Trädslag

Förädlad björk överaskar i tillväxt

17 inlägg 6623 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förädlad björk överaskar i tillväxt

Torbjörn Johnsen  
#683699 SLU i Alnarp har nu samlat in produktionsdata för den senaste generationen förädlad björk. Resultatet förvånar även forskarna. Den mest förädlade björken håller efter fem år jämna steg i höjdtillväxt med både hybridasp och poppel. Och dubbla höjdtillväxten jämfört med granen. forskarna kan nu göra produktionsmodeller för björken och de visar att den börjar närma sig granens produktion. Kanske upp mot 80-90% av granens volym. Men björken växer snabbt och kan skördas efter 30 år. När granen är klar är det snart dags att ta ytterligare en skörd av björk. Under de första tretio åren binder björken dubbels så mycket kol som gran i samma ålder.

-Vi är farligt beroende av granen, säger Urban Nilsson, professor på SLU. Det visar sig inte minst i barkborreangreppen.

Utöver att binda mycket kol erbjuder björken andra fördelar:
-Den angrips inte av snytbaggar
-Det möjliggör skonsammare markberedning
-Det är ett inhemskt trädslag (till skillnad mot hybridasp och poppel)
-Den trivs i hela landet.
-Förädlingen har fortsatt stor potential. Det går snabbt att förädla björk jmf med barrträd

Nackdelarna är framför allt att den är begärlig för viltet samt att (just nu) kubikpriset för timmer inte hänger med granen riktigt.

Läs mer om nya förädlingsrön i SLUs senaste nyhetsbrev från Alnarp här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

Sture Andersson  
#683735 Man kan undra om förädlad björk ,har samma nackdel som förädlad gran att viltet älskar det ,självsådda granar ser man ju nästan aldrig bli uppätna .

Avatar Fallback

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

jannee  
#683736 Det behöver man nog inte ens fundera över, lär vara en självklarhet.
Redan nu betas björkarna mangrant, i alla fall hos mig.
Älgen bryter av dem 2 meter upp, om de bara hinner så långt.

Avatar Fallback

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

fax  
#683737 Kan Trico fungera?

Avatar Fallback

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

nilsszzon  
#683738 japp trico fungerar , men man får sköta det noga! , som detta året då det kändes som kylan aldrig kom så växte mina björkar ifrån trico behandlingen på ngt ställe ( jag vågade inte heller avvakta längre för hade fått ett par avbitna toppar ) så bara gå igen..... men förhoppnijngsvis blir det fint en dag...

Användarvisningsbild

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

Suneland  
#683741 Jag har då inga tvivel, samma ålder på granarna och björkarna på dessa bilder. Björkskärmen togs aldrig bort på detta området men även där granarna fått lite svängrum är dom långt efter björkarna på 50 år. Jag har nu rensat bort allt under 10cm i brösthöjd, 90% undertryckt gran. Vore kanonfint med lite bra pris på björktimmer här i Västernorrland så man kunde skicka iväg några 100m3 björktimmer om året istället för bara göra massa eller ved av det.

Avatar Fallback

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

Värmlänning  
#683743
Suneland skrev:Jag har då inga tvivel, samma ålder på granarna och björkarna på dessa bilder. Björkskärmen togs aldrig bort på detta området men även där granarna fått lite svängrum är dom långt efter björkarna på 50 år. Jag har nu rensat bort allt under 10cm i brösthöjd, 90% undertryckt gran. Vore kanonfint med lite bra pris på björktimmer här i Västernorrland så man kunde skicka iväg några 100m3 björktimmer om året istället för bara göra massa eller ved av det.

Fint bestånd! Skall nog testa förädlad björk vid tillfälle. Vilka provenienser skall man prova i Värmland?

Användarvisningsbild

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

Mellberg  
#683747 Hur tänker du gå vidare med beståndet. Vad blir nästa åtgärd. Har själv något liknande, där jag underröjt och tagit ved, kvistren björkbit på ca 5 meter.

Hos mig har granen hängt med bättre, får bli gallring där björken glesas på nytt, svaga uttag, annars går det nog i backen.

