Avverkning (slutavverkning)

Aptering av gran

55 inlägg 16713 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

80-90  
#684117 Tycker man får bäst ut av granen om man kvistar allt först å ser över stammen lite !! Sen e det bra om man kollar prislistan gott !! Många gånger lönar det sej å göra kortare timmer

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

machonisti  
#684120 Därför vill bolagen gärna göra långt timmer!

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

vicram87  
#684139 Många gånger gör folk för korta stockar också, ofta är det bara 70% av priset då måste man ju få 30 mer volym om man gör en kort stock .

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

80-90  
#684140
vicram87 skrev:Många gånger gör folk för korta stockar också, ofta är det bara 70% av priset då måste man ju få 30 mer volym om man gör en kort stock .

Kolla listorna köp en klave å häng i bältet eller ställ den brevid en stubbe .. då brukar det vara avhjälpt m för kort virke

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

vicram87  
#684144 Jag kör maskin, så jag vet precis vilka längder det blir beroende på pris o längdkorrektion och vad som ger bäst .

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

80-90  
#684145
vicram87 skrev:Jag kör maskin, så jag vet precis vilka längder det blir beroende på pris o längdkorrektion och vad som ger bäst .

Du kör maskin ja 👍

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

vicram87  
#684147 Datorn räknar inte fel😜

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

80-90  
#684148 Nej aldrig 😅

Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

halvproffs  
#684155 Vi tar en granstock på 46dm 20cm i topp= 100% betalt=515kr m3to.
Vi kortar stocken till 43dm 22cm i topp= 97% betalt.= 540kr m3to.
Jag får alltså 15kr mer i längdtillägg för önskelängden 46dm.
Men skillnaden är 25kr i prislistan till den kortare stocken i toppmätt räknat så skillnaden blir 10kr mer m3to för den 43an än 46an.
Sen kan ju det bli så att vid kortare aptering kan man få en stock till som är bättre betald än massaved.
Komplicerat detta. Räknat efter Mellanskogs prislista. Kollräkna ni för jag är inget mattesnille.

Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

HannuRöj  
#684173 Jag använder denna kubikräcknare. 😀 Här i byn är en familjföretag som köper billigare kvaliten med.

Toppdiametern på barken sammt teoretisk stammform, så siffrorna inte stämmer i Sverige, men med denna eller en motsvarande räcknare kan man jämföra alternativ apptering av en stamm. Sådana tabeller av värdeskorrieringara lägd/diameter har vi inte här för leveransvirke. Så även en bra stamm ger mest kubiker och bästa priset kapat av korta stockar om det mätas med tabeller med teoretiska stammformer.
https://westas.fi/puunhankinta/palvelut ... itaulukko/

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

vicram87  
#684179
halvproffs skrev:Vi tar en granstock på 46dm 20cm i topp= 100% betalt=515kr m3to.
Vi kortar stocken till 43dm 22cm i topp= 97% betalt.= 540kr m3to.
Jag får alltså 15kr mer i längdtillägg för önskelängden 46dm.
Men skillnaden är 25kr i prislistan till den kortare stocken i toppmätt räknat så skillnaden blir 10kr mer m3to för den 43an än 46an.
Sen kan ju det bli så att vid kortare aptering kan man få en stock till som är bättre betald än massaved.
Komplicerat detta. Räknat efter Mellanskogs prislista. Kollräkna ni för jag är inget mattesnille.


Det ser bra ut men frågan är om det kommer klentimmer eller klubb vid 18 cm ? Sista biten i varje sortiment kan man frångå längdfördelningen till viss del så man maximerar stockarna i rätt sort .rätt vanligt idag med prislista på grovtimmer och travmätning klentimmer eller klubb.

Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

halvproffs  
#684187 Risken finns ju att längre vid timmer att det blir krök som inte gillas.
Ju längre norrut vi kommer ju kortare granar med mer avsmalning som påverkar priset.

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

vicram87  
#684195 Krök är ju okej vid långa stockar så länge det ryms inom 120cm från änden

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684267
80-90 skrev:
vicram87 skrev:Många gånger gör folk för korta stockar också, ofta är det bara 70% av priset då måste man ju få 30 mer volym om man gör en kort stock .

Kolla listorna köp en klave å häng i bältet eller ställ den brevid en stubbe .. då brukar det vara avhjälpt m för kort virke

Hur gör ni med rotstock som är som en kon, jag gör en kort, allra helst om man får ett rättöver pris på m3.

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

jannee  
#684288 Handlar det om morötter blir oftast en kort en, kanske 34 eller t.o.m. 31 beror alldeles på hur mycket den smalnar av.
Har man jämsöverpris är det en självklarhet.
Klava några träd, skriv upp för att senare gå hem och räkna, gör att man inte sällan inser vilket vansinne det är att aptera långa stockar, även om man får några % mer i längdtillgägg.
Lätt att lura sig på avsmalning när man går från "fel" håll.
Kvista hela stammen, beskåda från toppen, då ser man lättare var man bör aptera.
Klavar man sedan, blir man säker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).