Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

61 inlägg 19074 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

FMG Lillebror  
#683359 Du är väl medveten om knappen för omställning mellan arbetsvarv och gaspedal. Fungerar bara när fram/back står i neutral...

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#683955
FMG Lillebror skrev:Du är väl medveten om knappen för omställning mellan arbetsvarv och gaspedal. Fungerar bara när fram/back står i neutral.


Det har har jag koll på nu, och det verkar fungera som det skall nu :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#683962 Först och främst stort tack till 0470 här på forumet som skickat mig massa bra underlag att läsa på från, samt även gett andra tips och ideer.

Så det har blivit fortsatt felsökande av aggregat.

Kollat tryck, dock vid kall olja så tryckena ligger kanske lite över spec pga det.

Servotryck 2,5-3 Mpa = 3,5Mpa
Matarvalstillhållning 15-16 Mpa = 16,5 Mpa
Kvistverktyg 5,0-6,5 Mpa = 6,8 Mpa

Har kopplat in ett mättuttag på svärdkolven där jag får ett tryck på 4Mpa, vilket känns på tok för litet.

Har tyvärr ej rätt adapterslang för att mäta systemtryck under hytten på maskinen, vilket skall vara 21Mpa. Har dock kopplat in en förgrening på aggregatets utgående sida från ventilblocket, på ledningen från patronventilen till sågen.

Där fick jag ett tryck på 21Mpa om jag blindade för vidare oljeförsel vid mätning. Trycket låg konstant och dippade inte heller när jag släppte påförseln, vilket bör betyda att det inte är något läckage i patronventilen, Och så kan kan nog anta att trycket från maskinen håller minst 21Mpa med annars skulle ju inte sådant tryck uppnås ute i aggregatet.

När jag kopplade ihop denna förgrening i normalt "driftläge" så oljan kunde fortsätta och mätte trycket fick jag 8Mpa på denna mätpunkt under "kapning".

Sågkolven skall ju drivas av förgrenat, strypt tryck från sågmotorns retur. Det känns spontant som att det går för lite tryck till just sågkolven, vilket får mig att fundera om strypningen på returen från sågmotorn är felande/för grov/skadad. Jag lyckas dock inte ens lokalisera vart strypningen sitter för att konstatera dess ens existens, någon med koll vart jag finner strypningen?

Det som är lustigt är att jag har provat att montera svärdkolven bakvägen. Då har jag problem med att när jag kör sågmotorn, så fungerar ju inte kolven som den skall heller, men dessutom så vill aggregatet sakta pressa isär matarvalsarna under tiden sågning sker. Det är nästan som att sågtrycket läcker igenom någonstans och läcker över till servotrycket. Dock har jag mätt servotrycket vid körning och inte lokaliserat några avvikelser. Jag plockade lös sågkolven helt för att plocka isär den i jakt på interna felaktigheter som kanske resulterat i att olja strömmar felaktigt genom kolven. Dock såg kolven fin ut och inga skador kunde lokaliserat.

Så fokus ligger just nu på att i morgon jobba vidare med returstrypningen att försöka hitta den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683984 Sitter inte strypningen i nippeln på sågmotorn där slangen till sågcylindern är ansluten?

Prova att sänka servotrycket, då får du mindre mottrryck i sågcylindern.

Det är nog läge att packa om sågcylindern.
Om du skruvar loss och pluggar den ena slangen så ser du om cylindertätningen läcker igenom om du provkör.

Avatar Fallback

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

skogsintresse  
#683994 Strypningen sitter i nippeln på returen från sågmotorn. Den är 4.5 mm som det står i ett tidigare inlägg. Prova att sänka servotrycket. Kolla också packningen till cylindern. Du kan också kolla om det kommer mycket läckolja från den klenare slangen från motorn. Kanske är motorn dålig. Det satt en sensor monterad i en hållare nere vid sågmotorn. Gick igenom plåten och kände av på banjobulten till kedjesmörjnngen när en var i hemmaläge.

