Verkstan

Småsvets till ljuddämpare?

270 inlägg 29091 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

fendt311  
#683163 Mig/ Mag med likström? Öhh nä behåll Mig/ Mag om du nu svetsar tunnare plåt. Plåten slår sig så mycket med mma. Beror väl på vad man svetsar. Fast det är klart svetsar man mycket tunn plåt. Föreslår jag laser/ tig svets.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#683177 Instämmer! Det går att svetsa i varje fall 1 mm plåt med pinne, och även tunnare tror jag om man väljer speciella elektroder. Men det går inte särskilt bra, det kräver mycket träning och vana och som fendt311 säger, så värmer det plåten mer och bidrar till att det slår sig.

Pinnsvets är i första hand riktigt bra till allt gods från 2 mm tjockt och uppåt.

Såna knep som att lägga kopparplåt bakom och andra finter av olika slag är nog bra när man inte har något val, men varför krångla till världen om man nu redan har en MIG/MAG.

Så även om du skaffar en MMA-inverter, så gör inte av med MIG-en.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#710929 Är det någon som har erfarenhet av EWM Pico 162?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#711216 Hej!

Vad tycks om Telwin minimax 100 mig? 35-80A Är det något att ha?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

rokon  
#711233 Viktigt vid val av svets är intermitensfaktorn som anges i procent, för proffsmaskiner var det i alla fall förr att den angavs vid 60 och 100 % Den anger hur pass svetsmaskinen kan belastas under en 10 minuters period i relation till den angivna kapaciteten. För hobbymaskiner så har jag sett värden på intermitensen som så låga som 15% dvs den klarar att ge nämnda ström under 1 och en halv minut av 10 sen måste den kallna för att ej överbelastas, vilket ger ett ostadigt svetsförlopp.
Köpte Själv en begagnad industrimaskin mig mag Oerlicon vid mitten av 1980 talet jag har för mig att den anger 240 A vid 100% men då är den också även utrustad med elektronik för robotsvetsning, och de behöver inga kafferaster var 10 minut. Till den kan man även använda vattenkylt slangpaket som extra utrustning vilket jag ej har. Intermitensfaktorn kan man grovt sett ana på inanmätet i maskinen I min sitter ca 45x12 mm breda kopparskenor i strömagregatet, vilket ger minimalt motstånd och värmeutveckling samt god möjlighet till avkylning.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#711249
rokon skrev:Viktigt vid val av svets är intermitensfaktorn som anges i procent, för proffsmaskiner var det i alla fall förr att den angavs vid 60 och 100 % Den anger hur pass svetsmaskinen kan belastas under en 10 minuters period i relation till den angivna kapaciteten. För hobbymaskiner så har jag sett värden på intermitensen som så låga som 15% dvs den klarar att ge nämnda ström under 1 och en halv minut av 10 sen måste den kallna för att ej överbelastas, vilket ger ett ostadigt svetsförlopp.
Köpte Själv en begagnad industrimaskin mig mag Oerlicon vid mitten av 1980 talet jag har för mig att den anger 240 A vid 100% men då är den också även utrustad med elektronik för robotsvetsning, och de behöver inga kafferaster var 10 minut. Till den kan man även använda vattenkylt slangpaket som extra utrustning vilket jag ej har. Intermitensfaktorn kan man grovt sett ana på inanmätet i maskinen I min sitter ca 45x12 mm breda kopparskenor i strömagregatet, vilket ger minimalt motstånd och värmeutveckling samt god möjlighet till avkylning.

Tack! Det var en beg som dök upp. Men det är nog bäst att vänta med mig/mag tills jag har en bättre verkstad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#711738 Hej!

Nu har jag fått tag på en svets!
Men utan kablar, har du tips på ett par bra men in te för dyra kablar?

Det är en EWM Higtech/Welding. Pico 162.
En till i delar. Bra om den skulle gå sönder.


Vad är switchen till höger för? Jag tror att det kan vara för omställning mellan MMA & TIG.


Och så några pinnar. Vad är det för pinnar? Jag förvänta mej inte några kvalitetsfogar av dem, men duger de att öva med?

