Verkstan

Bilder på haveri.

2233 inlägg 583189 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#676659
totte skrev:Ja om det är tjockt gods, som här, och kant i kant, dvs bara rakt kapat och ihopfört så kommer svetsen inte att tränga ned utan det blir en del av det yttre godset som smälter samman och sen är det inget som håller inuti. Som halvproffs skriver det måste snedslipas så det blir som ett dike där man svetsar ner i botten. Ofta lägger man då flera strängar. Resultatet är att det blir homogent stål rakt igenom. Svetsen är då ofta t o m starkare än det kringliggande godset.


Svetsen är nästan alltid starkare emot det man försöker foga ihop.. Ett V skapas för att Svetsen ska få så goda förhållanden som möjligt, men ibland krävs bara riktigt med styrka i Svetsen för att de materialen ska fogas tillsammans.

Och ibland krävs fin motorik.. Allt är beroende på vad man svetsar i..
Som gjutjärn.. Kräver oftast värme innan svets och rostfria eller gjutjärns elektroder vid svetsning..
Värm, svetsa, låt svalna, värm, svetsa, låt kyla och så vidare....

Annars då finns ju Texas tig 👍 👍

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#676673 V-fåg från en eller båda sidorna, en svetssträng i botten, senn två-tre-fyra allt efter hur tjockt det är, och noga, noga med banking och borstning för att få bort slagget mellan varje sträng. När jag tog mitt svetsprov på mitten av sjuttiotalet, var det några "gamla" svetsare som fick ta kurset ochså, eftersom deras svets på skeppsbyggeriet blev undekänd genom kontroll med "genomlysning". Dom var lite griniga, isär emot flickorna som tog lärdomen som vid vidskepelse. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#676704
Mangan skrev:Jag måste fråga, är det du som har försökt laga med svetsen på vänster sida på andra bilden? Eller fick du den sådan?

Nä, jag har inte svetsat på den, utan bara slipat lite för att forsöka dra ihop, men det gick inte.
Var i går och leverade den til en skoptillverkar för rep., och första gubben som jobbade där påpekte var att han trodde dom användt fel svetstråd. (förutom det som redan nevnt).
Dyrt blir det, men dom gör åtminstone rett bra jobb. (vet från tidligare)
Skulle vara klar efter maks 3 veckor.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

stegmaster  
#678677 Nu var skopan klar igen, ett riktig bra jobb har dom gjort som fiksat den. 👍
Haft av hela festet och böjd tilbaka för bästa passform, och svetsad rejält.
Svetsaren mente dom användt fel svetstråd när dom gjordet detta hos ÅF, då han aldrig sett en svets släppa på detta viset förr.
Så nu er man back in business, even om jag nästan var klar inför denna vintaren. 💪




Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

valtra a 72  
#678755 Fin väg som du har byggt och du verkar ha en rejäl grävare.👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

johan eriksson  
#683614 En kompis ringde, lastaren hade spruckit lite, kan du ta med svetsen och komma förbi efter jobbet?
Jodå, det kunde jag ju göra. Ett par timmar senare så var han på banan igen, sprickorna på andra sidan blev svetsade med, men där hängde det ihop iallafall.
Ska göra en lite mer ordentlig reparation av det lite längre fram, men han kan köra ett tag till.




Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

JensSkoog  
#683629 De kom inte idag, de sprickorna där :mrgreen:
Måste ha varit lite svårt att få en bra svets på det där.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

totte  
#683631 Som en bilrenoverare sa, finns det bara en så stor bit metall så den har plats för jordklämman så kan det repareras.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

johan eriksson  
#683701 Ja, det var inga dagsfärska brottytor direkt. Fick slipa rent så gott det gick, och sedan mura igen en ganska stor springa. Men där finns andra gamla lagningar som måste göras om, samt förstärkas. Men det gör jag hellre i dagsljus 😉

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

alias  
#683707
johan eriksson skrev:Ja, det var inga dagsfärska brottytor direkt. Fick slipa rent så gott det gick, och sedan mura igen en ganska stor springa. Men där finns andra gamla lagningar som måste göras om, samt förstärkas. Men det gör jag hellre i dagsljus 😉


Möjligtvis en Vreten eller Veto lastare på en NH?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

johan eriksson  
#683733
alias skrev:
johan eriksson skrev:Ja, det var inga dagsfärska brottytor direkt. Fick slipa rent så gott det gick, och sedan mura igen en ganska stor springa. Men där finns andra gamla lagningar som måste göras om, samt förstärkas. Men det gör jag hellre i dagsljus 😉


Möjligtvis en Vreten eller Veto lastare på en NH?

MVH
Alias


Vreten på en 5070, så det var observant.
Den har gått drygt 7000H, och mycket av det i lastarkörning.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

halvproffs  
#683824 Har dom parkerat traktorn i gödselbrunnen? Har aldrig sett värre rostangrepp.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#683826 Svetsfogen håller men hur är det med resten...
Med såna skador så är lastaren väldigt angripen, vem vet vilka fler skador den har...

Illa att den ser ut så där efter så få timmar....

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

adahlm  
#683830
Har aldrig sett värre rostangrepp.
Man ser nog inte mycke rost på bilderna, Så där kan det se ut med en traktor på djurgård, helt normalt.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Avslutat-02  
#683834 Ensilage, koskit mm sliter på en lastare..
Det är frätande..

Även om man plogar snö med lastaren så får man lätt skador..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).