Motorsåg och handhållet

Tankar kring jonsered 2051

367 inlägg 42543 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Rotvältaren  
#681879
totte skrev:55:an är en s k farmarsåg. Precis som sagts, lite sävlig men stark, med bra vridmoment. Mycket tålig och robust.

Inte den såg man först väljer för normal gallring, även om den funkar för det. Gör sig bäst på vedbacken och för fällning och kapning. Passar bra för jobb med risiga gårdsträd, knotiga björkar, åkerkantsgranar, fula tallar och allt annat där råstyrka spöar ettriga varv.


Inte alla som har att välja och då kör man med vad man har...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Avslutat-02  
#681880 Fälla med 55 och kvista med 510ccs?
Verkar jobbigt.. Att hålla på och byta..

Nä blir nog min modifierade hela tiden... 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Rotvältaren  
#681882 Nej den jag fäller med så kvistar jag med.

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Avslutat-02  
#681883
Rotvältaren skrev:Nej den jag fäller med så kvistar jag med.

Precis..
Men jag vet att det finns folk som härjar runt och byter..

Jag kan ta reserven om det tar slut på soppa och har halva trädet kvar.. Men då tankar jag båda samtidigt...

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681884 Visst kan det vara klokt o ha två såg att byta med. Ingen höjdare att fälla grovt me klen såg.
Roligare att kvista med mindre såg än större.

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Hepo  
#682228 Hej jag har 8 kugg drev på 2051 2054 som dom är byggda för om man då sätter på 7 kugg kan man gå upp 2 tum på svärdet? så 7 kugg 18(ska vara 17 annars är det 3tum vet ej om det finns) tum är samma belastning för motorn som 8 kugg 15? alltså tvärtom mot tex 254 som är byggd för 7 då 13 å 8 är samma som 7 å15. nu tänker jag inte sätta på 18 svärd på 51 54 utan kör 15 har en 266 med 20 å 7kugg , var bara en fundering fick nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682265 Håll du dig till 13-15". Det är nog klokast. Går du ner en kugg kan den ha ha 16" men risker att det blir överbelastat/varms ökar mer per tum än vad det tas i kraft.

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Hepo  
#682669 Hej har prblem med 2051an justerade in den i stock och då varade den ca 12500 några dagar senare när jag startar den så varvar den 14tusen vilket är för mycket och för magert då justera ner till 12500 i l luften då låter den bra. Nu idag när startade den så var uppe i 14000i gen. det är bra o stabil tomgång när jag läger den på sida till sida har kollat insugsgummit var mjukt å bra. funderar på byta membran när jag har lös förgasaren och soppa slang .Vad kan det vara som gör att den ändrar inställning. vill inte ställa den på samlarhyllan då jag gillar den å vill använda den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Joakim S  
#682695
Hepo skrev:Hej har prblem med 2051an justerade in den i stock och då varade den ca 12500 några dagar senare när jag startar den så varvar den 14tusen vilket är för mycket och för magert då justera ner till 12500 i l luften då låter den bra. Nu idag när startade den så var uppe i 14000i gen. det är bra o stabil tomgång när jag läger den på sida till sida har kollat insugsgummit var mjukt å bra. funderar på byta membran när jag har lös förgasaren och soppa slang .Vad kan det vara som gör att den ändrar inställning. vill inte ställa den på samlarhyllan då jag gillar den å vill använda den.

Men hamnar du längre och längre ut på H-skruven eller? Om du även ställde ner den idag, så har du väl skruvat ut H-skruven 2 gånger. Vad är den på nu?

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682699 Ska de gå som bäst ska de ligga precis så du hör de taktar obelastat med svärd o kedja monterad.
Annars går de lätt för högt och går varma vid belastning.

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Hepo  
#682758
Joakim S skrev:
Hepo skrev:Hej har prblem med 2051an justerade in den i stock och då varade den ca 12500 några dagar senare när jag startar den så varvar den 14tusen vilket är för mycket och för magert då justera ner till 12500 i l luften då låter den bra. Nu idag när startade den så var uppe i 14000i gen. det är bra o stabil tomgång när jag läger den på sida till sida har kollat insugsgummit var mjukt å bra. funderar på byta membran när jag har lös förgasaren och soppa slang .Vad kan det vara som gör att den ändrar inställning. vill inte ställa den på samlarhyllan då jag gillar den å vill använda den.

Men hamnar du längre och längre ut på H-skruven eller? Om du även ställde ner den idag, så har du väl skruvat ut H-skruven 2 gånger. Vad är den på nu?

hej det är så att jag några dagar efter jag justerade i stocken så var den uppe i 14tusen justera ner 12500 ca gasade lite mer då sjönk varvtalet mera så då fick jag skruva in H skruven så jag fick upp den 12500 i dag när jag provkörde var 14tusen. Det är som att jag först får skruva ut H skruven för å sänka varvtalet för senare skruva in den igen för höja varvtalet. ska byta membran hoppas det blir bra å soppaslangen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

totte  
#682761 Efter att ha kollat membran och slang, om den fortfarande inte är stabil så kan det vara en luftläcka, antingen i anslutningen av förgasaren eller dåliga vevaxeltätningar. Kolla för den delen att cylinderskruvarna inte har lossnat.

Kör inte med sågen förrän du redat ut problemet. Kan bli totalhavererad kolv och cylinder i värsta fall när den går för magert.

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Hepo  
#682836 Hej ska kolla om om cylinder är lös o måste man låssa överdelen av vevhuset för komma åt skruvarna? hoppas verkligen att inte insugsgummit är dåligt för det har utgått men då brukar ju tomgången vara hög å går inte ställa ner hur än mycket man skruvar ut t bland anat, ska beställa en ny ring den man skruvar fast förgasrn på, var dåliga gängor den fanns när kolla på nätet 503 66 93-01. kan man byta innpulsslangen utan att tös cylinder. insugsgummit får nog ta lös.
file:///C:/Users/Admin/Downloads/JONI1993_AAaa_I9300011_%20(3).pdf det är 2051 på denna skiss jag har. man märker att 2051 är modernare en husqvarna 254 när man skruvar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Avslutat-02  
#682837
JONI2000_AAaa_I0000049_-2.pdf


Hittade en från 2000..

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Avslutat-02  
#682838 503 18 43-01 insugsröret.

5031843-01 (Tätningsrör) - Hans Eriksson i Frövi AB
https://www.hanseriksson.se/produkt/503 ... tningsror/

Dessa verkar ha..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).