Gallring

Högstubbar!

12 inlägg 7457 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Högstubbar!

Pidden  
#63462 När ni kör gallring, tar ni då högstubbar i löv eller torra granar?? :-? och gör ni så kallade mes-stubbar (typ 1,5 meter höga),??


Jag tar oftast högstubbar i löv så som (björk,asp,al) :geek: men är det en renodlad granåker letar jag efter torr-granar och klipper dom istället, så man får in lite naturvård i beståndet, :ugeek: ;) ,mes-stubbar blir det mer sällan, det är i klenare torr-granar isf.


Lövgallringar blir det ju i lite allt möjligt!



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Högstubbar!

rocky  
#63469 Försöker hitta dom sämsta träden av alla slag. Röta,Torra,Kvistiga/Risiga,Dubbelstammar,Krokiga mm. Vintertid lämnas lövtoppar orörda för viltmat. Framförallt av asp. Inga messtubbar alls.

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar!

Pidden  
#63472 okej, jag siktar bara på dåliga lövträd, eller då döda granar.inte så poppis att hugga stubbar i friska granar :p, är det bråkiga toppar så lämnas dom, men det mesta går igenom ett 551 :p

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högstubbar!

rocky  
#63477 Här vill dom att vi ska blanda alla trädslag för att gynna alla typer av djur som ska bo eller vad dom gör i stubbarna :mrgreen:
Björken lämnar vi grövre toppar av. Är så ont om asp så under vintern vill dom att vi fäller lite asp när vi hittar en så det blir lite mat till djuren. Ofta bara fälla med maskin eller m-såg och lämna hela träd.

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar!

Pidden  
#63506 Okej, nej här nere ser dom rött 😡 X( om vi tar högstubbar i friska granar, (Tror att det är risken för barkborre), okej, nej här händer det att vi lämnar större och bråkiga toppar av björk, asp brukar ju knäckas sönder när det går i backen så resterna av toppen får ju ligga, :smile: , Vi låter aldrig hela träd ligga!

   TS
Avatar Fallback

Re: Högstubbar!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63511 Vi lämnar högstubbar av alla träslag och försöker att lumpa på rot. gör högstubbar av asp ca 2m för att undvika rotskott och hänsynsstubbarna(1,5m) gör vi bara för att markera hänsyn, rågång å kulturminnen. lämna fälda okvistade träd kan göras i kantzoner ibland för att skapa variation.

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar!

Pidden  
#64223 Okej, Ibland har jag märkt ut gränser genom att skära stubbar av klenare gran eller löv ca 1,3-1,5 meter höga. kantszoner försöker jag oftast att spara så mkt löv i som det bara går, kanske någon högstubbe och låta toppen ligga (oftast riktiga fulingar) :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högstubbar!

Jonasson 901.3  
#66103 Här uppe på SCA-mark så ska det representera beståndet. 3-5 st/ha (blir det snart iaf, just nu 2-5 st/ha). Dvs om det är mycket tall så ska de flesta vara av tall osv. Ska stå i kantzoner eller vid tex ett evighets- eller naturvärdesträd för att markera det så inte slutavverkningsskördaren lägger ned dom ändå. Korta stubbar (1-1,5m) gör vi bara vi rågångar eller vid kulturvårdsområden som fångstgropar, tjärdalar eller kolbottnar osv.

Avatar Fallback

Re: Högstubbar!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66141 De som hugger åt mig brukar lämna grova björkar 4-5 meter höga. Det stör mig synnerligen eftersom det är de som ger volymen i förstagallringen och håller uppe medelstammen.. Eftersom jag skotar själv så brukar jag kapa ner dom och ta med dom.

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar!

skogsjan695xl  
#68396 Vi skulle lämna minst 3 högstubbar per hektar, diameter spelade ingen roll och de skulle vara av de trädslagen som fanns i området. + att alla liggande och stående döda träd skulle stå kvar och även alla gråa lövträd, vi fick ta ner såna träd om vi skulle fram där.

Användarvisningsbild

Re: Högstubbar!

Bergstrand  
#75784 kör stubbarna 4meter så ägaren kan skära ner dom o slänga i massaveden sen :D haha, nej men de brukar dom vilja faktiskt!

Avatar Fallback

Re: Högstubbar!

Gubben  
#75879 Vi gör högstubbar av alla träd slag för variationens skull (3-5 ha). Skulle vi kapa torra träd tror jag att vi blir hängda ganska fort. Vi får ju inte ens köra över en rotvälta [-x . Hög stubbarna är skoter folket överlyckliga att ha på våren när dom är ute och fiskar dom får max stå 3-4 år. :ympeace:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).