Ingen aning varför förra ägaren satt däcken bakochfram, kanske åkt mycket väg 🤔
Vimek minimaster 101
JohannesG skrev:Det gör det definitivt.
Blir väldigt tydligt på en Merca där alla är lika stora. Med däcken rättvända slits framdäcken fortare. Vänder man framhjulen bak och fram slits dessa märkbart långsammare än bakdäcken, trots att de är styrande. Vi skiftade för några år sedan back och framdäck för att jämna ut slitaget. Funkar dock inte så bra på en konventionell traktor. 😅
Vad det sedan är rent tekniskt som gör detta vet jag inte.
gnisten83 skrev:Gör de skillnad om de körs med 4wd urkopplad?
Med den inkopplad så är de upp till 5% fördrivning på framaxeln.
Häller de med på mercan?
Vardon skrev:Fram och bak är ju bättre än bara fram men fram är bättre än ingenting anser jag Är det kedjesäsong hade jag lagt på dem det ska ju ändå göras. Går inte det så hade jag kört med 4wd inkopplad så man får nån broms på framhjulen såvida det inte sker automatiskt i traktorn. Om det inte blir sträcka med barmark.
vinterrojarn skrev:helt OT..
men skulle ni köra efter väg med enbart kedjor fram på traktor med skogsvagn bakom?
Eller skulle ni lägga på kedjor även bak?
alias skrev:Vardon skrev:Fram och bak är ju bättre än bara fram men fram är bättre än ingenting anser jag Är det kedjesäsong hade jag lagt på dem det ska ju ändå göras. Går inte det så hade jag kört med 4wd inkopplad så man får nån broms på framhjulen såvida det inte sker automatiskt i traktorn. Om det inte blir sträcka med barmark.
@Vardon:
Jag vill minnas att automatisk inkoppling av fyrhjulsdriften vid bromsning har varit ett krav för att kunna registrera in en traktor för 40 km/h (eller ännu fortare som nu är möjligt). Säkert inget krav på MB Tracen om den har separata bromsar fram.
Tryckte man på bromspedalen på Valtra 6200:an vi hade så tändes symbolen för 4 WD på panelen tills man släppte upp pedalen.
MVH
Alias
busholle skrev:Först kedjor bak därefter kedjor fram. Framaxeln är inte dimensionerad för att ta kraften från hela motoreffekten.