Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman S620 Comfort

30 inlägg 12717 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#651105 En liten tråduppdatering..

Igår fick jag hem dikesskopan! De gjorde även en liten uppdatering av slangdragningen, men effekten av den när man kör med skördaraggregatet kan jag inte säga så mycket om då skopan åkte på :)

1592545536_104448039_3035219886573071_2131263612770333005_n.jpg

Tanken var ju att jag skulle frilägga trumman för att använda den på ett annat ställe då det ska ner en större trumma här.. Men det gick ju så där.. Tänderna på skopan var visst lite för effektiva =)

1592545537_104288292_547411285946860_1760022697653026812_n.jpg

Sen blev det lite dikesrensning fram tills att jag insåg att jag suttit lite för länge och det inte är jättebra för ryggen att sitta lite småvriden hela tiden =) Stolen går ju att snurra åt höger för att komma in och ut, så kunde iaf sitta snett ner mod diket och minska vridningen i ryggen :)

Roligt att kunna använda den till annat sommartid än att jaga barkborreträd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman S620 Comfort

hallingland  
#658546 Usch, jag blir på tok för avundsjuk... jag får nog gå ut i skogen med 535fbx:en på ryggen och avreagera mig något hektar...

JerryH, kan du ge lite info om vad du har framför dig? Du nämner 1:a och 2:a gallringar... Hur mycket har du att göra de närmsta 5-10 åren av den sorternas jobb?

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#658553 Sådana saker vill jag inte tänka på, då är det lätt att se att det inte var den bästa investeringen jag gjort =D

Men, mer seriöst. Ca 200-300fub om året som maskinen kommer köra. Så maskinen kommer inte ens köra ner virke för att betala sig själv. Dock så jobbar jag på mitt "riktiga" jobb mån-tors och hade aldrig haft en chans att hinna med skogen på fredagar + lite helger om jag skulle manuellhugga själv. Visst hade det varit mer ekonomiskt att leja bort all gallring istället, men jag hade också haft en mer sönderkörd skog jämfört med nu.

Så med maskinen blir det istället:
* Roligare att hugga i skogen.
* Mycket säkrare att hugga i skogen.
* Behöver inte lägga hela helgerna i skogen och är inte slutkörd när jag stiger in på kontoret på måndagen.
* Roligt att komma tillbaka till en skog som gallrades förra vintern och där är obefintliga spår av att det var maskingallrat.

När jag tog över så var grannens barn inte intresserade av att ta över hans ställe utan tom uttryckt att de tyckte han skulle "sälja skiten", så då framfördes intresset av att köpa loss skogen då våra skiften går om varandra och delar skogsvägar. Men sen kom sonen på andra tankar och tog över stället och löste ut sin syster. Så då blev det maskinen istället. Och så här i efterhand känns det rätt då mer skog utan maskinen hade blivit att ta in hjälp, medan nu kan jag sköta min skog, och den dagen min egen gallring är klar så har kanske grannen gått bort och sonen kan tänka sig sälja skogen =P (Sonen är 6e generationen på gården, så min lilla teori är att han svängde för att han och systern insåg hur mycket det betydde för pappan, för det är knappast pga ett brinnande skogsintresse han tagit över då han knappt syns till där).

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman S620 Comfort

hallingland  
#658559 Tack för infon!

Jag tänkte inte på det ekonomiska (det finns gott om trådar som tar upp det) utan snarare på hur mycket du själv ser att den kommer användas. Mao, hur mycket kul arbete du har framåt...
Det låter som ett väldigt bra val - och om inte annat så är det ju guldinfo för oss andra på forumet att få ta del av (och dregla)... :)

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#658563 Där har ju levererats en del maskiner i år och kommer så fortsätta göras året ut, så är nog inte omöjligt att det dyker upp fler på forumet som kör den och kan rapportera :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#659411 Tog denna bilden häromdagen o slog mig att den kanske kunde slängas in i detta trådet.
Aggregatet är max 30cm fällning och 25cm kvistning.

1596390670_2020-08-02_19_47_07-dsc_0845_-_kopia_-_paint.png


Trädet ovan var dock lite ovalt i roten så kapsnittet blev 34x36. Så den klarar ju att fälla lite mer än 30cm om man först lägger ett "riktskär", men detta är ett undantag då det var ett enstaka träd. Är jag inne i en 2a-gallring så lämnar jag sådana här träd till NIABen så den inte känner sig helt osidosatt. Ett 35cm träd väger ju trots allt lite mer än ett 30cm så det frestar ju onödigt på kranen när man sedan ska bearbeta upp det.

