Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 62353 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#683758 Då var det även dags för mig att starta en tråd som kommer att likna Williams tråd(ar) 😊. Skillnaden på oss två är ju att jag är 42 år, och fick upp ögonen för vad kul detta är långt senare i livet. TS blir väl mest en introduktion av mig.

Det började i april i år, när jag köpte min första såg, en Husqvarna 445E, efter att noggrannt läst in mig på Skogsforum i ett par veckor. Hade ju lust på en fetare, men denna passade bra prismässigt. Det tog väl 1 vecka så var vedboden full, och jag blev rastlös. Sågade så fort jag fick möjlighet, och slipade kedjan efter typ fyra kap, mest för att ha något att göra.

Funderade på en lösning för att ha något att göra i garaget, och kom på att jag kunde ju alltid köpa billiga sågar, för att skruva på, och sedan sälja. Har ju plats att ha 3-4 stycken, och sälja av och köpa ibland, tänkte jag. Någonstans i Juli köpte jag mitt första repobjekt, en Husqvarna 345. Var ju otroligt spänd på att få skruva och felsöka, och man blev ju nästan besviken, då man fann ut, att felet på den var en avhoppad chokearm, efter några minuter. Självklart fick man blodad tand och en Jonsered 2050 införskaffades. Ägaren fick den inte att svara på höga varv, och sålde den därför billigt. Läste här på forumet, och någon sa att det troligtvis var H-skruven, och det stämde ju väldigt bra:).

På den vägen har det nu burit i väg till ett par dussin sågar, och man får leta plats i garaget för att knöka in dem. Roligt är det iaf, och jag trodde inte jag skulle kunna lära mig så mycket nytt, om något, i en ålder som denna. Och detta har jag Sfo att tacka för. Fantastiskt hjälpsamma medlemmar som är grunden för min utveckling i sågkunskap.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

JensSkoog  
#683777 :-bd :-bd
Tummen upp @Joakim S
Det blir spännande att följa dig på vägen framöver.
Bara en sak - 42 år är ingen ålder alls. Det är en ålder då man hela tiden
upptäcker att världen är full av intressanta saker
som man kan lära av och helst skruva på.
Jag är 71 och lär nya saker varje dag, inte minst
på Skogsforum :wink:

Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Avslutat-02  
#683782 ska blir roligt att se vad du finner för objekt..och att följa som vanligt..

Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Hepo  
#683783 hej vad roligt att du har börjat skruva sågar och man tror att det är bara att tuta å köra när man har köpt en såg men brukar sluta för mej helt isärskruvad såg ock kan bara hålla med om hjälpsamma människor på forumet.

Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Avslutat-02  
#683792 hjälper er alla med det jag kan...
det är inte så mycket men alltid är det något...

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#683794 Jag kommer följa med intresse. Vad har du för sågar sammanlagt? @Joakim S
vinterrojarn skrev:hjälper er alla med det jag kan...
det är inte så mycket men alltid är det något...

Det är mycket.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#683796
JensSkoog skrev::-bd :-bd
Tummen upp @Joakim S
Det blir spännande att följa dig på vägen framöver.
Bara en sak - 42 år är ingen ålder alls. Det är en ålder då man hela tiden
upptäcker att världen är full av intressanta saker
som man kan lära av och helst skruva på.
Jag är 71 och lär nya saker varje dag, inte minst
på Skogsforum :wink:

👍🏻.
Nej, det kanske inte det är. Men för 1 år sedan så skulle jag aldrig ha gissat att detta intresse skulle uppstå , med medföljande uppåtgående inlärningskurva. 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#683798
vinterrojarn skrev:ska blir roligt att se vad du finner för objekt..och att följa som vanligt..

En 2045:a är på ingång som vanligt😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#683799
Hepo skrev:hej vad roligt att du har börjat skruva sågar och man tror att det är bara att tuta å köra när man har köpt en såg men brukar sluta för mej helt isärskruvad såg ock kan bara hålla med om hjälpsamma människor på forumet.

Haha😂. Känner igen det där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#683800 Det verkar som om att 2045 och liknande farmar/hobby sågar är populära, var gör dem intressanta?

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#683801
vinterrojarn skrev:hjälper er alla med det jag kan...
det är inte så mycket men alltid är det något...

Som William säger.. Jo, det är det. 👍🏻👏🏻

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Avslutat-02  
#683802 Tack för det.
Ni är härliga och duktiga.
Kör på... 👍

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#683804
williamm skrev:Jag kommer följa med intresse. Vad har du för sågar sammanlagt? @Joakim S
vinterrojarn skrev:hjälper er alla med det jag kan...
det är inte så mycket men alltid är det något...

Det är mycket.

Jag har en Onenote-lista så jag har koll på sågar och svärd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Avslutat-02  
#683805
williamm skrev:Det verkar som om att 2045 och liknande farmar/hobby sågar är populära, var gör dem intressanta?

Gången, vikten, enkelheten, de var billiga när de kom.
Enkla att fixa i motorn, billiga delar.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#683807
williamm skrev:Det verkar som om att 2045 och liknande farmar/hobby sågar är populära, var gör dem intressanta?

Det började för mig, att jag fick tag i en som hade spräckt vevhus. Då ansåg jag den som ohjälpbar. Men jag ville ju ha något utav den så jag började skaffa defekta 2045 och 2050:s, och plockade delar från den första. Jag tror det är 5 sågar som den med spräckt vevhus, har donerat till, innan den var slut på vitala delar, och fick gå på tippen.
Sen tycker jag det är en väldigt trevlig såg att greja med. Man vet oftast var man har den.
Senast redigerad av Joakim S tor 03 dec 2020, 22:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).