Öppna kategorin

Vägföreningen säljer virke

34 inlägg 7063 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vägföreningen säljer virke

t4bb3  
#683439 Har en fundering kring hur vår vägsamfällighet hanterar en vägområdesröjning.

Till saken hör att jag de sista två åren inte fått någon kallelse till årsmötet, eller information kring denna åtgärd som nu görs.

Men kort och gott. Noterade idag att en grävmaskin är ute och klipper sly/träd kring vägen. Vad jag hittar i förrättningen så har föreningen rätt att ta ner sly/träd inom vägområdet och 2 meter utanför detta. Så klippandet i sig är väl okej så sett.

Men det klippta ligger i fina högar väldigt nära vägen så jag antog att någon skulle komma och hämta detta. Trots att det i förrättningen står att vegetationen tillhör markägaren. Men jag hörde mig för via en granne. Då visar det sig att entreprenören som gör jobbet ska ta slyn/veden som delbetalning för åtgärden. Det är väl först nu som jag börjar störa mig ordentligt på hur samfälligheten hanteras.

Kan det hanteras på detta sätt? Spontant känns det ju inte som att samfälligheten kan bestämma vad som ska hända med mina träd. Ni som är mer vana med vägsamfälligheter, brukar det gå till såhär?

Jag vet inte vad som är bestämt på årsmötet, men jag har ju mycket svårt att se att de ska kunna bestämma vad som händer med min egendom efter att de gjort vad de får, fälla inom berört vägområde + 2 meter.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683440 Oftast är det att markägaren har rätt till att ta rätt på det hela själv dvs ta ner och sälja eller göra hemved av det.

Eller så görs det på uppdrag av vägföreningen, och om markägaren har valt att inte göra något så får han/hon stå sitt kast så att säga.

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683446 Det nertagna tillhör väl alltid markägaren oavsett vem som tagit ner träden/slyt. Det är samma princip som när nätföretaget röjer i ledningsgatan. Här frågar alltid vägföreningen vad som skall göras med resterna, särskilt om det är så mycket att det ser fult ut efteråt.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

frågande och vetande  
#683448 Du skriver att det är en vägförening, men kan det vara så att det är en samfällighet? Vad de kallar det för och vad det är kan vara skillnad.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Avslutat-02  
#683450 Träden tillhör fastigheten.
De har rätt i stadgarna att hålla rent/öppet på denna yta efter väg.
Träd grövre än 10 cm i brösthöjd får inte avverkas alls utan markägares tillstånd.
Sly räknas inte som tillgång på samma sätt som leverans dugliga träd.

Oavsett så får de inte utan markägares tillstånd sälja resterna/virket.

Diken och dikeskanter får man köra med kantslåtter men inte Såga eller röja ner fullt växande skog.

Då får man skriva till markägaren att man vill/kräver att skogen fälls för att detta skadar och försvårar skötseln av vägen /underhållet.

Jag har varit i konflikt i många år med min vägsamfällighet där vissa som inte ens sitter i styrelsen gör saker på eget bevåg utan mandat..

Ringer in grävmaskiner och börjar lägga jord på annans mark utan tipptillstånd mm..

Sist sågade man ner en massa skog på grannens och sålde men det kostade föreningen stora summor i slutänden...

Hur grovt är det vi talar om?
Sly struntar jag i eller röjer helst själv..
Annars får jag in skiten i åkrarna...
Träd sågar jag bort om det är så de hindrar eller förstör...

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

Contårta  
#683456
t4bb3 skrev: Till saken hör att jag de sista två åren inte fått någon kallelse till årsmötet.

Kan det hanteras på detta sätt? Spontant känns det ju inte som att samfälligheten kan bestämma vad som ska hända med mina träd. Ni som är mer vana med vägsamfälligheter, brukar det gå till såhär?


Var glad att det händer något i vägföreningen och att vägarna sköts - på alltför många ställen står det och förfaller. Det kan vara så att kallelse till årsmötet räcker med en blänkare på 4x3 cm i lokalbladet (lätt att missa). Om du läser årsmötesprotokollet så står det säkert där hur de annonserade om mötet och på raden efter står det nog att årsmötet godkänt mötets utlysande...

