Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761425 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Williamm  
#682780
vinterrojarn skrev:
Nej, men om det kan bli det vore det intressant.

Det blev en TUTA!
1606585213__mg_0105.jpg
1606585222__mg_0101.jpg


Jodå visst kan det bli en sådan..
Man får göra en anslutning som passar sågar, och montera på en slang som passar kopplingen.
Sedan använder man manometern till att kunna läsa av trycket och hur snabbt det sjunker...[/quote]

Tack! Jag ska testa.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Williamm  
#682782 [quote="HannuRöj"
🤣 Som bästa tid att tuuuu-uta är kl 04..
Berätta gärna hur reagerade grannen.[/quote]

Vilka grannar? Dom flytta redan när jag startade motorsågen 🤣

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Williamm  
#682792
johan eriksson skrev:Kockums Tyfon är ett måste i varje hem.
Sambon håller inte med mig 🤣
Hon hoppar högt när jag tutar till lite snabbt, och då har hon inte varit närmre än 15-20meter än, utomhus...



Min låter annorlunda, den kommer troligtvis från ett stenbrott som sprängvarnare.

Men kameran och datorn räcker inte till för ljudet, här är den:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

fendt311  
#682798
JensSkoog skrev:När man inte har överskott av plats får man planera så att man kan använda samma golvplatsen för ett antal olika föremål, @fendt311.
1606593200_verkstedbenkehylle_(2).jpg

Det här är en bild av min rullande sågmekarbänk. Snabbt att skuva undan när annat behöver göras.
Den är 120 cm hög - bra mekarhöjd när man står och jobbar med sågar och andra småsaker. Senn är topplattan 38 cm djup och hyllorna under 32 djupa, och bänken är 85 cm lång, med en extra hylla för slipen på ena ändan.
Har en liknande för allt som har med svets och metallarbete. Den är bara
85 cm hög, och har en tjock ekskiva som topp.

Blir till att bygga något liknande. Ganska smart bänk du gjort. Har ett par gammla skruvstäd som bara ligger. Skulle passa bra på en sådan bänk. Plus att man har några större pivåhjul i stål som bara ligger. Nu är bänken på gång i huvudet. Fast det är klart. Frun brukar säga ibland. Du har ju inget tänk i huvudet. Nu kan jag svara frun. JO! Nu har jag en bänk där.😂

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

tallen100  
#682804
HannuRöj skrev:
williamm skrev:
Nej, men om det kan bli det vore det intressant.

Det blev en TUTA!
1606585213__mg_0105.jpg
1606585222__mg_0101.jpg

🤣 Som bästa tid att tuuuu-uta är kl 04..
Berätta gärna hur reagerade grannen.






Ja och sen provar du 04 igen dagen efter, och ser om grannen reagerar på samma sätt😇

Avatar Fallback
granskog  
#682805 Ett jake fäste till min leksaksskördare 🤔

Användarvisningsbild
Kallkällene  
#682807
granskog skrev:Ett jake fäste till min leksaksskördare 🤔


Intressant, har du fler bilder ? funderar på om Jake fäste är det man ska satsa på, har en N103 med twintrac på

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#682811
fendt311 skrev:........
Frun brukar säga ibland. Du har ju inget tänk i huvudet. Nu kan jag svara frun. JO! Nu har jag en bänk där.😂

Den var bra :-bd :-bd
Min fru säger: Om du har någon tänk i huvudet, så är det bara
motorsåg, skog och senn motorsåg." :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

johan eriksson  
#682818
williamm skrev:
johan eriksson skrev:Kockums Tyfon är ett måste i varje hem.
Sambon håller inte med mig 🤣
Hon hoppar högt när jag tutar till lite snabbt, och då har hon inte varit närmre än 15-20meter än, utomhus...



Min låter annorlunda, den kommer troligtvis från ett stenbrott som sprängvarnare.

Men kameran och datorn räcker inte till för ljudet, här är den:


Finns ganska många varianter på tyfoner, min har en förhållandevis hög frekvens. Förra ägaren var Vägverket och den hade samma tryckluftsanslutning som dom har på borrhandskarna, så den är använd för att signalera vid sprängning.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682828
granskog skrev:Ett jake fäste till min leksaksskördare 🤔

Är du fundersam över investeringen?
Haft den i 3p innan?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Williamm  
#682840
johan eriksson skrev:
williamm skrev:
johan eriksson skrev:Kockums Tyfon är ett måste i varje hem.
Sambon håller inte med mig 🤣
Hon hoppar högt när jag tutar till lite snabbt, och då har hon inte varit närmre än 15-20meter än, utomhus...



Min låter annorlunda, den kommer troligtvis från ett stenbrott som sprängvarnare.

Men kameran och datorn räcker inte till för ljudet, här är den:


Finns ganska många varianter på tyfoner, min har en förhållandevis hög frekvens. Förra ägaren var Vägverket och den hade samma tryckluftsanslutning som dom har på borrhandskarna, så den är använd för att signalera vid sprängning.


När jag kollade såg jag att det fanns ganska många Kockum tyfoner. Min är troligen en 75/400.
Det satt en nippel med vanlig tryckluftsmaskins-anslitningsgäng i ena änden och grövre typ tändstiftsgäng i andra.

Avatar Fallback
granskog  
#682905 Har bara dom här bilderna kan fixa fler då jag får tid

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682928 Är de en hembyggd variant eller patus eller kanske Ölmstad?
Ser inte riktigt ut som Jake 🤔
Förresten hur gillar du att få upp vinschen på kranen?
Jag blev lite kluven på de montaget på min egen, högt att nå kroken och lite dumt att dra åt de andra (de hållet som inte blocket sitter på)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#682946
gnisten83 skrev:Är de en hembyggd variant eller patus eller kanske Ölmstad?
Ser inte riktigt ut som Jake 🤔
Förresten hur gillar du att få upp vinschen på kranen?
Jag blev lite kluven på de montaget på min egen, högt att nå kroken och lite dumt att dra åt de andra (de hållet som inte blocket sitter på)

Jag hade samma tankar som du, men valde att sätta den på kranen. Hittade inte någon mer skyddad plats heller. Men planerar nu sätta ett block på bommen precis vid krantornet. just för att den ska vara lättare att nå plus att det blir lättare att dra från alla håll utan att först sätta kranen exakt rätt.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

granskog  
#683195 Det är hembygd 25 mm plåt i armarna 45mm i kran platta holkar på bakaxel och armar fram till lastarfästena funkar skitbra kostnad ca10000kr +en jävla massa svettning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).