sig mot en 540 iXP?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gammal såg vs. ny

anersimyra  
#684761
Niking skrev:
anersimyra skrev:HVA 140 minns jag att vi när den väl fungerade tyckte var ett riktigt under gentemot de partner r22 vi hade i skogsskolan i mitten på sjuttiotalet.. 😀

Anersimyra, hur står 140 sig mot en 540 iXP?
/Niklas

Det har jag tyvärr ingen uppfattning om då jag aldrig kört någon 140..👍

Användarvisningsbild

Re: Gammal såg vs. ny

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684788
anersimyra skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:HVA 140 minns jag att vi när den väl fungerade tyckte var ett riktigt under gentemot de partner r22 vi hade i skogsskolan i mitten på sjuttiotalet.. 😀

Anersimyra, hur står 140 sig mot en 540 iXP?
/Niklas

Det har jag tyvärr ingen uppfattning om då jag aldrig kört någon 140..👍

Ok!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gammal såg vs. ny

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684803 Kan nog säga att 242 ska jämföras med Stihl 241. Känns så efter två år med 241.

Användarvisningsbild

Re: Gammal såg vs. ny

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684815 Andersimyra. Har du 14" 91vxl på 540 ixp?

Avatar Fallback

Re: Gammal såg vs. ny

Hepo  
#684934
Mange skrev:Kanske, vet inte riktigt säkert då jag inte provat. Varför skulle man det?

Hej tänkte mer om man vill ha gummi dämpare på 261, har kollat på reservdelsbladen på 254 257 261 alla från 1994 å alla har samma nummer på vevhushalvorna

Användarvisningsbild

Re: Gammal såg vs. ny

anersimyra  
#684978
Mange skrev:Andersimyra. Har du 14" 91vxl på 540 ixp?

Ja..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Gammal såg vs. ny

jlhp  
#762199 Lite intressant om utvecklingen av motorsågar. Det hände mycket i början!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).