Föryngring

Plantering av hybridasp

10 inlägg 4974 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantering av hybridasp

Senox  
#659966 Hej,

Har en lucka på knappt 2 ha som barkborren har varit snäll att skapa åt mig... Tilläggas är att många av granarna som stod där hade röta i sig. Det var åkermark där fram till slutet av 50 talet och jag tycker mig se många problem på de åkermarker som det planterades gran på.

Hur som helst så är jag sugen på att prova hybridasp där! Tänker att gammal åkermark som granen inte trivs på kanske är ypperlig för asp. Det vore skönt att slippa att hägna så jag funderar på att i stället för hägn spruta med trico. Eftersom de sägs växa så snabbt borde man inte behöva spruta så många år tänker jag. Även om älgen betar och kvaliten skulle bli dålig så kan man avverka beståndet efter 10 år då rotsystemet är spritt så man får upp upp till 100 tusen plantor per ha. Detta förutsätter så klart att viltet inte tar död på plantorna utan Max skadar dom.

Vad tror ni? Har ni någon erfarenhet? Dödar de plantorna?

Tack på förhand!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av hybridasp

Håkan A  
#659999 Jag har mycket liten erfarenhet av hybridasp på skogsmark men testade att plantera efter första generationen skog på tidigare åker och betesmark. Min erfarenhet av detta blev att konkurrens med gräs och annan växtlighet är ett minst lika stort problem som viltet. En stor del av mina plantor strök med pga. konkurrens från gräs och annat innan det vilda ens fick chansen att äta upp dem. 8 år efter plantering finns ungefär 1 % av ursprungligt plantantal kvar.
Nu beskriver du inte ståndorten i din frågeställning, men finns det risk för mycket uppslag av gräs och annat skulle jag rekommendera riktigt kraftig markberedning innan du eventuellt försöker med hybridasp.

Avatar Fallback

Re: Plantering av hybridasp

Emil83  
#660011 Jag går i lite liknande funderingar. Dock funderar jag på balsampoppel ist som tydligen inte viltet skall vara lika förtjust i! Ska vara väldigt lik hybridasp i virket. Mina svärföräldrar planterade en balsampoppel för 30 år sedan och idag är den 25m hög!

Användarvisningsbild

Re: Plantering av hybridasp

Torbjörn Johnsen  
#660016 Jag tror att det kan fungera bra med hybridasp på gammal åkermark om det inte är för torr mark. Och med en rejäl markberedning som Håkan A skriver. Däremot tror jag att det är mycket vanskligt att få upp hybridaspen utan hägn. När an t ex sprutar Trico på tall så gör man det på hösten för att förhindra vinterbete. När det gäller hybridaspen smaskar allt vilt på det hela sommaren. I vårt lövskogsprojekt syns det extremt tydligt. Innanför stängslet sprutar det upp rotskott av asp. Utanför hägnet finns inte ett rotskott som får chansen att växa. Allt betas bort. Hela året inkl växtsäsongen.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av hybridasp

Senox  
#660026 Tack för kommentarerna! Har inte tänkt på att viltet äter på Aspen under hela året till skillnad från mycket annat. Då är det nog hägna som gäller tyvärr.

Nu är jag inte kunnig angående jordmåner och ståndorter. Trotts att det aktuella området ligger högre upp än sin omgivning (har namnet backen) så upplever jag det som att marken är flötig. Känns som att jorden håller kvar mycket fukt, dvs motsatsen till sandig mark. Jag gissar på att det är därför granens rötter har fått skogsröta. Gräset är redan superlångt och buskar (fläder kanske?) skjuter upp.

Vid markberedning skall det göras på hösten eller på våren året för plantering? Är det en bra markberedning att jag ber grannen komma upp med sin grävmaskin och vända på jorden i rader?

Har någon koll på var man lämpligast köper hybridasp? Pratade med Södra men de visst inte när de skulle få in plantor eller vilken storlek de hade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering av hybridasp

Torbjörn Johnsen  
#660036 Vi köpte lite hybridasp från Nordic Plantcenter i Voxtorp i våras: https://www.plantcenter.se/sortiment-pr ... 0-35345019
Täckrotsplantor som var ganska stora men de är dyra. 12 kr/st om man köper 1000 st. Kolla ev möjligheter till bidrag för hägn om du planterar löv. Men det är kanske enbart för ädellövskog?

Ett trädslag som verkar starta brutalt bra i vårt lövskogsprojekt är ask. Bortsett från att asken löper stor risk att drabbas av askskottssjuka så är det ett snabbväxande och rakstammigt fint träd. Men den vill ha bördig jord med god tillgång till vatten men det låter som du har det? Askplantorna hade mycket kraftfulla rotsystem och plantorna var grova och stabila. Annars, om det finns asp i närheten kanske det räcker att sätta stängsel och hoppas på rotskotten?

Användarvisningsbild

Re: Plantering av hybridasp

Boman  
#660040 Hej! Ja satte ett litet prisområde med hybridasp. Dom var ca 50 cm när ja planterade 2 år senare var dom mellan 2 och 3m höga och väldigt fina. Sen började dom bara välta en efter en. Då har det kommit dit jordråttor som åt upp rötterna. När man lyfte i dom var det som snökäppar. Det är 10 av 350 som har klarat sig. Av dom 340 så har rådjuren ätit upp högst 10. Nån som har nån lösning?? Hjälper ju inte med hägn i detta läget.

Avatar Fallback

Re: Plantering av hybridasp

Elmhult  
#682480 Börjat handla stängsel för lövbeskogning på mycket våt tidigare åkermark. Sydöstra Halland. Funderar på hybridasp alt poppel. Plus lite andra experimentlöv. Skulle gärna åka och kika på hur andra "lövbeskogare" gjort.
Tänkte markbereda. Eventuellt roundup innan plantering för att ge plantor en god start.

Avatar Fallback

Re: Plantering av hybridasp

Hanatorp  
#682553 Du har inte funderat på Klibbal? Passar perfekt längs med mindre bäckar. Inga problem med betning minimalt med fejjning. Går bra med glasbjörk i blandning. Klibbalen ”gödslar” björken.

Avatar Fallback

Re: Plantering av hybridasp

syre  
#683980 Hej

Har provat olika lövträd under 8 år. Min erfarenhet är att det är svårt att lyckas, men jag fortsätter och lär mig efter hand. Planterad björk är oerhört torkkänslig och mumma för sork och rådjur. Hybridasp måste hägnas men sorken är svår. De som överlever av hybridasp och poppel växer enormt, poppel klart mest.
Poppeln OP42 är frostkänslig och gillar inte blöta marker, sork och rådjursfejning är stora problem, poppeln betas av älg men är inget förstahandsval för älgen. För att skydda plantorna mot gnagare kan man sätta papprör runt stammen, men det är svårt att få tag på rör som håller 5-6 år. Tips på leverantörer?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).