Skogsröjning

Starta egen firma

28 inlägg 6112 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Starta egen firma

Andreasforsberg  
#683084 Hej! Går i tankar att starta mig en egen firma. Hade tänkt mig allt från röjning till huggning. Tanken är att jag ska köra helt själv, nån som sitter på nå tips vad man ska tänka på osv?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

Sörlänningen  
#683092
Andreasforsberg skrev:Hej! Går i tankar att starta mig en egen firma. Hade tänkt mig allt från röjning till huggning. Tanken är att jag ska köra helt själv, nån som sitter på nå tips vad man ska tänka på osv?


Jag startade upp min egen firma 2018. Jag är verkligen inte den som kan mest här, men jag har ju i alla fall erfarenheten av att inte vet hur man skall göra och sen fixa det. Det är viktigt att få ett hum om hur beskattningen funkar och vilka avdrag man kan göra. Jag skaffade mig den kunskapen mest genom att lyssna på Skatteverkets poddar om att starta eget. Det täckte in det mesta. Skogsspecifika frågor kan man ofta lösa på det här forumet.

Jag skulle också rekommendera att se till att skaffa ett affärskonto som du håller helt avskilt. Jag har helt enkelt använt mig av ett företagspaket hos en av storbankerna. Jag skulle också rekommendera att skaffa ett onlinebaserat bokföringsprogram. Jag råkade skaffa Speedledger, men FortKnox är väl vanligare, billigare och ungefär lika bra (tror jag).

Jag hade en bekant som strax efter mig startade eget (som psykolog!). Han fick arga brev från Skatteverket och frågade mig vad han skulle göra. Det visade sig att han helt hade missat att separera konton och hade inte gjort någon skillnad på privata pengar och de som tillhörde företaget. Jag redde ut för honom vad han borde göra, men det var för jobbigt, tyckte han. Allt var fel. Han lär väl kunna övertala SV, men han kommer aldrig ha korrekta siffror. Gör inte som psykologen, utan separera allt från början och bokför 'eget uttag' när du tar pengar till det privata osv. I det långa loppet kommer det göra att du kan fokusera mer på jobbet och mindre på bokföring.

Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683098 Håller med sörlänningen i det mesta, dock behövs inte ett bokföringsprogram även om det kan vara bra att ha. Huvudsaken är att du håller firmans papper skiljda från dina privata, en pärm för bankpapper och försäkringar osv och en för bokföringen där du lägger in alla fakturor/kvitton i den ordning som de belastar kontot. Om man inte är väldigt intresserad av bokföring/ekonomi så kan det vara bättre att köpa in den tjänsten, så gjorde jag när jag började och har fortsatt med det sen dess. Revisorn kostar en slant men sparar mig mycket huvudbry.
Även jag har Speedledger till att skriva fakturor, har inte deras bokföringsfunktion.

För själva företagandet så tycker jag att du ska ha bra utrustning, både vad det gäller rena/hela kläder och sågar, lägg pengarna i början på att köpa bättre grejor ifall du börjar med något gammalt sk*t. Se till att skaffa reservsågar, stillestånd är dyrt. Se till att lämna arbetsplatsen städad när du gör tomt-jobb.
Köp en lamineringsmaskin och sätt upp lappar på anslagstavlor i byarna inom ditt verksamhetsområde där du kortfattat beskriver dina tjänster, det var ruskigt effektivt för trädfällning när vi gjorde en drive med det. Fråga först att det är ok att sätta upp lappen ifall det är oklart om det bara är tillåtet med privatannonser.

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

Sörlänningen  
#683116
Mettämies skrev:Håller med sörlänningen i det mesta, dock behövs inte ett bokföringsprogram även om det kan vara bra att ha. Huvudsaken är att du håller firmans papper skiljda från dina privata, en pärm för bankpapper och försäkringar osv och en för bokföringen där du lägger in alla fakturor/kvitton i den ordning som de belastar kontot. Om man inte är väldigt intresserad av bokföring/ekonomi så kan det vara bättre att köpa in den tjänsten, så gjorde jag när jag började och har fortsatt med det sen dess. Revisorn kostar en slant men sparar mig mycket huvudbry.
Även jag har Speedledger till att skriva fakturor, har inte deras bokföringsfunktion.

För själva företagandet så tycker jag att du ska ha bra utrustning, både vad det gäller rena/hela kläder och sågar, lägg pengarna i början på att köpa bättre grejor ifall du börjar med något gammalt sk*t. Se till att skaffa reservsågar, stillestånd är dyrt. Se till att lämna arbetsplatsen städad när du gör tomt-jobb.
Köp en lamineringsmaskin och sätt upp lappar på anslagstavlor i byarna inom ditt verksamhetsområde där du kortfattat beskriver dina tjänster, det var ruskigt effektivt för trädfällning när vi gjorde en drive med det. Fråga först att det är ok att sätta upp lappen ifall det är oklart om det bara är tillåtet med privatannonser.


