Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102571 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Avslutat-02  
#682390 Ja så är det tyvärr, och även med det mesta annat också...

Är man lite okunnig men har en glädje att försöka så kan vad som helst hända...
Men även det är en lärdom.. Dyr men en lärdom...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682412 Inte ovanligt vevaxlar ryker av precis där koppling ligger mot flänsen. Ofta för de spännts överdrivet håt i kombination med värme vilket sträcker metallen. När de sen kallnar säger det kling och sågen är delar i ett kostsamt ögonblink.

Klena vevaxlar med förmycket belastning ger ofta den effekten. Har sett många 346, 357 med detta fel, alla med 18" eller 20".

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

HannuRöj  
#682904
1606674047_img_20201129_191006.jpg
Började bli trött om dessa halvautomatiska tanklockorna (man stänger, automatiskt öppnar).
Satt en lång M5 bult i stället av snöre, en plattjärn och fjäder inom tanken.
Målet är att tanklocket inte försvunner - bara oljan läcker. Körde igår tre tankar och den verkar fungera.
Påfyller med en liters automatoljafaska med liten pipa.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Arso  
#751345
HannuRöj skrev:
1606674047_img_20201129_191006.jpg
Började bli trött om dessa halvautomatiska tanklockorna (man stänger, automatiskt öppnar).
Satt en lång M5 bult i stället av snöre, en plattjärn och fjäder inom tanken.
Målet är att tanklocket inte försvunner - bara oljan läcker. Körde igår tre tankar och den verkar fungera.
Påfyller med en liters automatoljafaska med liten pipa.


Fan vad smart. Nästan så jag skulle kopiera iden. Fick ett annat tips, att vända o-ringen. Efter det har den inte öppnat upp igen. Har inte hunnit köra så många tankar än iofs, men innan så var det fan var och varannan tank...

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

HannuRöj  
#751361 😀 Fortfarande fungerar utmärkt. Har aldrig läckt så den fungerar även bättre som ventat.
Det som jag var mest tveksam på början var att gängan inte håller på locket, men har den hållit så här länge i allafall.

Jag tror det är något fel på tanksidan på 201n. På min 260 har jag inte haft problemer med snabblocket, om nu inte räcknas de gånger som jag har påfyllt för mycket olja och locket har vridit fel.

Jag verkligen blev desprät med locket, 2-3 gånger dagligen oljan på byxorna och antalet lockor som försvann var något jag vill inte ens veta.

Att vända o -ringen kan vara bra tips den med. Och spreija WD 40 är väl aldrig fel.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Arso  
#753395
HannuRöj skrev:😀 Fortfarande fungerar utmärkt. Har aldrig läckt så den fungerar även bättre som ventat.
Det som jag var mest tveksam på början var att gängan inte håller på locket, men har den hållit så här länge i allafall.

Jag tror det är något fel på tanksidan på 201n. På min 260 har jag inte haft problemer med snabblocket, om nu inte räcknas de gånger som jag har påfyllt för mycket olja och locket har vridit fel.

Jag verkligen blev desprät med locket, 2-3 gånger dagligen oljan på byxorna och antalet lockor som försvann var något jag vill inte ens veta.

Att vända o -ringen kan vara bra tips den med. Och spreija WD 40 är väl aldrig fel.


Äsch, det höll bara ett tag. Nu öppnar den sig som vanligt igen. Tror det kan funka med lite tjockare o-ring. Bedrövlig konstruktion är det iaf. Upptäckte även att skruven som håller fast bågen bara är dragen i plast. Lite klent måste jag säga. Fick problem med att skruven började krypa ut. Får se om det hjälper med gänglåsning….
Och så har startapparaten börjat strula. Tur att den är så sjukt lättstartad.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Tralsmo  
#753418
Arso skrev:
HannuRöj skrev:😀 Fortfarande fungerar utmärkt. Har aldrig läckt så den fungerar även bättre som ventat.
Det som jag var mest tveksam på början var att gängan inte håller på locket, men har den hållit så här länge i allafall.

Jag tror det är något fel på tanksidan på 201n. På min 260 har jag inte haft problemer med snabblocket, om nu inte räcknas de gånger som jag har påfyllt för mycket olja och locket har vridit fel.

Jag verkligen blev desprät med locket, 2-3 gånger dagligen oljan på byxorna och antalet lockor som försvann var något jag vill inte ens veta.

Att vända o -ringen kan vara bra tips den med. Och spreija WD 40 är väl aldrig fel.


Äsch, det höll bara ett tag. Nu öppnar den sig som vanligt igen. Tror det kan funka med lite tjockare o-ring. Bedrövlig konstruktion är det iaf. Upptäckte även att skruven som håller fast bågen bara är dragen i plast. Lite klent måste jag säga. Fick problem med att skruven började krypa ut. Får se om det hjälper med gänglåsning….
Och så har startapparaten börjat strula. Tur att den är så sjukt lättstartad.




Det där med att skruven till bågen släppte råkade ja ut för på min äldre ms201.
Kan hålla med om att det verkar klent.


Det ja gjorde var att ja borrade upp hålet i sågen till 5mm. Så långt ja vågade. Betydligt längre än den skruven som va original alla fall.
Sen gängade ja me m6 gängtapp till botten.
Och sen fixade ja en m6 insexskruv som var så lång så den nästan gick i botten.
Vill påstå att det där blev betydligt bättre än nytt.