Beroende på hur stadgarna är skriva så kan de kanske låta allt ris och virke ligga kvar i högar på varje enskild ägare och sedan göra en uttaxering för det utförda arbetet och då kan alla själva bestämma vad de ska göra med resterna.

...

Hur mycket är det som de tagit ned?

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

Askarebolet  
#683462 Jag tycker du ska vända dig till styrelsen och begära skriftlig kallelse till nästa föreningsstämma. I den vägsamfällighet jag är engagerad i har vi begärt in delägarnas e-postadresser och fått det från ungrfär hälften. Dessa får kallelse via e-post och det är ju praktiskt, i synnerhet om man är utbo.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Avslutat-02  
#683465 Ännu mer praktiskt med protokoll på mailen..
Så man vet och kan läsa när tiden finns..

I våran förening så skrivs sällan protokoll och ordförande vill inte svara på varken frågor eller i telefon.. 👎

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

bgl  
#683466 Om vägen ligger på samfälld mark blir det ännu en faktor att ta hänsyn till. Samfällda vägar verkar f.ö. samhället beakta allt mindre, både elledningar och bredband grävs ner i samfällda vägar utan att någon bryr sig. Finns faktiskt stöd hos Mark- och miljödomstolen för att i vissa fall strunta i att mark är samfälld vid förrättningar!

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

halvproffs  
#683482
vinterrojarn skrev:I våran förening så skrivs sällan protokoll och ordförande vill inte svara på varken frågor eller i telefon.. 👎


Gäller det alla eller är det bara dig det gäller?

Vi skickar det som efterfrågas, både mejl och sms.
I jaktvårdsföreningen har vi supertext och det är super!

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Avslutat-02  
#683487 Önskar att det enbart gällde mig, men tyvärr så får inte de andra medlemmarna i föreningen heller tag i ordföranden..
Vägansvarige har ett tufft jobb ibland likaså kassören..

Först nu när vi bytt kassör har jag fått rätt på fakturan från föreningen trots ca 6 år av tjat på den förre.... 👎

Protokoll kan vara bra om man får, men ingen vill visst vara notarie på mötena..

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

frågande och vetande  
#683570 När det gäller en vägförening har i alla fall jag väldigt svårt att tro att det skulle vara frivilligt att skriva protokoll. Detta är säkert som med andra föreningar reglerat och måste utföras.

Någon skrev tidigare att man ska vara glad om vägen sköts om. Detta är om man har en samfällighet inget frivilligt, helt enkelt sköt den som trafikverket säger eller så kommer någon annan ta över ansvaret och sköta den åt de som har andelar i vägen. Kan låta lite hårt uttryckt, men svårare än såhär är det inte ibland.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

ÅsaNisse  
#683577
t4bb3 skrev:Har en fundering kring hur vår vägsamfällighet hanterar en vägområdesröjning.


Jag vet inte vad som är bestämt på årsmötet, men jag har ju mycket svårt att se att de ska kunna bestämma vad som händer med min egendom efter att de gjort vad de får, fälla inom berört vägområde + 2 meter.



Du ska nog bara var glad att de städar upp efter sig och inte bara låter skiten ligga. Hade det varit så kanske du irriterat dig på det istället.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningen säljer virke

Avslutat-02  
#683584
frågande och vetande skrev:När det gäller en vägförening har i alla fall jag väldigt svårt att tro att det skulle vara frivilligt att skriva protokoll. Detta är säkert som med andra föreningar reglerat och måste utföras.

Någon skrev tidigare att man ska vara glad om vägen sköts om. Detta är om man har en samfällighet inget frivilligt, helt enkelt sköt den som trafikverket säger eller så kommer någon annan ta över ansvaret och sköta den åt de som har andelar i vägen. Kan låta lite hårt uttryckt, men svårare än såhär är det inte ibland.


Har trafikverket som delägare i vägen, de bryr sig knappt om att ens betala..

Jag har fått 1 protokoll på 6 år... Så något fel är det...

Användarvisningsbild

Re: Vägföreningen säljer virke

halvproffs  
#683589 Har Riksväg 56 genom min mark och för några år sedan fällde vägverket träd bortanför vägdiket utan min och andras vetskap utan att fråga. Detta för att få bättre viltsikt enligt ansvarig. Orkar inte bry mig längre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).