Vi har ofta riktigt fin vårtbjörk här i Västernorrland, speciellt i kustområdena 👍

Avatar Fallback

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

isteskog  
#683749
Suneland skrev:Jag har då inga tvivel, samma ålder på granarna och björkarna på dessa bilder. Björkskärmen togs aldrig bort på detta området men även där granarna fått lite svängrum är dom långt efter björkarna på 50 år. Jag har nu rensat bort allt under 10cm i brösthöjd, 90% undertryckt gran. Vore kanonfint med lite bra pris på björktimmer här i Västernorrland så man kunde skicka iväg några 100m3 björktimmer om året istället för bara göra massa eller ved av det.

Suneland! Kolla med denna såg. Har du volymer så är de nog intresserade. Vet att de utökar sitt fångstområde. https://www.bjorktra.se/

Användarvisningsbild

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

Suneland  
#683763
Mellberg skrev:Hur tänker du gå vidare med beståndet. Vad blir nästa åtgärd. Har själv något liknande, där jag underröjt och tagit ved, kvistren björkbit på ca 5 meter.

Hos mig har granen hängt med bättre, får bli gallring där björken glesas på nytt, svaga uttag, annars går det nog i backen.

Vi har ofta riktigt fin vårtbjörk här i Västernorrland, speciellt i kustområdena 👍


Avverkning är inplanerad eftersom granarna i detta bestånd börjat dö ut och det börjat bli mer rödkärna på björken. Samt att jag ska återställa det till ängsmark vilket det var ända in på slutet av 60-talet. Det är bara 2Ha det handlar om, man har även haft nötdjur i detta område vilket bidragit till röta i en del av granarna.

Björken är 25-30m, mestadels mellan 25-45cm i brösthöjd och kvistfri uppåt 15-20m .


Har dock 5ha angränsande till detta som är ca 25år som jag kommer låta en stor del av björken vara kvar på eftersom dom även där är långt långt före granarna kommer se snarlikt ut men med 50/50. Förhoppningsvis friskare gran pga det inte är kört med maskiner eller varit annat än älg där. 👍

Användarvisningsbild

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

Suneland  
#683766
isteskog skrev:
Suneland skrev:Jag har då inga tvivel, samma ålder på granarna och björkarna på dessa bilder. Björkskärmen togs aldrig bort på detta området men även där granarna fått lite svängrum är dom långt efter björkarna på 50 år. Jag har nu rensat bort allt under 10cm i brösthöjd, 90% undertryckt gran. Vore kanonfint med lite bra pris på björktimmer här i Västernorrland så man kunde skicka iväg några 100m3 björktimmer om året istället för bara göra massa eller ved av det.

Suneland! Kolla med denna såg. Har du volymer så är de nog intresserade. Vet att de utökar sitt fångstområde. https://www.bjorktra.se/


Om det inte går till massa så kommer det troligtvis hamna där. All björk som går att aptera som timmer kommer gå som det 👍.

*edit: Men priset är inte vad det borde vara för prima björktimmer.

Avatar Fallback

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683847 Finns fin timmerbjörk på en pågående avverkning men inspektoren "rådgivaren" säger att det finns ingen köpare. För några år sedan fanns det minst fyra björksågar i närområdet. Nu finns det ingen.

Avatar Fallback

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

isteskog  
#683855 Här finns det lite matnyttigt om sågar. Vanhälls har väl köpt björktimmer förr vad jag vet. Men det kanske är för långt ifrån?

Avatar Fallback

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

Sture Andersson  
#683856 Undrar finns det marknad för björkplanker ,om man skulle såga och försöka sälja.

Användarvisningsbild

Re: Förädlad björk överaskar i tillväxt

Torbjörn Johnsen  
#683890
Skogsola skrev:Finns fin timmerbjörk på en pågående avverkning men inspektoren "rådgivaren" säger att det finns ingen köpare. För några år sedan fanns det minst fyra björksågar i närområdet. Nu finns det ingen.


Det här med avsättning av björktimmer i "traditionella" virkesköparkanaler är ett problem. Men här finns en tråd om en ny aktör på den svenska marknaden som gärna köper björktimmer och ev har framtida planer på en industrietablering baserat på björk:

650 kr per m3fub för björktimmer

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).