Skördare

Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

10 inlägg 5753 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68228 Har ett lurigt fel på Valmet, vet ej om det e pumprelaterat, eller datorstyrt:
Asså.. På en lättkvistad stam mellan 100 - 20 mm, kan matningen "pausa" en microsekund (den stannar upp, å fortsätter direkt) efter att den matat ca 280 cm av 460 cm längd. Någon som känner igen detta?

Jag kör bara ett sortiment / trädslag, allt blir massa eller energi så det kvittar.
Har (tror jag) kollat alla ställen i MaxiA (är väl samma som SilviA) och tvingat Maxin att köra längd 460 + övermål/kapfönster 10 cm, ner till 20 mm i topp, borde väl va enkelt å bra.
Men kan det bli tveksamheter ändå, som gör att datorn velar (som jag själv inför maskinbytet i somras)?

Har det någon betydelse att matningshastigheten i datorn ibland visar 52-55 dm/sekund? :grin: :grin: :grin:

Det e en nyare programvara i maskin, jag kan "redigera aktiv prislista", men kommer alla ändringar med i aktivt område då - eller måste man starta ett nytt - har kört samma sen i Augusti nu -??
**Saknar min Aptor 20**



   TS
Avatar Fallback

Re: Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68264 Jag känner igen det där... Är det så att den "pausar" till just i det ögonblick då apteringsförslaget kommer upp i rutan?
Våran .4a gjorde sådär med förra programmet vi hade men nu är det borta.
Vetttusan om det har nåt med prisliste intställningarna att göra eller om det helt enkelt är att den funderar just ett halv ögonblick över hur den ska aptera.
Våran valmet tekniker trodde att den där pausen var ett fenomen .3an fick just för att datorn tänkte på apteringsförslaget en millisekund, för lite kräm i datorn helt enkelt.

Hur har du gjort med massan i Maxi A? Jag brukar göra så att jag kollar vilket pris som är det högsta i 50 mm kolumnen och sen sätter jag det priset på alla längder.
Sen brukar vi göra en 35 mm diaklass också och sätta ett pris där rakt av på tex 55 kr (bara för att det är enkelt att trycka två femmor) automatiken drar ut topparna rätt bra då + att man slipper lump på skärmen.

Sen går jag på övriga inställningar och lägger inte önskad massa längd under längd vid frikap.

PÅ .4an blir det då bra om man gör så, tycker det borde funka på en .3a också men våran gamla var för gammal för att ha maxi A så jag vet inte.

Men den där micropausen kan hända du får leva med tyvärr... Men vad jag kan komma ihåg så tror jag bara man kunde märka det på våran gamla ibland på rotstockar det blev timmer ifrån. Har då inte för mig att den gjorde det på massaveden.

Användarvisningsbild

Re: Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68269 Går det inte å prova med att ändra förprognos längden eller hur dom kallar den.
Så att datorn inte kalkylerar så mycke på apeteringsförslaget.

Avatar Fallback

Re: Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68280 Först: Har för mig att du skrev nånstans att du hade två boxar mellan aggregatet och datorn kan det sakta ner tänk hastigheten? Har du mycket filer i vcu:n så blir den grymt seg på att räkna ut vad som ska göras, bäst är att bara ha .apt filen du kör på och 1 .prd och en.drf där.
Andra saker att kolla på:Vad står Inmätt längd före prognos på? bör va så lång som möjligt dock ej över kortaste längden som apteras ex. görs kubb i 3,10 kan en stå på 290-300.
Prognos grundande längd brukade vi ha runt 10meter lite beroende på.
massa matrisen är lämpligast att ha som valmet 890 skriver med önskad länd på nåt lämpligt typ 460 i gallring, om du sätter kapfönstret till 25cm delar du massan grymt snabbt i farten med knappen för kap vid närmaste kortare modul. Vad har du ställt för startkvalite och vad är massa?

Användarvisningsbild

Re: Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68290 Va underbart med hjälpsamt folk som kan Maxi.. Jag e ju helt GRÖN på den.. hehe

Har inte så mkt koll på vad jag har för inställningar, ska kolla detdär med prognosen.
Tror VCU är ganska tom, då maskinen var installerad med ny VBU när ja köpte den..
Har nog satt allt till samma kvalitet - 7 - om nu de e rätt..

Har även funderat på om jag inte ska köpa en halvdag med Sweloginstruktör oxo.. Hmm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

skogsjan695xl  
#68299 Det kan vara med den boxen som är mellan dator och agg, 901an jag körde hade vi ju ett SP 451 och den var grymt seg om man körde med 2dia givare, kopplade man bort en så gick det fint sen. Visserligen var det en .2a och hade därmed ett äldre dator program så det kan ha varit därför.

Avatar Fallback

Re: Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68305 Rutan där i maxi A kan det stå prognoslängd?? hmm den den har vi iaf på 300 och 900 har jag för mig, kan kolla på måndag vad det står där egentligen.
Prova också som dom säger ovan rensa bort gammalt skräp, kanske ligger kvar massa gamla grejer.

Att ta ut en instruktör brukar inte vara dumt, du kan säkert lära dig en hel del + att dom bruakr vara duktiga på att trimma in maskinen.

Avatar Fallback

Re: Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68307 Valmet har haft vissa problem med dom "mellanboxarna" till SP o LM bland annat. Kan vara nåt som spökar där...
Men jag skulle absolut rekommendera att ta ut en instruktör som förklarar allt för dig från grunden. Väl investerade pengar. Vi hade ute en kille som heter tomas persson (TP Resurs) och var helt makalöst duktigt! Han hjälpte dels till att ställa in allt men framförallt förklarade han vad alla justeringar hade för faktisk verkan.

Användarvisningsbild

Re: Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94338 Nu äre slut på störande ofrivilliga MicroPauser - det fanns en inställning djupt nere i Maxin - "maxmalhastighetsbegränsning" eller nått liknande som var satt på 50 dm/sekund.. Vem f_n vill åka så sakta?? :)

Nu står den på 70dm/sek, å allt virke flyter fint igenom utan avbrott!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan det bli fel på matningen av en prislista / Maxi ??

Henningway  
#103041
zeaflower skrev:Valmet har haft vissa problem med dom "mellanboxarna" till SP o LM bland annat. Kan vara nåt som spökar där...
Men jag skulle absolut rekommendera att ta ut en instruktör som förklarar allt för dig från grunden. Väl investerade pengar. Vi hade ute en kille som heter tomas persson (TP Resurs) och var helt makalöst duktigt! Han hjälpte dels till att ställa in allt men framförallt förklarade han vad alla justeringar hade för faktisk verkan.


Nja, det är knappast så att Valmet haft något problem med mellanboxarna! Däremot så har SP och LM haft problem! :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).