Motorsåg och handhållet

Har blivit med hus på en ö

67 inlägg 6715 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

jannee  
#683294 Ta reda på vindfälle kallar jag för städning, även SS gör detta eftersom de i vissa fall förordnar att man lämnar en del vindfälle åt sitt öde.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

anersimyra  
#683304
vinterrojarn skrev:Jag använder inte någon varsel jacka eller annat tok, bryr mig inte om någon annan gör det eller ej.. Valfritt för min del.

Lagens långa arm har inte tid att jaga alla som jobbar.. Det är nog lättare att bli böteslagd i storstäderna efter en gångbana än flera mil på landsbygden långt ut i skogen på privat mark..
Där ska de nog även ha tillstånd egentligen för att få vistas som myndighetsutövare..
Allemansrätten sträcker sig inte så långt egentligen...

Det är inte ” lagens långa arm ” som kan bli bekymret. I det nya avtalet med Svevia där jag själv hamnar som UE så är det Svevia själva som utför kontrollen över adekvat klädsel och utrustning på arbetsplatsen. Sanktionsavgiften för oss företagare är 5000:- för avsaknad av hjälm, 5000:- för avsaknad av skyddskor , och 5000:- för avsaknad av för ändamålet korrekt varselklädsel. ..🤑🤑🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

Avslutat-02  
#683313 Lagens långa arm kan man anse även amv vara, då dessa är att anse att ha kontrollen över utrustningen..

Men blanda inte in att vara underentreprenör med att hugga hemma i egen skog eller att hugga åt kund.
Skulle vilja se den idiot på amv som sitter och åker runt för att begära in en kontroll av personlig utrustning långt upp i skogen på landsbygden... Utan vetskap om vem det är och vems skog det är....

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

Mellberg  
#683325 Ute på en ö, är det svårare, så det är bara att börja med rustningen. Och på en ö måste man vara på topp. Gärna handskar som det står stihl på. 💪

En lite äldre Partner kan även inge lite respekt 😮

Huggarbälte med ett hölster rekommenderas, men om man chansar, kan det bli två hölster .Alltså två krokar eller en sax 😎

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

anersimyra  
#683345
vinterrojarn skrev:Lagens långa arm kan man anse även amv vara, då dessa är att anse att ha kontrollen över utrustningen..

Men blanda inte in att vara underentreprenör med att hugga hemma i egen skog eller att hugga åt kund.
Skulle vilja se den idiot på amv som sitter och åker runt för att begära in en kontroll av personlig utrustning långt upp i skogen på landsbygden... Utan vetskap om vem det är och vems skog det är....

De åker förstås inte runt på måfå och jagar efter en ensam röjare..😛 om de överhuvudtaget hinner med så kontrollerar de specifika branscher och aviserar sin ankoms i förväg, alternativt sker kontroller efter anmälan från någon arbetstagare eller skyddsombud.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

Avslutat-02  
#683346 Det var lite det jag menade.
Att man klarar sig ganska långt med sin vanliga jacka i skogen..
Vill man ha mera skydd för syns skull, varsågod.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

anersimyra  
#683360
1606842503_79df66b3-0be2-417c-9b0e-b3446b3f04dc.jpeg
Och synas vill man ju om det skiter sig.. 😉 framför den vita bilen står jag och sambon och vi har varsin orange jacka som inte är varselklassad, men är det någon som ser den tredje personen, och i så fall varför?..👀🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).