Motorsåg och handhållet

Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

21 inlägg 6720 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

plax  
#683422
jannee skrev:Har inte alls med din fråga att göra men kan du motivera eller förklara varför du lämnar så mycket stammar kvar vid din röjning.
Själv går jag direkt ned till under 2000/ha, däremot tar jag ca 40 cm höga stubbar.
Visst ser för djävligt ut efter och svårt att gå i skiten men förhållandevis glest med rotskott (knappt inga alls) stubbskotten blir dessutom relativt klena.


Högproduktiv mark, stort betestryck, misslyckad plantering p.g.a packningsskador från avv. (Området har blivit väldigt blött)
Planen är att släppa upp ett björkbestånd till energi som det lämnas en björkskärm av och barr får komma upp vart efter.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683432 Nix, bara kört 535 FBx med EIA-klinga (och givetvis kedja). Fast jag har inte rört min 535 FBx sedan jag skaffade min 535 iFR.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

forest.  
#697291
Niking skrev:Nix, bara kört 535 FBx med EIA-klinga (och givetvis kedja). Fast jag har inte rört min 535 FBx sedan jag skaffade min 535 iFR.
/Niklas

Är det möjligt att elkonverter 535fbx ? Och vad hamnar vikten då på?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697334
forest. skrev:
Niking skrev:Nix, bara kört 535 FBx med EIA-klinga (och givetvis kedja). Fast jag har inte rört min 535 FBx sedan jag skaffade min 535 iFR.
/Niklas

Är det möjligt att elkonverter 535fbx ? Och vad hamnar vikten då på?


Det går säkert att sätta dit en elmotor där, men det lär kräva en hel del dyra speciallösningar... Inget jag skulle kosta på den i alla fall.

Vad vikten då skulle hamna på, kan man bara gissa sig till...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

forest.  
#697338
Niking skrev:
forest. skrev:
Niking skrev:Nix, bara kört 535 FBx med EIA-klinga (och givetvis kedja). Fast jag har inte rört min 535 FBx sedan jag skaffade min 535 iFR.
/Niklas

Är det möjligt att elkonverter 535fbx ? Och vad hamnar vikten då på?


Det går säkert att sätta dit en elmotor där, men det lär kräva en hel del dyra speciallösningar... Inget jag skulle kosta på den i alla fall.

Vad vikten då skulle hamna på, kan man bara gissa sig till...
/Niklas


ok, men vad tror du om idén? eller är elstångsågen man bär på sidan bra nog för jämn vikt fördelning?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg 535 fbx modifiering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697341 Jag tycker att 530iPX är bra. Visst skulle man kunna göra en kraftigare variant med bygel + böjlig axel, men då finge man nog börja om från början.

Man kan ju även experimentera med en dimonlyft + batteridriven motorsåg...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).