Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2689 inlägg 498894 visningar 106 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#681508 Har du nån extrautrustning som använder parkeringen som strömkälla, mycket ofta beror elfelen på extra grejer som skruvas på under åren.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#681610 Ja sånt är inte ovanligt men inte i detta fallet

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#682230
Fredi skrev:Här är följande version, mät vid märkt plugg.Edit: fel plugg märkt
1605295297_img_20201113_212108.jpg

Gott om plats var det ont om där. Får skaffa en 90° böj om jag ska kunna mäta på den.
Är det troligt att det kan vara för lågt tryck till diffspärren?
Slitage av lamellerna låter otroligt tänker jag?? Vid normal körning slirar det ju aldrig.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#682572 Kan vara trångt jo, det är samma plugg från vilken slangen går till framaxeln om den har hi-lock diff fram. Konstigt nog om lamellerna skulle vara slitna? Kan vara lågt tryck om ventilen läcker invändigt eller förbindelsen mellan ventil och diff inne i växellådan. Har du kollat vad lågtrycket är till ventilblocket när du kopplar in spärren. Det skall hållas precis vid samma tryck, eventuellt en liten svacka precis när du kopplar in spärren?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#682637 Lågtrycket till ventilblocket höll sig stabilt på 18bar när jag mätte som du sa. Vad jag kunnat utläsa skall min modell ha 18-19bar, så skulle då eventuellt kunna vara 1bar högre. Men detta är ju systemtrycket, är ju inte omöjligt att trycket av någon anledning är lägre till diffen, hur troligt det är vet jag dock inte.
Men äldre skulle ha något högre tryck, 21-23bar. Hur kommer detta sig? Andra lamellpaket?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682639 Hade du de trycket med diffen inkopplad med?
Märker du nån skillnad när du har diffen inkopplad vid körning, typ svängradien blir större?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#682642
gnisten83 skrev:Hade du de trycket med diffen inkopplad med?
Märker du nån skillnad när du har diffen inkopplad vid körning, typ svängradien blir större?

Ja precis. Samma tryck med spärren inkopplad.
Ja, man känner tydligt att spärren läggs i och ur. Svänger något sämre med diffen i och obelastad traktor, med plogen går den nästan rakt fram. Och den gör ett tydligt ryck tillbaka till rätt kurs när man lägger ur diffspärren.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#684000 Mätte idag. Får samma tryck när jag mäter på diffen, 18bar vid 1500varv. ca 0,5bar lägre vid tomgång. Så detta verkar vara rätt. Det tog dock ca 6s för trycket att komma upp till 18 bar efter jag tryckt på knappen. Men Oljan var förvisso inte helt varm, men den fördröjningen kan ju göra att det lättare slirar innan den helt gått i.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#684029 Ganska lång tid verkar det ta för trycket att stiga? Dock har ventilblocket en 1,2 eller 2 mm strypning i kanalen(beroende av årsmodell) till spärren så kanske helt normalt att det stiger så långsamt?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685495 Har en fundering om min 6400, när jag stått stilla och kopplar och lägger i växel kan jag känna ett litet ryck i traktorn just när jag lägger i växeln.. inga problem att växla eller koppla ur just bara att man kan känna i traktorn när man lägger i växel stillastående.. Är detta normalt eller håller något på och gå sönder?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Blondin 750  
#685508 Jag tror att det beror på vilken av växelspakarna som är lagd i friläge när du står still, det är olika många drev och axlar som roterar i växellådan vid olika ”neutrallägen”. Testa om det är skillnad och testa även och håll ner kopplingen några sekunder till innan du lägger i växeln.
Jag har haft liknande iakttagelse på min tidigare 8050, min nuvarande 900 och även på min Mb-trac.
Om jag har förstått det rätt så slits synkningarna mer för det är dessa som bromsar axlarnas/drevens rotation så det är en god idé att inte ha så bråttom iväg.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685514 Lägger främst F/B i neutral när jag kranar.. borde inte allt i lådan vara stilla när man kopplat eller tänker jag fel?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Blondin 750  
#685520 När kopplingen är uppe så snurrar ingående axeln i växellådan och beroende på vilken spak som är i neutral så snurrar en eller flera axlar som skapar rörelseenergin som överförs via synkningarna till utgående axeln. Det är den lilla rörelseenergin som får traktorn att vilja ”dra” lite när man rör växelspaken. Det är i alla fall min teori.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#686275 Här är bilder på kopplingsmekanismen.
Trasigt är det.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#686283 Jo trasigt är det nog ordentligt de där 😢 Inte konstigt om de inte frikopplar. Du behöver lite nya delar så är det i nyskick igen 😀 Minst dessa: lager VLA9233 (10x14x12),vippa V32886500, kanske nån ny axel V32886100. Alla nållager i mekanismen är samma enligt reservdelsboken. Finns även 1 lager uppe vid pedalen kolla att även det är i skick och smort.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).