Avverkning (slutavverkning)

Aptering av gran

55 inlägg 16723 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aptering av gran

ErikCrona  
#684005 Hej. Jag funderar lite över aptering av gran och hur man får mest betalt.
Jag räknade lite på en av granarna jag högg idag.
Jag fick ut 3 st timmerstockar på 5,5 meter.
Den sista hade 18cm diameter.
Fick öven 2 st 3 meters massaved och 1,5 meter spill i toppen.
När jag räknade på det verkar det som jag skulle få mer betalt för timmret om jag kortade tredjestocken till 4,3/4,6 meter istället.
Den skulle då få en toppdiameter på 22 cm istället.
Detta höjer medeldiametern på timmret och ger högre pris trots kortare längd.
Enligt moelven's prislista skiljer det 50 kronor mellan 18 och 22 cm dimeter.
Vet inte om jag räknar/tänker rätt
Hur gör ni?
Vid vilken diameter slutar ni aptera timmer?
Tacksam för tips och tankar🙂
Mvh Erik



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

ErikCrona  
#684009 Frågan gäller när man inte behöver ta hänsyn till krök/skador

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

nilsszzon  
#684021 du har ju klentimmer med du kan ta ut , beroende på hur mkt du ska hugga men får du bara ihop 10m3 så klarar du dig undan ev transportavdrag.

Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

ErikCrona  
#684024 Jag ska plockhugga ca 50-80 granar såkan bli svårt att få ihop fler sortiment.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

isteskog  
#684035 Jag hugger timmer ner till 14 cm på bark. Kvistar upp stammen först och ser hur långt det är tills 14 cm börjar, därefter ser man ju hur många stockar det blir. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

machonisti  
#684040 Det, iste!!
Är bästa sättet at ta ut timret.

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

isteskog  
#684043 Det tar ju lite längre tid .... men det har jag gott om som bara hugger halva dagarna 😉
Och sen är jag allergisk mot att skicka massaved, men det måste jag tyvärr av ekonomiska skäl göra ibland 😥

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684044 Normalt är det bäst att maxa timmervolymen. Men om det är en riktig morot som faller 4 cm mellan 46 och 55 så ska man såklart kapa tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

ErikCrona  
#684047 Skogsola. Ungefär som jag tänkt. Träded i exemplet har en midja sista halvmetern. Det borde alltså löna sig att kapa bort det efter den

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

isteskog  
#684056
Skogsola skrev:Normalt är det bäst att maxa timmervolymen. Men om det är en riktig morot som faller 4 cm mellan 46 och 55 så ska man såklart kapa tidigare.

Givetvis så kollar man ju avsmalningen på samma gång som man kvistar. Jag brukar göra ett litet snitt om det smalnar mycket efter ett kvistvarv t ex.
Är heller inte rädd att lumpa en bit om det behövs!

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684072 Oftast så blir det att man maxar rotstocken. Tar en mellanlång andra stock och ett par korta på slutet när avsmalningen blir stor.

Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

ErikCrona  
#684076 Vid vilken diameter brukar ni gå över till massaved?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684078 Absolut minsta möjliga enligt prislistan om det inte finns någon annan anledning.

Avatar Fallback

Re: Aptering av gran

alias  
#684099
ErikCrona skrev:Vid vilken diameter brukar ni gå över till massaved?


Det beror ju helt på de inbördes prisförhållandena mellan sortimenten och hur prisgrundande volym mäts.

I ditt fall ovan så hade jag slutat hugga timmer vid 22 cm i toppmått. Om stockarna mäts in i m3toub så har du både större betalningsgrundande volym och ett högre timmerpris per kubik på 4,6 m stocken, samtidigt som du får 3 × 2,8 m alt. 2 × 4,2 m massaved.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Aptering av gran

ErikCrona  
#684106 Intressant, ungefär som jag har resonerat. Många har sagt att man ska försöka få ut så många meter timmer som möjligt av ett träd.
Det verkar dock som att det i inte är det som betalar sig bäst.
En ytterligare fundering.
Jag brukar hugga 3 meters massaved. Om man ska hugga fallande längder så ska medellängden vara 4,2 meter.
Är det svårt att uppnå den längden utan mycket spill om man inte har riktigt höga granar

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).