Skogsmiljö och Trädlära

Skador på frötallar efter markberedning

87 inlägg 13735 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

alias  
#684462
Lars Lundqvist SLU skrev:
Vedproducent skrev:För mig är det i huvudsak att det är ett riktigt dåligt arbete som är utfört som spelar roll.
- - -
Tycker inte om synpunkterna som försöker tona ner alla skador.

Det är ofta lärorikt att titta på saker från en helt annan vinkel, istället för att hänga med i den allmänna upprördheten.

Syftet med markberedning under fröträd är att få till ett så bra plantuppslag som möjligt. Om markberedaren ser till att aldrig komma närmare än 5 m från ett fröträd så kan det bli ganska stor areal som inte är markberedd om det är en tät fröträdsställning.

Min gissning är att den som markberett haft som instruktion att markbereda hela arealen och att ingen har sagt något om att undvika fröträden. Den som hade fått instruktion att träden inte fick skadas hade möjligen kunnat skada något enstaka av misstag, men inte konsekvent köra på nästan allihop.

Av bilderna ser det ut som om det är väldigt noggrant markberett. Så om markägaren haft koll på kottsättningen så det blir mycket frö som släpps under vårvintern så blir det nog en väldigt tät och fin föryngring.


Du har tillfört forumet många kloka inlägg Lars, men det där var nog det dummaste inlägg som jag sett dig skriva (se markering i fetstil).

Som det såg ut på bilderna TS publicerade är inte, och ska inte vara, något normalutförande på jobbet. Skada träd av ren dumhet är oförlåtligt. Någon yrkesstolthet måste finnas även hos den som markbereder - det ska inte se ut som att kriget dragit förbi!

En skogsmaskin är de facto konstruerad för att kunna svänga runt träden.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#684463 Vad då " instruktioner om att undvika fröträden"..

Vilken idiot kör med medvetenhet in i träd?.
Aggregatet är gjort för att gå i marken inte i luften eller gnagga träd...

När jag körde så körde jag nära träden men inte in i träden..
Nä undanflykter för ett dåligt beteende i maskin, inget annat..

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

halvproffs  
#684464
vinterrojarn skrev:Vad då " instruktioner om att undvika fröträden"..

Vilken idiot kör med medvetenhet in i träd?.
Aggregatet är gjort för att gå i marken inte i luften eller gnagga träd...

När jag körde så körde jag nära träden men inte in i träden..
Nä undanflykter för ett dåligt beteende i maskin, inget annat..


Blir fel.när dom går i marken också. Hade en fin traktorväg som syntes hur bra som helst.
Den markbereddes kors och tvärs över.
Vad säger man.....

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684467 Vi som kör gallringskotare är vana att köra 3 decimeter från träd gång på gång utan att skada dem. Utan att det står särskilt nämnt i något traktdirektiv.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#684468
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Vad då " instruktioner om att undvika fröträden"..

Vilken idiot kör med medvetenhet in i träd?.
Aggregatet är gjort för att gå i marken inte i luften eller gnagga träd...

När jag körde så körde jag nära träden men inte in i träden..
Nä undanflykter för ett dåligt beteende i maskin, inget annat..


Blir fel.när dom går i marken också. Hade en fin traktorväg som syntes hur bra som helst.
Den markbereddes kors och tvärs över.
Vad säger man.....


Fel händer ja.
Men när förare börjar köra utan att använda insidan av skallen, då kanske man ska börja fundera på framtiden för denna i en maskin..

Medvetenhet om vad man gör är a och o i maskin körning...

Hur många träd skadar man avsiktligen i skogen?
Inga.
Oavsiktligen?
Få tal.

Detta är som skett här är mer en tävling om att se hur många man lyckats köra på..

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#684470
Skogsola skrev:Vi som kör gallringskotare är vana att köra 3 decimeter från träd gång på gång utan att skada dem. Utan att det står särskilt nämnt i något traktdirektiv.


