Motorsåg och handhållet

Har blivit med hus på en ö

67 inlägg 6713 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682964 560. Mitt har gått MÅNGA timmar utan minsta strul. Bra ork och fin att kvista med.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

theswede  
#682967 Beställde 450 nu med extra svärd (15tum) om den går sönder om några år får jag kanske köpa något mer avancerat men känns som att jag kommer att ha så det räcker och blir över. Köpte också skyddsutrustning sånär som på jacka som jag inte sett någon än

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

Avslutat-02  
#682970 Då tipsar jag om jackor på skogma.se de är riktigt bra 👍.

Enda som jag varit ute för som hänt med 2250 /450 är att den verktygslösa kedjespänningen gett upp ganska fort pga för mycket färg..
Men det finns andra kåpor att köpa med vanlig mutter.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

theswede  
#682971
vinterrojarn skrev:Då tipsar jag om jackor på skogma.se de är riktigt bra 👍.

Enda som jag varit ute för som hänt med 2250 /450 är att den verktygslösa kedjespänningen gett upp ganska fort pga för mycket färg..
Men det finns andra kåpor att köpa med vanlig mutter.


Behöver man spgslydd på ovankroppen? Såg HVA arborist men är här helt öppen för förslag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

theswede  
#682972 Menar sågskydd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

Williamm  
#682974
theswede skrev:
vinterrojarn skrev:Då tipsar jag om jackor på skogma.se de är riktigt bra 👍.

Enda som jag varit ute för som hänt med 2250 /450 är att den verktygslösa kedjespänningen gett upp ganska fort pga för mycket färg..
Men det finns andra kåpor att köpa med vanlig mutter.


Behöver man spgslydd på ovankroppen? Såg HVA arborist men är här helt öppen för förslag


Det är inte lag på det i vanligt sågarbete, vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

Avslutat-02  
#682975 Nä det är lag på sågskydd på benen, och fötterna.
Hjälm
Signal jacka.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

theswede  
#682976 Kan lagen är mer inne på huruvida man ska satsa på det eller räcker varsel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

Avslutat-02  
#682977 Nä en Arborist jacka med sågskydd är stel och inte alls så trevlig att hugga i..
Det ska vara lätta och smidiga kläder..
👍

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

Williamm  
#682978
vinterrojarn skrev:Nä det är lag på sågskydd på benen, och fötterna.
Hjälm
Signal jacka.


Hur långt går lagen på signaljaka? ska den vara varselklassad?

Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

Avslutat-02  
#682980 Nja det tror jag inte, jonsered körde ju med reflex bara...
Men är osäker

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682981 En snabbkoll i AFS 2012:1 :
"13 § Den som arbetar med en motorkedjesåg ska använda följande personliga skyddsutrustning:
1. hörselskydd,
2. skyddshjälm,
3. ögonskydd eller ansiktsskydd mot skador genom mekanisk påverkan,
4. skyddskängor eller skyddsstövlar med sågskydd mot skador från motor-sågskedjan,
5. skyddsbyxa eller byxholkar med sågskydd mot skador från motorsågs-kedjan,
6. arbetshandskar och
7. varselkläder på överkroppen.
När en motorkedjesåg används till andra arbeten än fällning eller upparbetning av träd, får undantag från något eller flera av kraven på personlig skyddsutrustning göras om en riskbedömning enligt 5 § visar att en viss typ av skyddsutrustning inte behövs. Punkten 7 gäller inte vid krigsliknande övningar som Försvarsmakten utför."

Således inget krav på klassning. I tillämpningsråden står det:

"Varselkläder är sådan personlig skyddsutrustning, med reflekterande och fluorescerande fält, som är avsedd att öka synbarheten av personer som uppehåller sig i riskområde. Exempel på sådana kläder är varselväst, overall och jacka. Svensk standard ger vägledning vid valet av lämplig personlig skyddsutrustning och hur kraven som ställs på sådan kan uppfyllas. Regler för utförande och användning av personlig skyddsutrustning finns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om utförande av personlig skyddsutrustning, respektive om användning av personlig skyddsutrustning.

Det är viktigt att varselkläder och deras klassning är valda med hänsyn till de risker som förekommer vid varje enskilt arbete.

Det är viktigt att varselkläder är så valda att de underlättar att hitta en skadad person under svåra förhållanden."

Arbetsmiljöverket har i sina tolkningar av kraven i sin broschyr ADI 664 skrivit om en av de tre stora förändringarna i föreskrifterna:
"Krav på varselkläder. Varselkläder är skyddskläder med god synbarhet såväl på dagen som i mörker. Arbetsgivaren ansvarar för att varselkläderna uppfyller gällande krav. (Varselkläder tillverkade enligt standarden SS EN 471 uppfyller kraven.)"

Således inga krav på klassning här heller, bara att om man använder EN471-klassade kläder är det alltid tillräckligt.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682990 Som vanligt så gäller att om man inte är anställd så gör man som man vill. Även om man är på en ö.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

jannee  
#682994 Självbevarelsedriften avgör hur man ska klä sig men även med vad och hur man ska handskas med redskapen.
Kan du inte hantera en motorsåg/röjsåg kan det gå åt helvete även om du pälsar på dig alla upptänkliga skydd.
Smidiga och behagliga skyddskläder är att föredra gentemot de snofsigaste och dyraste märkeskläderna.
Hjälm, skyddsbyxor och skyddsstövlar kommer du långt med, själv klarat mig i över 60 år.
En motorsåg med kastskydd eller triobrake självklart.
Har sett exempel på stadsbor som kommer ut på landet utklädda till reklamnissar för all världens skogskläder/skyddskläder göra bort sig innan de ens startat upp motorsågen.
Först titta och lär, för att senare i ensamhet träna.
Bättre att fråga en gång för mycket än inte fråga alls.
Viktigast trots allt är att du kan behålla lugnet, oroar du dig för vad du ska göra, var feg (förståndig) och strunta då i att göra det.
A och O är sedan att kedjan är vass, riktigt vass, underlättar enormt och förhindrar dig många gånger från att hamna i brydsamma situationer.
Finns knappt något löjligare än de som kommer med en värsting till såg och inte kan bruka den, då bättre med en vanlig "farmarsåg" men vasst filat, en såg som mer eller mindre duger till allt.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

halvproffs  
#682995 "Självbevarelsedriften avgör hur man klär sig"

Kom att tänka på min gamle granne, numera död sen kanske 15 år tillbaka.
Vanliga gummistövlar, blåbyxor och bomullsskjorta, keps med gamla fula hörselskydd. Utrustning i övrigt var en Husqvarna, plåtdunken med bensin och olja, BM 400 med drögar efter. Brun skinnjacka som han tog av sig när huggningen började och tog på sig den när han började köra fram virket han hade huggit.
Likadana kläder på älgjakten, skjortan och skinnjackan, verkade aldrig frysa trots minusgrader många gånger.
En person jag såg upp till många gånger men inte hans huggarutrustning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).