Skogsnyheter

Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägare

42 inlägg 7468 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

tallen100  
#683536 Visst kan dom som bor i staden sköta sin skog, men det gynnar ju inte glesbygden att sälja till folk som inte flyttar ut till "skogen", så vad ska det tjäna till? 🤔

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

SkogsBasse  
#683541 Tycker också det är bra förslag och givetvis ska både stadsbor och tidigare skogsägare få köpa.

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

uffejohan  
#683543 Hur hade du @tallen100 tänkt att glesbygden ska gynnas? Bosättningstvång på gården för att få köpa sig en liten torva? Nej, tur att vi får bosätta oss var vi vill och själva ta konsekvenserna av för- och nackdelar!

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

tallen100  
#683548
uffejohan skrev:Hur hade du @tallen100 tänkt att glesbygden ska gynnas? Bosättningstvång på gården för att få köpa sig en liten torva? Nej, tur att vi får bosätta oss var vi vill och själva ta konsekvenserna av för- och nackdelar!

Det jag ifrågasätter är vad det ska tjäna till att staten säljer av sin skog, framgick inte det?
På vilket sätt gynnar det landsbygden?

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

isteskog  
#683549 Har inte Norge hårda regler för de som köper en fastighet där? Någon från broderlandet som vet mer?

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

halvproffs  
#683550 Har ett exempel här i Hedesunda. Mamman ärvde lantbruksenheten men dog några år senare. Dottern ärvde i sin tur men bor 30mil härifrån.
Mellanskog sköter hennes skog med beröm enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

uffejohan  
#683552
tallen100 skrev:
uffejohan skrev:Hur hade du @tallen100 tänkt att glesbygden ska gynnas? Bosättningstvång på gården för att få köpa sig en liten torva? Nej, tur att vi får bosätta oss var vi vill och själva ta konsekvenserna av för- och nackdelar!

Det jag ifrågasätter är vad det ska tjäna till att staten säljer av sin skog, framgick inte det?
På vilket sätt gynnar det landsbygden?


Jag kan nog tycka att det gynnar landsbygden i högsta grad med mer rörelse av människor som tar ansvar för sitt ägande. Fler människor i småskalig verksamhet skapar alltid en dynamik i samhället.

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Bosse1  
#683561 Dela ut den istället 100% , det är redan vår. Verkar futtigt med 20%.

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683568 Inkomsterna av försäljningen kunde gå till Länsstyrelserna och SKS så att de kunde betala för sig när de hindrar vanligt folk från att bruka sin skog. Det verkar ju aldrig finnas nog med pengar till sånt...Eller är det kanske betalningsviljan som tryter?

Svårt med statligt skog, egentligen vill jag att de ska vinstmaximera så att det trillar in pengar i statskassan, det är ju ändå vår skog, å andra sidan känns det som att staten ska ta sitt ansvar och sätta av mer om arealen av skyddad skog måste ökas.

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Sture Andersson  
#683580
SkogsBasse skrev:Tycker också det är bra förslag och givetvis ska både stadsbor och tidigare skogsägare få köpa.

Om tidigare skogsägare får köpa då kommer all skog bli uppköpt av penningstinna personer ,i vårt område är det 2-3 personer som köper allt som blir till salu ,inga andra har en chans ,dom verkar ha fullständigt obegränsat med miljoner att spendera .

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Badbollen  
#683596 Om detta förslag går igenom kommer det innebära att den svenska befolkningen (teoretiskt sett) kommer att köpa skog av sig själva. Ska försäljningen ske till marknadspris, kommer även övriga skogsmarkers prissättning påverkas (?), vilket skulle kunna vara förödande (?) för många skogsägare?

Så vi betalar staten för köp av skog, betalar skatt till staten för inkomster, betalar ränta, för vissa, till staten och vi lånar av staten. Staten och kapitalet?

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683610 Nej, en person kommer köpa av resterande befolkning.

Skall vi börja ge ut statliga tillgångar via lott nu, ser absolut ingen mening med det.

Använd marken till byte eller ersättning istället.

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mellberg  
#683616 Varför äger staten skog som inte kommer de närboende till godo. Egentligen skrämmande hur staten inte ger något till bygden där man är den dominerande markägaren. Kanske dax att tänka om, därför är detta en början till ett nytänkande från ett oväntat håll.

Ser fram mot 2022, med en M-regering i spetsen, verkar inte som S kan svara på detta förslag 👎

Användarvisningsbild

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Stampep  
#683650 Kanske skulle se till att dom som bor gränse med ett skifte men bara har en tomt får köpa några hektar så det blir fler smågårdar. Att hitta en gård lite offside med 2-5 ha är typ omöjligt. Skulle gärna köpa loss det som en gång hört till min gård, ca 2ha som gick in i större skifte när gården styckades loss och såldes av bolaget.

Tror dom flesta skulle vilja ha fler smågårdar så fler får en möjlighet att odla och/eller ha lite djur och skog. Borde bli en mycket större mångfald än en massa kalhyggen eller "naturområden" som ingen bryr sig om.

Avatar Fallback

Re: Moderaterna: Sälj 20% av Sveaskog till privata skogsägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683671 Hästgårdar var ju riktigt populära för ett tag sedan, men det är ju åker/ängsmark som måste till i så fall, inte skogsmark?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).