Håller med om allt det här. Skall säga att jag också har en revisor, mest på grund av skogsägarbiten, där jag tycker att en del är lite svårt. Men jag sköter bokföringen själv, revisorn gör deklarationen. Jag vet att en del köper in också bokföringen, men jag har inte riktigt fattat hur det gör saken enklare. Dessutom litar jag inte revisorers moraliska kompass, det verkar som att de flesta revisorer vill ligga lite närmare det moraliskt tveksamma än vad jag tycker är ok, därför vill jag ha bra koll på det mesta.

Vad gäller praktiskt skogsarbete lyssnar jag bara, för där är jag novis.

Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683120 Sen ska man också vara medveten om att man inte lägger ansvaret för bokföringen på revisorn utan man är ensamt ansvarig för att det blir rätt, så man behöver ha bra koll oavsett om man gör allt själv eller inte. Det är mest deklarationen som jag inte orkat sätta mig in i.

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

Sörlänningen  
#683139
Mettämies skrev:Sen ska man också vara medveten om att man inte lägger ansvaret för bokföringen på revisorn utan man är ensamt ansvarig för att det blir rätt, så man behöver ha bra koll oavsett om man gör allt själv eller inte. Det är mest deklarationen som jag inte orkat sätta mig in i.


Håller absolut med om allt detta.

Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

Davvi  
#683445 Gått och sugit på samma karamell en längre tid. Bortsett från bokföring och utrustning, vilka utbildningar bör man ha och vilka måste man ha utöver motorsågskortet? Vilka kunder kräver det och ger fler utbildningar någon konkurrensfördel i praktiken om man huvudsakligen sysslar med röjning? En bra försäkring är självklart men vilken?
Kan det vara smartare att fokusera på EN sak istället för att erbjuda allt från plantering till arborist?

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

Avslutat-01  
#683449
Davvi skrev:Gått och sugit på samma karamell en längre tid. Bortsett från bokföring och utrustning, vilka utbildningar bör man ha och vilka måste man ha utöver motorsågskortet? Vilka kunder kräver det och ger fler utbildningar någon konkurrensfördel i praktiken om man huvudsakligen sysslar med röjning? En bra försäkring är självklart men vilken?
Kan det vara smartare att fokusera på EN sak istället för att erbjuda allt från plantering till arborist?


kommer inte ihåg namnet,men elutbildningen för ledningsröjning kan kanske vara bra

Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

anersimyra  
#683454 ” elutbildningen ” är ESA röj som måste kompletteras med utbildning C och utbildning för nedtagning av träd utefter linje som jag glömt bokstaven på, så att säga..🤔 i övrigt så kräver statliga, kommunala och de flesta andra uppdragsgivare som minimum allt från röjsågskörkort upp till C.

Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

Bax  
#683458
anersimyra skrev:...utbildning för nedtagning av träd utefter linje som jag glömt bokstaven på...


D. Krävs också S om man inte redan har C.

Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

anersimyra  
#683464
Bax skrev:
anersimyra skrev:...utbildning för nedtagning av träd utefter linje som jag glömt bokstaven på...


D. Krävs också S om man inte redan har C.

D är det, ja..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

Davvi  
#683564 Lika bra att ta hela alfabetet alltså. Har för mig att bolagen kräver Gröna kortet också? Fälla runt byggnader och klättra överlåter jag helst åt de som redan är verksamma lokalt. De är å andra sidan inte särskilt intresserade av skogsröjning. :)

Användarvisningsbild

Re: Starta egen firma

anersimyra  
#683607
Davvi skrev:Lika bra att ta hela alfabetet alltså. Har för mig att bolagen kräver Gröna kortet också? Fälla runt byggnader och klättra överlåter jag helst åt de som redan är verksamma lokalt. De är å andra sidan inte särskilt intresserade av skogsröjning. :)

Krav på grönt kort har tagits bort i pefc certifieringsystem. Det har även tagits bort som skallkrav i kommunala upphandlingar men finns som krav hos t.e.x Skärgårdsstiftelsen. Det är således svårt att veta om och när man överhuvudtaget kommer att få behov av grönt kort, själv så har jag inte brytt mig om att förnya mitt.

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683608 Vet du varför de tagit bort krav på grönt kort?

Avatar Fallback

Re: Starta egen firma

Aspåsnäset  
#683624 Det är fortfarande krav på grönt kort hos PEFC-certifierade aktörer.
Mvh Andreas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).