Gänglåsning kan du nog skippa enligt min mening. Funkar inte på plast.

Det där jävla oljelocket ä inte bra på ms201, men man kan ju leva me det eftersom sågen ä så väldigt bra i övrigt.
Att jämföra en ms201 me 550 å 13tum så blir det ju ms201 tveklöst.

Anersimyra skrev i nån tråd att han slagit av skyddet till oljelocket på nån annan stihl ( aluminiumet). Det här ja gjort på denna ms201 ochså. Tror inte det ä problemet.
Bara en dålig konstruktion på locket.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Arso  
#753433
Tralsmo skrev:
Arso skrev:
HannuRöj skrev:😀 Fortfarande fungerar utmärkt. Har aldrig läckt så den fungerar även bättre som ventat.
Det som jag var mest tveksam på början var att gängan inte håller på locket, men har den hållit så här länge i allafall.

Jag tror det är något fel på tanksidan på 201n. På min 260 har jag inte haft problemer med snabblocket, om nu inte räcknas de gånger som jag har påfyllt för mycket olja och locket har vridit fel.

Jag verkligen blev desprät med locket, 2-3 gånger dagligen oljan på byxorna och antalet lockor som försvann var något jag vill inte ens veta.

Att vända o -ringen kan vara bra tips den med. Och spreija WD 40 är väl aldrig fel.


Äsch, det höll bara ett tag. Nu öppnar den sig som vanligt igen. Tror det kan funka med lite tjockare o-ring. Bedrövlig konstruktion är det iaf. Upptäckte även att skruven som håller fast bågen bara är dragen i plast. Lite klent måste jag säga. Fick problem med att skruven började krypa ut. Får se om det hjälper med gänglåsning….
Och så har startapparaten börjat strula. Tur att den är så sjukt lättstartad.




Det där med att skruven till bågen släppte råkade ja ut för på min äldre ms201.
Kan hålla med om att det verkar klent.


Det ja gjorde var att ja borrade upp hålet i sågen till 5mm. Så långt ja vågade. Betydligt längre än den skruven som va original alla fall.
Sen gängade ja me m6 gängtapp till botten.
Och sen fixade ja en m6 insexskruv som var så lång så den nästan gick i botten.
Vill påstå att det där blev betydligt bättre än nytt.

Gänglåsning kan du nog skippa enligt min mening. Funkar inte på plast.


Funkade bättre än utan iaf, än så länge, bara kört två tankar. Bra tips där med det göra djupare hål. Funkar det inte så kör jag på din idé. Lite tröttsamt att släpa med sig en torx 25 till skogen. Fick dra åt vid varje tankning. Nu har jag lärt mig att inte dra i bågen när det sitter lite fast…

Inte lätt att vara amatör alltid.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Bond.J  
#753437 Jag vet inte hur det funkar på MS 201, men jag har en gammal MS200 från 2007 med samma lock, och det har aldrig varit något problem. Den är ful och skalet trasigt då den hamnat i kläm ibland när jag huggit för grovt, men startar och går. Har i och för sig bara huggit ett par hundra fub med den, så det kanske är orsaken. Har samma system på MS 261, och MS 441, som jag huggit mer med, och dessa har jag bytt lock på en gång var. Då har jag också huggit en bra bit över 1000 fub och dessutom kapat mängder med grov ved med MS 441, och runt hälften med Ms261 som är nyare.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758797 Litt problem når eg skal saga med mi 201 om dagen, av og til og i nokre vinkler må eg ‘’vikka’’ saga for at kjedet skal skjera. Er det sverdsporet som er blitt for stort då eller. Er den einaste forklaringa eg kan komma på. Er jo tynne drivlenker på picco super kjedet.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

hfab  
#758816
can skrev:Litt problem når eg skal saga med mi 201 om dagen, av og til og i nokre vinkler må eg ‘’vikka’’ saga for at kjedet skal skjera. Er det sverdsporet som er blitt for stort då eller. Er den einaste forklaringa eg kan komma på. Er jo tynne drivlenker på picco super kjedet.

Har du alltså satt en picco super kedja på sågen? Med svärd för en grövre kedja?
Vickar kedjan i spåret blir det hopplöst att såga

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

olli  
#758846 Ny fråga om denna såg.
Sågen går jättebra på alla varv utom fullgas, då den verkar få för lite bränsle och "storknar".
Fråga: finns det möjlighet att manuellt justera högfartsmunstycke eller vad kan jag göra?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758851 Behöver man vickasågen fram och tillbaks för den ska skära är det ibland felaktig underställning.
Sidledsvickande för den ska skära är ofta nåt med svärd och banor eller skadad, kanske ovass i hörna/sidoplatta på skärtand.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Äboda  
#759561
olli skrev:Ny fråga om denna såg.
Sågen går jättebra på alla varv utom fullgas, då den verkar få för lite bränsle och "storknar".
Fråga: finns det möjlighet att manuellt justera högfartsmunstycke eller vad kan jag göra?

Kolla bränsletillförseln, rent filter och hel slang. Det finns även ett litet filter inne i förgasaren som jag fått lov att göra rent vid något tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

HannuRöj  
#759574 Dagens Service
Sil inne i förgasaren, var felet på min också. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).