Skogsvagn (Huggarvagnar)

Flak i trä till skogskärra

12 inlägg 3821 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flak i trä till skogskärra

550  
#682644 Börjar bli dags att bygga ett löst flak till skogskärran (insatsflak), så man får med sig mer än en gripskopa med grus. Detta till Mowi 850 (samma som Moheda M91, 9 tons kärra).

Hittade ingen bra tråd men måste vara många här som har byggt egna i trä? Lägg gärna in lite inspirationsbilder och era bästa tips! Tänkte att tvåtumsplank är smidigast, kanske 40 cm blir lagom höjd på sidorna? Ska man ha bakläm, funderar på en löstagbar så man enkelt kan sopa ur det sista. Hur lyfter man flaket lättast? Gripskopan är inte lika smidigt att fästa något i som gripen.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Flak i trä till skogskärra

Vardon  
#682662 Nu är detta off topic då jag inte byggt flaket själv och det inte är i trä. Så för människor där det är viktigt rapportera nu. Är du intresserad av lite tankar om flytt, fastsättning etc så kan du läsa vidare.









Jag köpte ett insatsflak med tillhörande vagn och traktor. Flyttade flaket till gamla skogsvagnen så jag behöver inte ta av det alls det är ju enklast.

Det jag ofta ser är att man tänker sig sätta flaket i stakfästena. Jag tror man gör det komplicerat för sig med krav på stor exakthet. Sätt överfall över lämplig balk. Jag tror ju att det inte spelar nån jätteroll om flaket är 5 cm sidoförskjutet.

Det var med stödben som lutar att sätta i ramen så stödbenen blir bredare än vagnen. Jag hade nog valt den varianten och ev satt typ saxdomkrafter i änden för att kunna lyfta flaket och backa in vagnen, sänka lugnt och fint så det hamnar på plats och sen ev justera med spettet.

Längst bak syns det tydligt var man fäster stödbenen.

En stålram är nog inte fel...

Avatar Fallback

Re: Flak i trä till skogskärra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682668 Jag gjorde ett i trä till min skogsboggie. Botten och sidor av 2x4, de hålls på plats av stakarna. Sidor och fram-lem sitter ihop med hakgångjärn. Botten är i två delar, så jag lyfter på det manuellt på 10-15 minuter.

Hittade mer info om bilder:
blog/Mangan/midsommarprojekt_b-6605.html

blog/Mangan/midsommarprojekt-del-2_b-6613.html

blog/Mangan/midsommarprojekt-del-3_b-6614.html

Avatar Fallback

Re: Flak i trä till skogskärra

550  
#682687
Vardon skrev:Nu är detta off topic då jag inte byggt flaket själv och det inte är i trä. Så för människor där det är viktigt rapportera nu. Är du intresserad av lite tankar om flytt, fastsättning etc så kan du läsa vidare...


Lika kul att se även om det är off topic 😀 Går hjulen fritt under flaket vid fullt utslag på boggien?

Är dock inte fel med lite tyngre flak. Har problem med att kärran är för lätt utan flak särskilt med full gripskopa + rötter som sitter i marken. Vet inte vad enklaste lösningen är, vätskefylla hjulen, extra vikter, flakbotten i betong kanske 😀

Hade tänkt att lägga flaket direkt på bankarna så behöver man inte ens lyfta bort stakarna. Har mätt och det är ca 90 cm fritt mått, så kan bli 75-80 cm invändigt i flaket. Ungefär som på Mangans bilder fast det blir smalare när man håller sig mellan hjulen och inte ovanför. Den äldre typen av kärror är ju smidigare att bygga på med sina plana bankar ovanför hjulen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flak i trä till skogskärra

Vardon  
#682717 Ja det är ganska gott om plats under flaket men vi mätta och gissade innan vi bestämde oss.

Jag hade satsa på större yta, en pall är ju 1,20 på långsidan och ändå gått att kunna ta dem så.

Jag får säga det märks att flaket är tungt men jag kan lägga full vagnatyrning utan att det välter.

Jag hade nog byggt större och utanför stakarna. Flakvagn med kran är mycket trevligt har jag upptäckt. En stålram och sen utrymme under att fylla med typ järnvägsräls.

Kom på jag har en äldre skogsvagn med rede efter en hästvagn det är ju enklare. Den är lätt och trevlig och sätter man den i rangerkroken i lastaren är den perfekt som liten plattform vid målning.

Avatar Fallback

Re: Flak i trä till skogskärra

550  
#682737 Jo, rena flak kan vara bra att ha, men i detta fallet är det mest tänkt för grus och annat löst. Ska helst vara snabbt att lyfta på för skopan var inte så smidig att koppla. Så det inte tar flera timmar för då blir det inte använt.

Flaket du har måste väga en hel del så det blir väl lite stabilare än tom kärra. Har du hydrauluttag så det räcker, eller har du kopplat in tippkolven på ventilpaketet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flak i trä till skogskärra

JohannesG  
#682742 Ska det byggas i trä rekommenderar jag att botten är av 3" plank. Alldeles för lätt att knäcka 2" om man råkar släppa en sten på. Talar av erfarenhet. 😉 Har ibland lagt en stock vid var sida och 2" plank mellan när vi tagit bort sten ur åkrarna. Och plankorna får bytas lite nu och då en.

En annan modell på flak är att få tag på en mindre plåtsilo och dela denna på mitten. Då får man en balja som en halvmåne. Ett par stockar som stöd under räcker enligt de som kör med sådana.
Jag har en liggandes men har inte kommit till det projektet än.

Användarvisningsbild

Re: Flak i trä till skogskärra

Vardon  
#682749 Jag la gamla svängbrntilen i serie med kranen. Sen har jag en rem att knyta ner tippen på om jag vill tippa när jag flyttar traktorn eller så.

Den syns bakom spakarna.

Användarvisningsbild

Re: Flak i trä till skogskärra

Vardon  
#682750 Men nu stal jag radion till vinschen till hypron, kändes lite overkill med kran, tipp, och radiostyrd vinsch , den får man sköta manuellt nu.

Avatar Fallback

Re: Flak i trä till skogskärra

550  
#682762 Kanske är mer lagom med 2.5" plank, 3" är så grovt?

En gammal farmartank kanske också kan funka, men gäller att hitta i rätt längd. Diametern måste ju vara större än vad skopan öppnar också. Fast jag tror att man har mer nytta av ett flak med plan botten.

Du har nog mer nytta av vinschen på Hypron får man hoppas 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flak i trä till skogskärra

JohannesG  
#682776
550 skrev:Kanske är mer lagom med 2.5" plank, 3" är så grovt?

En gammal farmartank kanske också kan funka, men gäller att hitta i rätt längd. Diametern måste ju vara större än vad skopan öppnar också. Fast jag tror att man har mer nytta av ett flak med plan botten.

Beror ju på hur stora stenar och hur högt man råkar släppa dom. 😉

Plåtbaljan bör ha ungefär samma diameter som bredden mellan stöttorna. Inget att köra pallgods med. Men för jord och grus ska det funka fint.

Avatar Fallback

Re: Flak i trä till skogskärra

550  
#683081 Haha, ja, men du har både starkare och längre kran så jag kanske klarar mig med 2" plank 😉

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).