Skogsnyheter

Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskinist

13 inlägg 3550 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskinist

Fredrik Reuter  
#683682 Skoglig grävmaskinist, vore det något för dig? I så fall verkar det finnas möjligheter då naturbruksskolan i Svenljunga ämnar starta en sådan utbildning. Möjligheten har tillkommit genom att skolan tecknat ett 10-årigt avtal med en skogsentreprenör som är verksam bland annat inom skogsgrävning.

Hösten 2021 är tanken att den nya utbildningen ska dra igång. Den blir troligtvis den första i sitt slag i Sverige och kommer erbjudas båda som gymnasieutbildning och vuxenutbildning.

Vad som kommer ingå i utbildning sägs inget om i pressmeddelandet men förutom skogs- och marklära så kan man gissa att det blir en hel del praktisk utbildning i att rätta basvägar och dikesrensning?
Bild från @slurfi




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683696 Där ser man. Hur lång är denna utbildning?
Har du mer info om denna utbildning?

Kan inte låta bli att "gilla" bilden från @Slurfi.
Där finns, eller fanns, kanske ett behov av justering av "skogsvägen" 😉

Avatar Fallback

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683703 Trodde det var många naturbruksskolor som haft grävmaskin som tillval. Stora Segerstad har haft det de senaste 15 åren.

Avatar Fallback

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

tallen100  
#683706 Är nyheten att det ska kallas "skoglig grävmaskinist"?
Såvitt jag vet så kan alla "vanliga" grävmaskinister, både bygga skogsvägar, rätta till körskador, och dika skogsbilvägar.......

Användarvisningsbild

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

Torbjörn Johnsen  
#683717 ...eller lägga igen diken för återvätning?

Användarvisningsbild

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683722
tallen100 skrev:Är nyheten att det ska kallas "skoglig grävmaskinist"?
Såvitt jag vet så kan alla "vanliga" grävmaskinister, både bygga skogsvägar, rätta till körskador, och dika skogsbilvägar.......

Det kan de säkert men får inte och de jobbar med certifierat skogsbruk. Det krävs grönt kort för att kunna ta blått kort. Skogsbilvägar än undantagna i detta.

Avatar Fallback

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683734
Torbjörn Johnsen skrev:...eller lägga igen diken för återvätning?

Tror inte utbildningen hjälper mot dumhet

Avatar Fallback

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683764
tallen100 skrev:Är nyheten att det ska kallas "skoglig grävmaskinist"?
Såvitt jag vet så kan alla "vanliga" grävmaskinister, både bygga skogsvägar, rätta till körskador, och dika skogsbilvägar.......

Att bygga skogsvägar är inte så enkelt. En "vanlig" grävmaskinist som kanske mest grävt ner ledningar i städer kanske inte har en susning om hur och var han ska hitta material att bygga väg av. Oavsett hur flink han är med skopan.

Avatar Fallback

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

tallen100  
#683768
Skogsola skrev:
tallen100 skrev:Är nyheten att det ska kallas "skoglig grävmaskinist"?
Såvitt jag vet så kan alla "vanliga" grävmaskinister, både bygga skogsvägar, rätta till körskador, och dika skogsbilvägar.......

Att bygga skogsvägar är inte så enkelt. En "vanlig" grävmaskinist som kanske mest grävt ner ledningar i städer kanske inte har en susning om hur och var han ska hitta material att bygga väg av. Oavsett hur flink han är med skopan.

Det krävs en bra blick för att göra en bra skogsbilväg, och gräva tills det förhoppningsvis kommer fram bra material. Så det är inte bara, men ofta så är maskinister ganska allsidiga såvida dom inte enbart varit i staden och petat i asfalt.

Avatar Fallback

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683774 Hade en hos mig som verkade rask och flink. Jag tyckte att det blev bra men när lastbilarna skulle dit så kunde de knappt köra där för tvära backkrön.

Avatar Fallback

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

tallen100  
#683819 Det är en konst, och numer är det väl inte så många som håller på och bryter skogsvägar stadigt, nu är det väl mest dikning och underhåll som gäller.
Så nog är det skillnad mot dom där äldre herrarna som nästan inte gjorde annat än skogsbilvägar de hade verkligen blick för hur det skulle se ut, och snabbt gick det.
Och det är väl som med det mesta, en del har talang, andra inte.

Användarvisningsbild

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683934
DanK skrev:Kan inte låta bli att "gilla" bilden från @Slurfi.
Där finns, eller fanns, kanske ett behov av justering av "skogsvägen" 😉

Tack, jo den vägen var lite för blöt och höll ett tag men sen sa det plopp.
Tanken är att använda grävmaskinen för att lägga trummor och leda om vattnet
så vägområdet kan användas oavsett årstid.

Avatar Fallback

Re: Naturbruksskola startar utbildning - Skoglig grävmaskini

jannee  
#683944 Jag anlitade en grävmaskinist på mitten av 80 talet att bygga en skogsbilväg med en H16D.
Maskinen var sprillans ny, men vilket underverk maskinisten gjorde med den.
Totalkostnad för bankläggningen var UNDER 20 kr/sträckmeter. Dock tillkom en flyttkostnad (självkostnadspris), i mitt fall rörde de sig bara om några tusen (skopan fick flyttas med en separat lastbil)
Maskinisten tog alla massor till banken i omgivande terräng, i de hål som bildades lade han stubbar och bautastenar från vägens sträckning.
I dag kan man fortfarande se vem som byggde vägen eftersom det fortfarande finns en del hålor intill vägbanken, dessa är dock bra till att förvara plantor i innan plantering.
Vet om andra som samtidigt anlitade Nybro Gräv o Schakt, de byggde väg på lite annorlunda vis och där blev totalkostnaden nästan det dubbla för en bankläggning.
Nackdelen med deras metod var att de mer eller mindre bara fyllde över allt (stubbar o stenar), detta visar sig senare bli en del sättningar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).