Är väl ingen som behöver skriva ut vanligt sunt förnuft på ett direktiv..
Kör man sönder skog som växer då är man bara dum.
Om det vore som Lars skriver, så skulle vi kunna strunta fullständigt i att skogar blir sönderkörda i gallring men så är inte fallet.

Och naturligtvis blir det vrak av en rotstocken som skogsmaskin kört på..
Industrin tar alla chanser den får.
Även om de sågar virket som vanligt...

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#684472 Men tror ni på fullt allvar att den som kört markberedaren antingen a) verkligen försökt undvika träden men av misstag råkat köra in i nästan allihop utan att märka det eller b) på rent djävulskap försökt skada alla träd hen kommer åt?

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#684474 Nä jag tror mer på att vederbörande inte är van att sitta i maskinen..
Och därför lyckats köra på dessa träd.
Oavsett så ska det rättas till och markägaren få rejält betalt.

Ska skogsbruket kunna hålla sina gränser emot miljörörelsens attityder, så kan det inte få se ut så här efter att maskiner varit fram.

Markberedningen i sig är det inget fel på..
Men hade farten varit lägre och kontrollen högre, då hade färre skador skett..
Min personliga åsikt bara.

Men med yrkesstolthet skadar man inte träd och låter skogsägaren upptäcka det efteråt..
Nä man ringer och säger att lite fel har skett och att man tar ansvar för detta.

Smita från sin skadegörelse är bara fegt och rör upp mer känslor än om vederbörande är klar över vad som skett...

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684479 Återställa hur?

Om det skall betalas skadestånd, måste man först bestämma hur mycket skadan är värd.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684480
Lars Lundqvist SLU skrev:Men tror ni på fullt allvar att den som kört markberedaren antingen a) verkligen försökt undvika träden men av misstag råkat köra in i nästan allihop utan att märka det eller b) på rent djävulskap försökt skada alla träd hen kommer åt?

Jag tror mer att det är en ovan förare som kört. Markberedningen är väl utförd, förutom skadorna. Men entreprenören måste göra rätt för sig och ersätta skogsägaren för de förluster denne fått. Att försöka sopa detta under mattan gör bara att trovärdigheten mot den drabbade skogsägaren och även allmänheten (synintrycket) försämras!

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684481 Barkskador på tall har ingen betydelse för trädets överlevnad.
Tycker ni rör upp en storm i vattenglas.
För skalade man av barken delvis på tallar 5m upp för
att tex. få fram bra fönstervirke.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684484
Röjkvist skrev:Barkskador på tall har ingen betydelse för trädets överlevnad.
Tycker ni rör upp en storm i vattenglas.
För skalade man av barken delvis på tallar 5m upp för
att tex. få fram bra fönstervirke.

Tycker Röjkvisten ska läsa första stycket i tråden. Trådskaparen skriver om ersättning för skadorna, inget om trädens överlevnad.......

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Lars Lundqvist SLU  
#684488 Ersättningen ska väl kompensera för den ekonomiska skada som TS lidit av att träden skadats? Då måste man först komma överens om vilka konsekvenser skadorna får. Eller hur?

En tänkbar konsekvens är att en framtida virkesköpare gör avdrag för skadorna, eller att den nedersta biten på stocken lumpas. Det var därför jag i min första kommentar skrev att bolaget exv skulle kunna förbinda sig att inte göra avdrag i betalning för skadorna, eftersom de själva orsakat skadorna.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#684492 Är nog bättre att man får en ersättning per tall för skadorna! Man kanske inte vill ha med bolaget att göra i fortsättningen 😉 Och därför väljer en annan köpare när fröträden ska avverkas. Får man en ersättning per tall så har man ju valmöjligheten att plocka ner de skadade tallarna eller låta de stå kvar och fröa av sig och då få lite mindre betalt för de värst skadade tallarna. Så skulle jag ha gjort iaf!

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684513 Avverkar man tallarna omedelbart blir det ingen nedklassning. Får de stå några några år kan rotstockarna bli nerklassade t.ex från klass 1 till klass 4. Vad gäller markberedningen så ser den onödigt brutal ut. Det är väl meningen att skog ska självså sig? Inte att där ska sättas potatis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).