Verkstan

Byta släpvagnskontakt - haveri

36 inlägg 42568 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681668 Kanske inte riktigt vad han vill ha med elinfällt drag
Har inte kollat under hur mkt plats de finns runt kroken infälld på min

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Klyv Bixby  
#681697 Nej det är ju inte optimalt men funkar ju å besiktiga med iaf 😉

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Gräsmark  
#683068 Tramset är över och besiktningen godkänd. Kontrollen tog 10 sekunder. Hade han sett att det står VOLVO på locket hade det kanske krånglat till sig igen.
En släpvagnskontakt från skroten för 20 kronor, lite anpassning av lockets fäste och det fungerar.
Kostnaden blev en hundradel av BMW:s original.
Dock hävdar jag fortfarande att lockets låsande funktion med 13-polig kontakt är försumbar.

Avatar Fallback

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

550  
#683075
Robertberg skrev:
jannee skrev:Alla besiktningar har en regel.
Ett påpekande i föregående års besiktning ska vara åtgärdat vid nästa (års) besiktning, om inte, är det automatiskt en tvåa.
Besiktningsmannen får upp föregående års påpekande på sin handdator.


Nu fattar jag ingenting, till Ts Gräsmark har Bilbesiktningen sagt att det inte är så det fungerar. Det berättads för bara några inlägg sedan.


Står tydligt att man snarast ska åtgärda sådana anmärkningar. Ett år efter är knappast snarast, men jag tror nog att de kan se anmärkningarna från förra året. Många lätta fel att kontrollera efteråt ger bra klirr i kassan hos besiktningarna. Gäller att inte glömma bort att fixa eftersom det blir ombesiktning även om det är ett skitfel och bilen i övrigt är ok.

Gräsmark skrev:Tramset är över och besiktningen godkänd. Kontrollen tog 10 sekunder. Hade han sett att det står VOLVO på locket hade det kanske krånglat till sig igen.
En släpvagnskontakt från skroten för 20 kronor, lite anpassning av lockets fäste och det fungerar.
Kostnaden blev en hundradel av BMW:s original.
Dock hävdar jag fortfarande att lockets låsande funktion med 13-polig kontakt är försumbar.
1606744522_img_20201130_111217[1].jpg


Där tjänade de lite lätta pengar. Även om en hel besiktning är dyr idag så är det inget mot timpenningen för den 10 sekunders-efterkontrollen...

Användarvisningsbild

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

Gräsmark  
#683095 Blev nog normal timpenning för ett verkstadsbesök. Måste ju gå in och knappa på datorn och ta betalt, så det hela med tog ca 6 minuter.
Dessutom konkurrerar företagen med varandra om godbitarna. Hade fått ett utskick med priset 99kr för efterkontroll.

Avatar Fallback

Re: Byta släpvagnskontakt - haveri

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748352
Torbjörn Johnsen skrev:Här finns kopplingschema och poler som de ska vara enligt Wikipedia:

1586172157_koppling_släpvagnskontakt.png

1586172185_kopplingschema_släpvagnskontakt.png


Och så här såg det ut på min släpvagn. Två av åtta kablar satt rätt, de andra sex fel:
1586172137_cf7710f5-2e88-4a60-a688-1f15bd7f21e9.jpeg

Någon som provat att lägga bygel mellan 12 o 3 enl schemat och fått nån funktion?
Tänder bilen bakljusen själv eller vad händer?
Sitter inte en fullstiftad kontakt på Ifor Williams så den måste bytas för att prova

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).