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#684646 Provade att sänka servotrycket till 2,4Mpa. Nu verkar sågcylindern faktiskt fungera.

Har sporadiska problem med att sågen och kolven bara "duttar till" och släpper. Sedan vissa knapptryck fungerar den kanon hela cykeln.. Misstänker att det sitter i nått elektriskt fel från någon styrbox där den helt enkelt släpper signalen till magnetspolen. Vi får se om det går till sig med tiden eller om det blir bättre om boxarna tas in i värmen framöver igen.

Nu jobbar jag visare mig nästa primära fel med att den lyfter ett hjul i luften vid manuell nivelering. Misstänkter att det felet sitter i nivelleringsblocket under hytten så skall börja sätta mig in i hydraulschemet för det och och försöka mäta och se om ström kommer till alla hirscmannkontakter som de skall vid diverse kommandon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#684912 Första stocken provkapad! Vilken känsla! Denna kom dock från grannens vedtrave 20 meter över vägen, men ser fram emot när jag kan ta maskinen till skogen och prova riktigt!

Bara nivelleringen samt lätt småpyssel att snygga till innan det kan provas riktigt 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

svampbob  
#684932 Att få köra sin egen skördare är roligare än att gå på nöjesfält.

Avatar Fallback

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

Ekonom  
#685217 Visst är det roligt. Imponerade arbete du gjort. Styrsystemet är nog det som krånglar mest på skördare. Har själv en ÖSA SiggePigge som jag håller rullande. Den ger mig livslust med sina utmaningar, när jag får bryt på mitt tråkiga kontorsjobb 🙂

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

fendt311  
#686520
jeep_tom skrev:Första stocken provkapad! Vilken känsla! Denna kom dock från grannens vedtrave 20 meter över vägen, men ser fram emot när jag kan ta maskinen till skogen och prova riktigt!

Bara nivelleringen samt lätt småpyssel att snygga till innan det kan provas riktigt 🤣

Hur går det med erat projekt?😊

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#686575 Fortfarande nivellering som jag jobbat med. men varit mkt annat så inte hunnit kika så mkt. Har felsökt och kontrollerat att jag har ström fram till bägge kontakterna på nivelleringsblocket. Fanns bara ström till ena kontakten. Men även efter jag dragit om så ström finns till bägge kontakterna/ventilerna så fungerar inte nivelleringen korrekt. Om jag får tid i morgon så får jag börja att slita bort allting kopplat till nivelleringsblocket och plocka lös det. Felet måste helt enkelt sitta i blocket/någon av ventilerna, Pratade med koppom maskin men de hade ingen begagnad ventil/block på lager. Så som sagt planen är att demontera för att kunna ta hjälp med den lokala hydraulfirman att felsöka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

Amatörhuggare 62  
#686611 Jag hade en 0470 för länge sedan.
Där satt en liten gummibit i ventilen.
Och störde hela nivelleringen.

Så börja där. Nu har du ju ström fram.
En magnetpenna har du ??
Som lyser när man aktiverar magneterna.
Mycket bra grej,när man felsöker.

Avatar Fallback

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

Amatörhuggare 62  
#686616 Min penna ser ut som denna.
Köpt i Rottnebutiken.
En gång i tiden

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#686620 Sådan magnetpenna/testlampa har jag faktiskt inte, lät som en bra-att-ha sak.
När jag bytte hirschmannkontakterna som var dåliga samt drog bitvis nya ledningar nu till ventilen, så satt jag hirschmannkontakter med lysdioder i, det blev lättare då att kunna nå och se att det dessutom lyser när man trycker på knappen o hytten. Vi vet ju alla hur det är med att ha för få händer, för korta händer, eller inte se det man skruvar på 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#686821 Kan jag förvänta mig överraskningar eller något bra att veta om jag fortsätter att plocka isär? Har ingen sprängskiss hur det ser ut inuti samt inte allt för mkt erfarenhet av att skruva ventilblock 🤔

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).