Skogsnyheter

Virus och bakterier trivs inte på träytor

6 inlägg 2275 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virus och bakterier trivs inte på träytor

Torbjörn Johnsen  
#683662 En finsk studie som utförts av Universititet i östra Finland, Jyväskylä visar att såväl bakterier som virus trivs sämre på träytor än på andra material. Trä har t o m någon slags självdesinficerande förmåga. Speciellt verkar det gälla kärnvirke av tall men även gran och färskt virke. Ja, det verkar även som om björk har en liknande förmåga liksom ämnet lignin. Virus överlever betydligt kortare tid på en träyta än på motsvarande yta av andra materia. Papper är något bättre än plast men trä är överlägset bäst på att "bryta ner" bakterier eller virus. Studien påbörjades i fjol så coronavirus har inte ingått som ett case utan den är mer generell.

Jag har läst liknande studier tidigare om att t ex skärbrädor och bänkskivor i trä har mindre mängd bakterier än motsvarande i andra material så det kanske inte är så förvånande? Kanske ytterligare ett användningsområde för trä: kliniska ytor inom sjukvården och mer inredningsträ i offentliga miljöer över lag?

Du kan läsa en rapport om studien i forest.fi här.
Mer träytor inom vården och i offentliga miljöer kan kanske minska spridningen av bakterier och virus? Bild: forest.fi




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Virus och bakterier trivs inte på träytor

r93  
#683666 Nä, det kommer det inte att bli!
Alla "sugande" matrial är bannlysta inom vård och labb, för det måste ju menas att det ska vara "trärent" ytbehandlas det så förvinner väl funktionen?

Är ju omöjligt att rengöra med!

Avatar Fallback

Re: Virus och bakterier trivs inte på träytor

Ldsaren  
#684070 Kan vara sant ..det naturliga som träd kan vara , det som gäller många gånger .

Avatar Fallback

Re: Virus och bakterier trivs inte på träytor

Brorsan  
#684193 Det berättades på en hygienkurs jag gick, kommer inte ihåg källan, att träskärbrädor inte vart lika rena som bra plast när dom kontrollerades efter rengöring.
Däremot hade bakterierna minskat dagen efter rengöringen, tyder på bakteriedödande egenskaper.
På en plastbräda med mycket skärmärken hade bakterierna ökat istället dagen efter.

Avatar Fallback

Re: Virus och bakterier trivs inte på träytor

husqvarna_med_sthil  
#684327 Jag jobbar ju inom tillverkning av medicin och aseptisk fyllning och det är absolut förbjudet med trä i dessa områden. Det anses absolut inte sterilt och det är egentligen bara rostfritt som gäller och plast men där är plasten engångsartiklar som dessutom behöver steriliseras innan användning.

Avatar Fallback

Re: Virus och bakterier trivs inte på träytor

axwell  
#684328 Ja det här brukar ju div. tidningar ta upp i spalterna om mathantering.
Så ingen ny vetenskap, kan tänka mig att det tog nåt år från plastbrädans intro innan det blev känt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).