Jag kunde inte låta bli att köpa en vinkelslip när jag ändå höll på... Tyvärr inte en Metabo..

Vad för pinnar rekommenderar ni för pinnar för nybörjare?
Och vad ska svetsen stå på för olika tjocklek av metall? Grov uppskattning att utgå i från.

Hälsningar Williamm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Suneland  
#711743 https://www.esab.se/se/se/support/documentation/catalogues.cfm

Finns mycket matnyttigt där och självklart handlar det om
ESAB produkter men mycket är applicerbart på vad du nu använder.

Använd oömma kläder, bra ventilation och gärna skor med högt skaft som du snör åt så strumpkontot inte blir så stort 😉

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#711744
Suneland skrev:https://www.esab.se/se/se/support/documentation/catalogues.cfm

Finns mycket matnyttigt där och självklart handlar det om
ESAB produkter men mycket är applicerbart på vad du nu använder.

Använd oömma kläder, bra ventilation och gärna skor med högt skaft som du snör åt så strumpkontot inte blir så stort 😉

Fodrade läderstövlar och långbyxor utanpå!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#711745 Räkna inte med att svetsa tunnare plåt med den. 1 mm plåt kan man klara, men det kräver en hel del övning. Skaffa dig ett paket 2 mm ESAB OK 43.32, det är den mest lättända av alla elektroder. Kan man svetsa från sådär 35 - 40 A och upp emot 70 - 80. Material från 2 mm och upp till 5 kanske. Det går alltid att svetsa grövre men då måste man göra V-fog och träna på att lägga flera strängar.

Säkraste sättet i början är att bara köra på med skrotbitar. Då ser man när det bränner hål eller tvärtom inte bränner igenom, så lär man sig hur mycket ström det behövs. Skaffa dig en automatisk svetshjälm, det underlättar mycket. Bomullskläder, absolut inga syntetmaterial som kan smälta och ge riktigt otäcka brännsår.

Det där är ingen vinkelslip.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#711747
totte skrev:Räkna inte med att svetsa tunnare plåt med den. 1 mm plåt kan man klara, men det kräver en hel del övning. Skaffa dig ett paket 2 mm ESAB OK 43.32, det är den mest lättända av alla elektroder. Kan man svetsa från sådär 35 - 40 A och upp emot 70 - 80. Material från 2 mm och upp till 5 kanske. Det går alltid att svetsa grövre men då måste man göra V-fog och träna på att lägga flera strängar.

Säkraste sättet i början är att bara köra på med skrotbitar. Då ser man när det bränner hål eller tvärtom inte bränner igenom, så lär man sig hur mycket ström det behövs. Skaffa dig en automatisk svetshjälm, det underlättar mycket. Bomullskläder, absolut inga syntetmaterial som kan smälta och ge riktigt otäcka brännsår.

Det där är ingen vinkelslip.

Det hade jag inte räknat med. Blå verkstadsoverall.
Som tur är gillar jag vanliga bomullskläder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

hfab  
#711835
hfab skrev:
totte skrev:
Det där är ingen vinkelslip.


Kapskiva på mutterdragare?!
Jag hoppas att @williamm behagar skämta med oss.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#711844
hfab skrev:
Kapskiva på mutterdragare?!
Jag hoppas att @williamm behagar skämta med oss.

Ja, jag skämtade.
Men det är en slagskruvdragare inte en mutterdragare.. Ajabaja...

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

mikael_s  
#711894 Ingen som gillar Migatronic? Jag köpte en sån enfas på Swedol-dag, hyfsat pris och har funkat mycket bra till en amatör.
Svets-killarna på jobbet som rekommenderade.

Edit: Skulle läst hela tråden, du har ju redan köpt. Ursäkta.

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Piraboin  
#711912 https://www.migatronic.com/se/support/produkt/delta-140-e-3543

hande kör jag med å har svetsa allt från traktorskopor till rostiga ljuddämpare och all där emellan jag har nött upp ett svetshandtag redan och då svetsar jag bara vid behov jävligt nöjd med den

migatronic är ju gamla luna det svetsmärket och proffsen i branschen rekommenderade den svetsen för allt möjlig jobb från en mjölkkärra till traktorvagn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).