Motorsåg och handhållet

Har blivit med hus på en ö

67 inlägg 6719 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har blivit med hus på en ö

theswede  
#682477 Hej,

Jag har precis köpt en fastighet på en ö där jag kommer att ha behov av en (bensindriven) motorsåg. På ön är det röjning två ggr/år som gäller i gemenskap med andra ö-bor men utöver det så finns det ett kontinuerligt behov (om än litet) att ta hand om det som växer. Motorsågen är tänkt att kunna användas till att dels ta hand om de lite större träden som fallit naturligt, fälla ett fåtal medelstora träd per år och att utöver det användas för att preppa för ved etc.

Jag har kikat på HVA445eii men är också inne på HVA550 (men där vet jag inte vilken modell i så fall). Har läst någonstans här på forumet att 50cc bör man ha och också inte plasthus därför tittar jag på den "större sågen". Vad säger ni experter om tankarna bör jag gå för 550 eller hur ser ni på det hela? Tänker att jag köper en såg och att den sedan kommer hänga med mig resten av livet (om den håller...). Vill ogärna hamna i ett läge där man köper något som inte riktigt räcker till men vill inte heller spendera onödiga belopp om det är osunt.

Ha det!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

Avslutat-02  
#682478 Grattis.
Vad gäller plast i vevhusen så är jag inte lika övertygad om att det är helt fel.
Det som har hänt är :
Olja har läckt och brännt hål i chassiet.
Vevhusen har blivit skeva pga värme.
De har spruckit pga yttre våld.

Men å andra sidan.
Hva 550 har kända fel.
Vevhus som inte är täta.
Insug som läcker.
Datakrångel.
Du kan inget göra åt sågens egen förgasaren ställning om du är på ön...

De har skurit av alla möjliga anledningar.


De nyare är bättre men inte lika smidiga som sin förgångare..

Du ska ha en driftsäker såg om jag fattar dig rätt.

Ja de flesta sågar idag är driftsäkra, men visst det förekommer defekter..
Hva 445 är en trevlig såg.
Hva 450 likaså.
543 är ingen hit...
550 är en normal såg idag, med många goda egenskaper.
545 är inte sämre den.
555 är en av de lite större men tål styck..

Jonsered 2245, 2250 är motsvarighet.
2253 är en 550.
2258 är en 555...

Stihl har ju 241 och 261..
Dessa är fina sågar..

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

Rotvältaren  
#682485 Att fråga på ett forum vilken såg som är lämpligast är som att fråga hur långt ett snöre är, man kan få vilka svar som helst. Men du kanske kan prata lite med folket på ön och fråga vad de kör med, de känner ju till förhållandena och vet vad som krävs av en såg. Kanske du också får tillfälle att känna och klämma på några sågar och på det sättet bilda dig en uppfattning om vad du behöver.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682487 Kolla vad det finns för handlare nära och vad de har att erbjuda.
Tillgång till hjälp är viktigare än märken och modeller.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

theswede  
#682528 Förstår att frågeställningen är komplicerad och att kanske inga tydliga tips kan ges. Vi kan iofs börja med att bara konstatera om 445 är tillräcklig eller inte

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

Erre  
#682530
Rotvältaren skrev:Att fråga på ett forum vilken såg som är lämpligast är som att fråga hur långt ett snöre är, man kan få vilka svar som helst. Men du kanske kan prata lite med folket på ön och fråga vad de kör med, de känner ju till förhållandena och vet vad som krävs av en såg. Kanske du också får tillfälle att känna och klämma på några sågar och på det sättet bilda dig en uppfattning om vad du behöver.

Bra svar. 👍

Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

Avslutat-02  
#682531 Klart den duger..
Hva 40-45, 340,345 har används flitigt genom åren av många huggare och de har gjort sina jobb..
Men är man ute efter mer kraft, mer slit tålighet.. Kunna köra med längre svärd.
Så bör man kolla på annat..

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

theswede  
#682821 När jag tittade på 550xpg mkii såg jag att 560xpg kostar lika mycket, vilken av dessa bör man välja? Dvs andra generationen men mindre eller en större första generations maskin? Såg något klipp på den mindre jag tittade på först och den verkade ha problem med ett relativt litet träd- kanske var fruset eller något annat men var riktigt segt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682822 De väger likt så jag hade tagit 560 om det var jag.

Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682824 Mitt tips, slå til på ei stihl 261. Då blir du fornøyd.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682832
1606640288_261.jpg

$matches[2]


Jag har och har haft olika märken men har fastnat för Stihl ber på vikt/prestanda och lägre pris.
Ska man köra professionellt varje vecka året om i skogen så lär inte kostnaden styra lika hårt
men för en hobbytjofes som mig så känns det vettigt på nåt sätt att inte bränna flera tusen på
något som används alltför sällan så bara det räcker för att rekommendera MS 261 i ditt fall.
Möjligen hade man kunnat tänka sig en mindre och därmed lättare maskin men MS 261 är vettig
som enda såg, i mitt fall har jag kompletterat med en MS 201 som används mer än man tror
mest för att den är så lätt och trevlig att köra med.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

theswede  
#682910 För min del är det inte professionellt, det handlar om att få ved från fallträd. En hel del björk verkar det vara. Jag står fortfarande och väger mellan 445 och nu 560. Stihl har jag läst att det är svårt med service och förstår inte modellerna där, vilka som motsvarar vilka. Läste någonstans att 15tum bör man ha för att fixa ved och även mellan stora träd vilket pekar på en större maskin men är oerfaren med motorsågar så är rådvill

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

Torbjörn Johnsen  
#682914 Beaktat att en proffssåg (typ HVA 550 eller Stihls motsvarande) håller kanske två år för proffsanvändare som kör mer eller mindre heltid så kommer alla de modeller du räknar upp att klara dina behov för lång tid framöver. Har du ett 15-tumssvärd på en hva 550 eller motsvarande Stihl så klarar du allt du behöver men du kommer även att klara dig bra med någon av de billigare modellerna i motsvarande storlek också. Det gäller bara att ha en vass kedja😁

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med hus på en ö

theswede  
#682918 Fixar 445:an biffen 45,7 kubik så kanske den är mindre farlig. Håller den sedan 5 år är jag nöjd. Det är just om man ska gå upp ett snäpp (och typ 3k till) eller köpa den mindre. Så länge det inte blir opraktiskt att kapa för ved för hushållsförbrukning som är det som är mest frekvent är jag nöjd. Tar det ett par minuter längre att fälla ett träd är det inte hela världen då det inte är så många per år det handlar om

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med hus på en ö

Avslutat-02  
#682921 Så länge det inte handlar om att kapa i välta, öfr då blir det inte roligt med en 445 eller en 550.
De är för dåliga på den uppgiften.

Den ena har plast i vevhuset, den andra en dator som inte kan kompensera för den värmen som sker i kapningen i vältan.

Vid kapning i välta rekommenderar jag minst 70cc i övrigt skogsbruk duger 40 cc och uppåt.
Så köp dig en äldre såg på runt 70cc för den kapningen och en modern såg för själva skogsbruket.

Bara hur jag ser på detta efter så många år som återförsäljare av Jonsered och som entreprenör..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).