Men för något enstaka barkborreträd så.. =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman S620 Comfort

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659484 De är väl lite Jobos aggregat som med Arbron, att de går ta grövre träd än vad både aggregat o basmaskin mår bra av i längden 😉

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#659532 Visst är det så.
Men som sagt, nån enstaka gång får den allt orka med pga barkborrar. Men Inget jag kör i gallring :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman S620 Comfort

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659539 Haha hornen växer ut med tiden 🙃

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#682564 Så var det detta med uppdateringar =D

Gör ju inget annat än att regna så de tänkta gallringarna får vänta, så idag blev det en sväng in i en självsådd backe bestående av granar i varierande storlekar o kvalitet samt ett gäng långa o spinkiga björkar utan mycket till lövverk. Så det blir till att plocka ner björkarna nu när granen börjar komma ikapp dem.


1606501126_127537757_191842745874225_6601079181758053737_n.jpg

1606501158_dsc_0920.jpg

1606501125_127888388_1058598117945842_3430846140716429472_n.jpg


En nyhet jämfört med förra säsongen är att det kommit en vinsch på kranen. På något sätt var den inte saknad förra vintern, det var kanske något enstaka träd man lät bli och fick lämna. Men nu när den sitter där så används den flitigt när terrängen inte är så körvänlig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

TobiasJ  
#682596 Hej!

Kul med bilder!
Tråkigt med blötvädret!

Funkar skördaren som du tänkt dig!?

Ser smidigt ut och en klar fördel att få riset mitt i vägen!

Funkar det bra o lägga högarna med virke så som man vill ha dem!? Orkar kranen?

Mvh/ En som e lite sugen!

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#682721 Jo, visst är det segt, men kan omöjligen bli en regnigare vinter i år än förra året iaf... Hoppas jag =)

Jodå, jag kan inte klaga. Fick ju nya robsonrullar mot slutet av förra säsongen vilka gjorde stor skillnad på framkomligheten, så nu kan jag ju köra lite mer "offroad" än jag gjorde förra året. Men får ju erkänna att nån, eller ett par, granar blivit skadade hittills när jag varit inne ibland träden och inte varit helt fokuserad :)
Men det är ju bara min egen skog så =P

Högarna blir ju bättre o bättre med tiden, men det beror ju mer på att jag blir lite bättre på att få till dem än att det skulle vara några problem med kranen. Som med det mesta, träning ger färdighet =) Hade aldrig kört en skördare innan jag skaffade denna så jag började ifrån noll när det kommer till detta med planering o tänka rätt när man kör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#700787 Kanske var dags för en liten uppdatering igen...
Är dålig på att ta bilder före och efter, men igår och idag har jag varit o kört på en frusen "torrmosse" nu när vi äntligen haft lite minusgrader några veckor även här nere i söder...

Före:
1613336543_dsc_0970_(1).jpg

Avdelningen är självsådd en gång i tiden och består av gran o tall. Och väldigt fint att köra på tack vare frosten :)
Även väldigt roligt att köra när man kan sicksacka mellan träden och kan få ut alla träd till traktorvägen som går igenom utan att behöva ta ner "oskyldiga" träd. 2a gallringar är ju över lag roligare än 1a gallringar då diameterkapaciteten på Jobo har sina fördelar när man ska ha ner lite större träd i en 2a gallring, medan stegmatningen kan kännas lite seg i en förstagallring.

1613336543_dsc_0971.jpg

1613336543_dsc_0972.jpg
1613336543_dsc_0973.jpg
1613336543_dsc_0974.jpg


Och när jag var färdig fick jag ju försöka ta en bild ifrån samma ställe som första...
1613336543_dsc_0975.jpg


Grannen har fått lite gallring utfört hos sig senaste veckan, och när jag ändå körde förbi maskinen så tänkte jag att den kan väl få äran att posera på bild tillsammans med en Kranman.. Inte sååå stor storleksskillnad =P
1613336543_dsc_0976.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman S620 Comfort

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702224 [quote="JerryH"]Sådana saker vill jag inte tänka på, då är det lätt att se att det inte var den bästa investeringen jag gjort =D

Men, mer seriöst. Ca 200-300fub om året som maskinen kommer köra. Så maskinen kommer inte ens köra ner virke för att betala sig själv. Dock så jobbar jag på mitt "riktiga" jobb mån-tors och hade aldrig haft en chans att hinna med skogen på fredagar + lite helger om jag skulle manuellhugga själv. Visst hade det varit mer ekonomiskt att leja bort all gallring istället, men jag hade också haft en mer sönderkörd skog jämfört med nu.

Betalar den sig inte i gallring så kanske det betalar sig i avverkning en dag.

Användarvisningsbild

Re: Kranman S620 Comfort

JerryH  
#702225 Sant :)
Och när den dagen kommer har man glömt bort maskinen och dess kostnad, så då bli det ännu bättre vinst i avverkningen 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).