Öppna kategorin

Vägföreningen säljer virke

34 inlägg 7068 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Avslutat-02  
#683595 Är det ingen stor mängd så kan jag förstå detta..
Här är det sommargäster som styr i föreningen och skiter fullständigt i att andra agendor än att anlägga badplatser bör tas upp i föreningen...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683630
vinterrojarn skrev:Är det ingen stor mängd så kan jag förstå detta..
Här är det sommargäster som styr i föreningen och skiter fullständigt i att andra agendor än att anlägga badplatser bör tas upp i föreningen...


Väldigt känsligt att avvika det minsta från stadgeenlig verksamhet i en samfällighet eller förening L-) . Kan överklagas till till exempel länsstyrelsen eller lantmäteriet beroende på, och torsken kommer i ett brev på posten. [-x

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

Skogsvaktaren  
#683632 Om vägen är en GA så måste styrelsen följ det regelverk som finns eljest klaga hos Mark och Miljödomstolen,
All växtlighet tillhör respektive markägare även jord och stenar, diken samt marken under gruset/körbanan.
😀

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

Skogsvaktaren  
#683634
Skogsvaktaren skrev:Om vägen är en GA så måste styrelsen följa det regelverk som finns eljest klaga hos Mark och Miljödomstolen:
Har själv dålig erfarenhet av styrelsen som vill gena och ägna sig ått andra verksamheter än vägen ,
Styrelsen består av sommarstugägare som inte släpper in någon markägare.
All växtlighet tillhör respektive markägare även jord och stenar, diken samt marken under gruset/körbanan.
😀

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

Contårta  
#683643 Om jag inte rört ihop allt ser det ju ut som att du är den enda ”delägaren” av gemensamhetsanläggningen som bor på plats. Två bor i Sundsvall och en i Umeå. Ni får precis ihop en styrelse 😜

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Avslutat-02  
#683651
The Boxer skrev:
vinterrojarn skrev:Är det ingen stor mängd så kan jag förstå detta..
Här är det sommargäster som styr i föreningen och skiter fullständigt i att andra agendor än att anlägga badplatser bör tas upp i föreningen...


Väldigt känsligt att avvika det minsta från stadgeenlig verksamhet i en samfällighet eller förening L-) . Kan överklagas till till exempel länsstyrelsen eller lantmäteriet beroende på, och torsken kommer i ett brev på posten. [-x



Jag har ingen större roll i föreningen och såg helst den försvann..
Det är bråk och diskussioner varje år över trams..
Inget över själva vägen..
Man anlitar någon man bara ansett vara billig, tar inte in anbud mm.
Har en som är året runt boende som far omkring och anlitar firmor för allt...sedan får föreningen reda på detta och måste i all hast försöka stoppa allt för kapital inte finns... 👎

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Avslutat-02  
#683652
Skogsvaktaren skrev:Om vägen är en GA så måste styrelsen följ det regelverk som finns eljest klaga hos Mark och Miljödomstolen,
All växtlighet tillhör respektive markägare även jord och stenar, diken samt marken under gruset/körbanan.
😀


Är det "min" väg du menar? GA?
Gemenskapsanläggning?
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 03 dec 2020, 07:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Avslutat-02  
#683653
Contårta skrev:Om jag inte rört ihop allt ser det ju ut som att du är den enda ”delägaren” av gemensamhetsanläggningen som bor på plats. Två bor i Sundsvall och en i Umeå. Ni får precis ihop en styrelse 😜


Är det mig du menar?

Det är lokala fantastiska människor som sitter i styrelsen, 3 året runtboende varav en som far omkring och stökar...

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

Contårta  
#683656
vinterrojarn skrev:
Contårta skrev:Om jag inte rört ihop allt ser det ju ut som att du är den enda ”delägaren” av gemensamhetsanläggningen som bor på plats. Två bor i Sundsvall och en i Umeå. Ni får precis ihop en styrelse 😜


Är det mig du menar?

Det är lokala fantastiska människor som sitter i styrelsen, 3 året runtboende varav en som far omkring och stökar...


Nej! Trådskaparen - om jag ”forskat rätt”..

