Motorsåg och handhållet

Trasig x-cut

16 inlägg 3213 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trasig x-cut

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682249
1606343023_img_20201125_221941.jpg


Goderafton!
Jag har i år råkat ut för att en kedja gått sönder i en länk, tänkte att sånt väl händer.
Men så hände det igen, då började jag undra, och så ytterligare en gång. Alltså tre olika kedjor på samma år 🤔
Ser ut som att det är en skärlänk med ryttare som havererat. Den tredje kedjan har tyvärr redan gått till återvinningen.

Jag sågar inga ohemula mängder, typ hobbyhugger vintertid max 200 fub om året, tycker inte att jag gör något fel, alltid svärdskydd på när sågen inte används o.s.v.
Använder Mio mineral och slipar på Oregon slip.

Kanske att liknande hänt mig max en gång tidigare.
Är detta ett känt fel?

Köpte fem kedjor för 500 kr på Elmia för några år sedan, tror det var rätt så tätt efter lanseringen av x-cut, eventuellt härrör dessa kedjor från det köpet.

Nån mer med samma problem?

F.ö rätt svårt att se defekten, trots att jag visste vilka kedjor det gällde så fick jag stå och glo en bra stund innan jag såg felet igen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trasig x-cut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682263 Ryttare saknas. Byt skärtanden. Inget bra o köra med eftersom olycksrisk är mycket större.

Ibland blir det så.

Användarvisningsbild

Re: Trasig x-cut

MrOlsson  
#682290 Jobbade hos en hva återförsäljare när x-cut lanserades. Vet att vi hade några kunder med liknande haveri på kedjan. Hva bytte utan knussel ut kedjan kostnadsfritt mot en ny.
Det va en kortare period som det här inträffade, jag kör själv x-cut på 560in och har inte haft några problem.

Användarvisningsbild

Re: Trasig x-cut

totte  
#682310 Inte helt ovanligt att det inträffar tillfälliga tillverkningsproblem med stålkvalitet och/eller härdning, sånt har hörts om i olika sammanhang. Eftersom alla kedjorna antas vara köpta samtidigt är det rätt trolig förklaring, vilket väl stöds av vad MrOlsson skrev.

Avatar Fallback

Re: Trasig x-cut

Nonkan  
#682608 Kolla om det står tillverkningsår/vecka någonstans på kartongen. Lär vara samma.

Är väl ingen mening med att byta tand om det är seriefel.
Tror alla x-cut flaggas för retur i garantisystemet fortfarande om man skriver reklamationsärende på dem, men är inte säker på de här .325 1,3 mm, de har ju ändå hängt med några år.

Vad jag upplever är det jämn och bra tillverkningskvalitet. Största problemet vi har är att kartongerna är limmade och svåra att öppna om man bara ska jämföra kedja eller så. Troligen USA-marknaden som är boven där :)

Avatar Fallback

Re: Trasig x-cut

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682666 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Trasig x-cut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682701 Det är ofta man sett det blitt lite konstigt i nya modeller av kedjor och tillverkare.
Viktigast är att inte köra med kass kedja.
Jag hade bytt skärtanden och kört vidare. Oftast enstaka tänder på korta kedjor.

Avatar Fallback

Re: Trasig x-cut

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682929 Troligtvis hör iaf två av de havererade kedjorna ihop med dessa, går datum att utläsa här?

1606682420_img_20201129_213613.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig x-cut

Avslutat-02  
#682934 Nej men vilket parti de tillhör i tillverkningen..
Så tillverkaren kan svara i frågan om reklamation...

Avatar Fallback

Re: Trasig x-cut

Nonkan  
#683228 Det där är ju gamla förpackningen med tejpbit. Någon tidig serie i alla fall.

Jag hade inte orkat rådda i det och hade kasserat dem.

Känner du dig osäker så släng dem, annars kör på o går de av så gör de. Brukar inte vara någon större fara så länge fångtapp är hel och ingen står framför.

Ekonomiska förlusten är försumbar och är det ett parti förseriekedjor så har nog Husqvarna rättat till ev kvalitetsproblem från den för flera år sedan.

Lite som att få mögliga jordgubbar i botten på asken, en smula surt om det är midsommarafton men inget att gå och bli bitter över på längre sikt. 🙂

Avatar Fallback

Re: Trasig x-cut

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683237 Jag var mest förundrad över vad som har hänt, jag har vart jättenöjd med x-cut och varken hört eller läst ett dåligt ord.
Så under bara några månaders användning havererar tre kedjor. Två där jag bara ser att en bit länk är borta, en tredje där en ryttare pekar ut åt sidan och går av in till niten när jag försöker böja tillbaka den.

Ponera att kedjorna var köpta för 100 kr/st och halvslitna, då är förlusten typ 150 kr........jag är som sagt mest förvånad.
Kommer resterande tre bete sig lika så okej, 300 kr förlust och förhoppningsvis klarar man sig helskinnad. 😇

Kvittot var lätthittat i.o.m jag visste att de var köpte på Elmia -17, 80 kr + m blir det ju t.o.m. 🙃

Gårdsman var det som sålde, "SP33G 56DL BOX ROW"

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig x-cut

isteskog  
#683240 Har råkat ut några gånger att en skärtand gått av. Händer när kedjan är 2/3 delssliten..

Användarvisningsbild

Re: Trasig x-cut

halvproffs  
#683241 Ingen av mina x-cutkedjor har gått sönder 👍 .

Avatar Fallback

Re: Trasig x-cut

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683242 Händer då och då. Särskilt om man filar ryttarna hårt. Då får kedjan tillbringa resten av livet på vedbacken. Eller får straffarbeta med att kapa höga stubbar i stickvägar.

Avatar Fallback

Re: Trasig x-cut

isteskog  
#683245
Skogsola skrev:Händer då och då. Särskilt om man filar ryttarna hårt. Då får kedjan tillbringa resten av livet på vedbacken. Eller får straffarbeta med att kapa höga stubbar i stickvägar.

Slänger mina kedjor som en tand gått av på, gillar inte vibrationerna som blir när det fattas en tand.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).