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Avslutat-02  
#683657 Ok tack för svar.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

t4bb3  
#684094
Contårta skrev:Om jag inte rört ihop allt ser det ju ut som att du är den enda ”delägaren” av gemensamhetsanläggningen som bor på plats. Två bor i Sundsvall och en i Umeå. Ni får precis ihop en styrelse 😜


Nej du har forskat fel då :p Är övervägande del bofasta längs vägen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

t4bb3  
#684103
vinterrojarn skrev:Träden tillhör fastigheten.
De har rätt i stadgarna att hålla rent/öppet på denna yta efter väg.
Träd grövre än 10 cm i brösthöjd får inte avverkas alls utan markägares tillstånd.
Sly räknas inte som tillgång på samma sätt som leverans dugliga träd.

Oavsett så får de inte utan markägares tillstånd sälja resterna/virket.

Diken och dikeskanter får man köra med kantslåtter men inte Såga eller röja ner fullt växande skog.

Då får man skriva till markägaren att man vill/kräver att skogen fälls för att detta skadar och försvårar skötseln av vägen /underhållet.

Jag har varit i konflikt i många år med min vägsamfällighet där vissa som inte ens sitter i styrelsen gör saker på eget bevåg utan mandat..

Ringer in grävmaskiner och börjar lägga jord på annans mark utan tipptillstånd mm..

Sist sågade man ner en massa skog på grannens och sålde men det kostade föreningen stora summor i slutänden...

Hur grovt är det vi talar om?
Sly struntar jag i eller röjer helst själv..
Annars får jag in skiten i åkrarna...
Träd sågar jag bort om det är så de hindrar eller förstör...


För min del är det mesta fly. Är väl en årsförbrukning eller två ved (grövre än 10 cm).
Jag har väl i sak inget problem alls med att de klipper ner slyn och ta bort den så jag slipper...
Men jag börjar få lite känsla av att ordföranden, som är densamme sedan uppstarten gör lite som han vill.
Han sköter snöröjning etc. ofta på ett inte tillräckligt bra sätt... I mina ögon i varje fall... Vägen är överlag fylld med potthål och ofta dålig sandning på vintern. Därav min frustration nu när det sker sånt här.

Tilläggas bör att de alltid ser till att det går runt med bidragen för vägen. Så vi har ingen årsavgift. Men för min del hade jag hellre kunnat betala något för att få upp kvalitén på skötsel. Kommer ju antagligen ändå strula lite det hela ordentligt den dagen då gubben inte orkar med det mer...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Avslutat-02  
#684165 Jag föreslog för flera år sedan att föreningen borde ta ett lån istället och amortera av med bidragen och avgifterna.. Men nä..
Istället valde ordförande att fortsätta som vanligt med att laga små fel och strunta i underhållet i stort på vägen..

Nu kommer det kosta ca 3-400.000 kr att fixa till den.. För att inte trafikverket ska bli galna..
Jösses...

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

jannee  
#684182 Man ska nog ta sig en funderare över hur bidragsbiten ser ut för underhållet av bygatorna.
Kommunerna överlag blir mer och mer restriktiva med att ens följa prisutvecklingen.
Tror att det endast är där någon kommunalpolitiker bor eller har intresse i som vägarna underhålls som tidtagare.
Före sekelskiftet (2000) var det inte alls ovanligt att även lågtrafikerade bygator hårdbelades, numera hör sådant till ovanligheterna.
På den "gamla goda" tiden grusades vägarna upp varje år, nu blir det vartannat eller vart tredje år, lika sparsamt är det med väghyvlingen.
Har pratat med entreprenören som sköter väghyvlingen och enligt denne får han direktiv från kommunen när han får köra, samma gäller även vid snöfall.
Förra vintern blev han inte utbeordrad en enda gång, den snö som föll vid varje enskilt tillfälle var ej tillräcklig mängd.
Fick sedan tillåtelse att på vårkanten skrapa vägen.
Visst har får skrapa fler gångar men då utan ersättning, å andra sidan är det inget som hindrat mig från att låna skrapan. :D

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

Göt  
#684185 Det kan vara så att vägen är så gammal att den är en uttagen väg och den är samfälld mark och på det viset är en egen fastighet då tillhör träden inom den fastigheten vägen, Men en vanlig modernare skogsbilväg är normalt inte en sån fastighet .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).